Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Oculus Rift na platformě Applu?

4.3.2016, Michal Hala, aktualita
Oculus Rift na platformě Applu?
Headset pro virtuální realitu Oculus Rift by podporoval počítače od Applu, ale jen kdyby počítače z Cupertina měly dostatečný výkon. Především nestačí grafická karta. Dá se ale od Applu čekat změna specifikací jeho počítačů jen kvůli VR?
Zakladatel Oculusu Palmer Luckey rozčeřil vody, když se vyjádřil v tom smyslu, že jejich VR headset Rift by podporoval Macy a OS X, jenže ty prý nejsou dostatečně výkonné. Což je samozřejmě pravda, protože Rift potřebuje grafickou kartu o výkonu Nvidie GTX 970, zatímco nejvýkonnější Mac má jen AMD FirePro D700, což samozřejmě nestačí. Luckey dodal, že když Apple přijde s výkonnějším řešením, Oculus bude nové Macy podporovat.

Tím je celá kauza zhruba vyčerpaná a teď už zbývá jen zamyslet se nad vztahem Applu a virtuální reality. Apple sice pozicuje své počítače jako profesionální řešení, ale o maximálně výkonné grafické stanice určitě nejde (viz parametry výše). A je otázka, jestli má Cupertino o segment počítačů pro VR vůbec zájem. Technicky by to určitě zvládl, ale chce to udělat? A měl by to udělat?

Klíčovou otázkou je zřejmě existence vhodného softwaru pro virtuální realitu na platformě OS X. A ten zatím neexistuje ani mezi profesionálními aplikacemi, ani mezi hrami. A situace Applu a virtuální reality se trochu podobá situaci Microsoftu a mobilních Windows. Dokud nebude pro OS X k dispozici VR headset, nebudou aplikace. VR headset nebude k dispozici, dokud nebude GPU subsystém Maců dostatečně výkonný. A GPU Maců posílí, jen když Apple ucítí dostatečný potenciál