NVIDIA ukázala nové ray tracované demo z Metro Exodus
20.9.2018, Jan Vítek, aktualita
Metro Exodus je jeden z prvních titulů, na nichž uvidíme ray tracing na kartách NVIDIA v praxi. I tato hra tak rozhodne o tom, zda tento způsob vykreslování grafiky získá řádný odpich, nebo se bude potácet na okraji zájmu.
Metro Exodus byl jedním z klíčových titulů při první oficiální prezentaci karet GeForce RTX 2000. V ostatních titulech šlo především o realizaci stínů a odrazů okolí, ovšem v této hře to bylo hlavně o reálně vypadající grafice především s ohledem na osvětlení scén. Ray tracing má zkrátka a dobře tu moc posunout počítačovou grafiku směrem k realitě o notný kus, a to právě prací se světlem. O tom se můžeme přesvědčit v novém demu, které ukazuje hru běžící se zapnutými technologiemi RTX (do nich nepatří pouze ray tracing, ale i DLSS anti-aliasing) na kartě GeForce RTX 2080 Ti a týká se celkového osvícení scén.
Když si srovnáme scény s vypnutým a zapnutým RTX v tomto videu, nadšeni asi nebudeme. Vypadají na první pohled prostě tak, že bez RTX je jen trošku snížené nastavení gama korekce, a tak jsou části scén schované ve stínu tmavší. Když se ale na to podíváme ještě jednou a pořádně, zjistíme, že nasvícení s využitím ray tracingu je prostě jiné a skutečně více odpovídá realitě. Najednou se nám díky variacím v jasu "rozehraje" prostá dřevěná stěna a začínají se měnit barvy na prosté školní tabuli s úhlem pohledu, protože i tento objekt s matným povrchem odrážející vysoce rozptýlené světlo samozřejmě podléhá tomu, jaká barva světla a z kterého směru na něj dopadá.
původní snímek
Ray tracovaný obraz je zkrátka zajímavější, živější a realističtější. Problém je však ten, že hra i bez toho vypadá velice dobře, a tak se nabízí otázka: bude to stačit? Pokud nehrajeme "simulátor chození", těžko si budeme v zápalu boje všímat toho, že ve školní tabuli nalevo najdeme nádech oranžové díky protější stěně ozářené zapadajícím sluncem.
Ostatně, zkusme si také jen tak pro legraci trošku v editoru vytáhnout tmavé tóny a pohrát si se saturací snímku s vypnutým RTX.
upravený snímek
Stačily jen tyto dvě úpravy, které by nás ve výsledku v nastavení grafiky hry nestály na výkonu vůbec nic a už to vypadá podobně jako s RTX ON.
Pokud nám tedy ray tracing do her přinese to, co vidíme v demu titulu Metro Exodus, bude jeho start asi velice problematický. Pokud bychom si jej zapnuli a získali z hlediska FPS to samé co bez něj, pak by to bylo naprosto v pořádku. Ale jestliže někdo má zaplatit 35 tisíc za hi-end kartu, aby si pak zahrál hry jako Metro Exodus v rozlišení 1080p a utěšoval se tím, že má realističtější nasvícení scén, které v konečném důsledku lze bez přímého srovnání jen těžko rozeznat od klasické rasterizace, pak je tu problém.
Kde může ray tracing opravdu zazářit, to jsou tedy nakonec právě hry s grafikou podobnou tomu, co ukazuje NVIDIA Project Sol, který nyní přikládáme už v plné délce videa, jehož zkrácená část uzavírala srpnovou prezentaci firmy. Nicméně aby se z ray tracingu stal skutečně mainstream, tak jej musí zvládnout také mainstreamové karty a nejlépe také herní konzole, takže dle toho jde a ještě dlouho půjde o volitelný doplněk ve světě her, s nímž vývojáři nemohou nakládat jako s nedílnou součástí svých titulů. A to i v případě, že by nám nabídl něco mnohem úžasnějšího, než předvádí demo Metro Exodus.
Na závěr tu máme ještě poslední video, a sice 3DMark Dandia ray tracing na RTX 2080 Ti.