Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.6.2018, Milan Šurkala, aktualita
V loňském roce dosáhl instalovaný výkon elektráren pracujících s obnovitelnými zdroji rekordně vysoké hodnoty. Přesto to nestačí a emise při výrobě elektřiny navzdory snaze stále celosvětově rostou.
DarkRichelieu (1234) | 6.6.201810:40
Starosti ohledně toho jestli bude dost energie pro nabíjení aut nechávají člověka znalého úplně klidným, v tom totiž není absolutně žádný problém. Problém je s nárazovými odběry a přebytky ­"proudu v drátech­". Představte si tu noční můru kdyby ráno kolem 7­-8 lidi odpojovali auta od nabíječek a jeli do práce, můžu vám říct že není nic horšího, náhlý přebytek energie klidně dokáže udělat blackout, opak je zase druhý případ, kdy kolem 16­-17 hodiny se zase bude velká část populace připojovat... A teď si tyhle teoreticky předvídatelné výkyvy, které již dnes jsou v menší míře a někde i na hranici udržitelnosti energetické soustavy. ­(elektrárny poznají, kdy lidi vstávají a pouští rychlovarnou konvici na kafe­) smíchejte s výkyvy obnovitelných zdrojů energie a máte tu noční můru x 50 všech energetiků. Prostě 100% elektřiny z obnovitelných zdrojů je jen vlhký sen ekologistů. S dnešními technologiemi rozhodně nelze provést. Buď na každém rohu baterie což je ekoterorismus jak vyšitý, nebo bude obnovitelná energie vždy jen okrajovou záležitostí a páteř výroby energie bude na jádře nebo fosilních palivech. O fůzních elektrárnách si můžeme zatím číst jen ve vědeckých článcích jak to zatím nefunguje :)
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (4989) | 6.6.201813:08
Vaše úvaha má jeden háček. Pokud jde o nabíjení aut, k tak výrazným nárazovým špičkám zas v takové míře docházet nebude, neboť jednak ne všichni jezdí do práce autem, jednak ne všichni přijedou zrovna mezi 16­-17 ­(jsou zde i vícesměnné provozy, někdo končí dříve, někdo později­) a také není třeba to nabíjet nějak extrémním výkonem, protože cestu do práce přes noc nabijete výkonem okolo 1 kW. A pokud by už někoho napadlo to ládovat třeba 50 kW, tak to má nabité během pár minut. Nemluvě o tom, že ten 1 kW platí pro ty situace, když by nikdo nikdy nevyužil rychlonabíječku, takže v reálu ten průměr bude ještě méně ­(jedno EV je zhruba 350­-400 W trvalé zátěže, takže je to o tom, jak se to rozvrství v průběhu dne­). Každopádně souhlasím, že obnovitelné zdroje jsou ve své nestálosti problém.
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1234) | 6.6.201823:03
Bohužel ty časy jsem si nevycucal z prstu, ale jsou to ty největší špičky a elektrárny s nimi počítají. V čr máme 5,5m aut. Pokud bude každé na baterky a budeme brát český statistický průměr, kdy do práce jezdí autem 40% čechů, z toho zhruba 1M aut se­"probudí­" během 2 hodin je to dost problém. Nehledě na to, jsou na to studie a energetici se toho děsí a to počítám jen ­"blbou­" čr. Když se probere takhle evropa tak je to v háji. Od ekopolitiků se to nedozvíte, protože tomu prd rozumějí a ti co to ví, tak o tom raději mlčí, protože se to nehodí a dneska se to stejně neprojeví, vidí jen svůj zelený svět. Určitě většina lidí co o tom rozhoduje vědí z čeho je složená baterie, nebo fotovoltaický článek stejně jako věděla Kateřina Jacques co je to biomasa, kterou pořád propagovala :D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4989) | 7.6.201811:01
Pořád tam máte spoustu nedomyšlených věcí. Ne každý jezdí autem ­(říkáte např. 40 %­), což ale neznamená, že každý z nich jeden svým vlastním, ale spousta lidí jezdí dohromady. Ne všichni dělají přes den, ale spousta lidí má také odpolední a noční ­(tedy se na parkovišti vystřídají ti, kteří přijeli z jedné směny s těmi, kdo na tu duhou směnu teprve jedou­). A z tohoto množství ne každý nabíjí jen přes noc, ale občas nabije také na rychlonabíječce ­(tedy o to méně potřebuje nabít přes noc nebo nenabíjí vůbec, buď mu to stačí pomaleji nebo to naopak dobije ještě v noci a ne, až když odpojí auto od sítě­). Pokud se elektromobilita více rozšíří, hodně bych se divil tomu, kdyby se to neřešilo nějakým inteligentním systémem podle aktuálního stavu sítě. Právě na toto téma píšu článek a to, že se skoro celá ČR vrátí mezi 16­-17 hodinou domů, je nesmysl. Fakt to tak není.

Ještě jednou, při průměrném nájezdu v ČR je potřeba každému EV každý den nabít asi 8­-10 kWh ­(kdo jezdí více, musí nabít více, ale to také znamená, že někdo najel méně nebo nejel vůbec a nabíjet nepotřebuje­). Tedy přes noc to stačí nabíjet asi 1kW výkonem. Jenže ne všichni nabíjí přes noc, ale mnoho lidí i přes den, takže v průměru na jedno auto to bude ještě méně než 1kW. I kdyby se přes den nabila třeba třetina aut, tak to znamená, že v průměru jedno EV znamená v noci ­(při 8 hodinách­) 650W odběr. Pokud bys bral den 6­-16, tak na těch večerních a nočních 8­-10 kWh máš 14 hodin, tedy potřebuješ výkon cca 650 W. Pokud si to ta třetina lidí nabije přes den, jsi už jen na 450 W v průměru na auto.
Odpovědět0  0
odb (545) | 5.6.201821:24
Elektrarne vyrabajuce elektrinu z obnivtelnych zdrojov, niesu ciste, len cistejsie. Ta elektrina sama nevyrobi a zariadenia na jej vyrobu nemaju 100% ucinost.
Vyroba elektriny pre EV nebude az taky problem, problem bude jej distribucia.
Nieviem preco autor pouzil slovo paradoxne? Ved z tych cisiel je jasne, ze stav sa musel zhorsit, staci k tomu zakladna matematika.
Vyroba sa elektriny sa zvysila o 2.1% a emisie narastli o 1.7%. Vyroba z fosilnych paliv klesla len o 0.25%.
Stav by sa zlepsil, keby sa vyroba nezvysila a vyroba z fosilnych paliv by klesla alebo percento poklesu z fosilnych paliv by bolo vyssie ako narast,co by vykompenzovalo emisie zo zvysenia vyroby elektriny.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4989) | 5.6.201821:30
Ano, nejsou čisté, ale čistější, proto je taky to slovo ­"čisté­" v uvozovkách.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 6.6.20182:00
Samotná ­"výroba­" je problém. 1MW tepelné elektrárny vám udělá ­(podle potřeby až­) 24 MWh za den. Plánovaná odstávka jednou za rok. 1MW soláru vám v ČR udělá v průměru 3,5 MWh za den. V létě je to kolem 5, v zimě klidně ani ne 1! Větrník je na tom nepatrně lépe, za den zvládne 5,5 MWh, ale stejně je to hodně mizerné číslo. Navíc jde o zcela nestabilní zdroje, klidně se během minuty zastaví, takže jejich ­"výkon­" stejně musí jistit ta tepelná elektrárna. Ohřátá, produkující CO2, jen nevyrábějící elektřinu. A ­"tesla­" baterie ke každému solárnímu či větrníkovému parku také není řešením, dokud se nevymyslí něco jiného než li ion. Baterie s rozumnou kapacitou, nevyužívající vzácné materiály, které by nebyl problém vyrábět na tuny! Ideálně rozumně recyklovatelné nebo rozložitelné a také bezpečné. Hromada li ion baterek čekajících na recyklaci je tikající bomba. Vzhledem k hořlavosti i doslova, ale i jen prostý výluh z takové hromady by byl slušně jedovatý!
Odpovědět2  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.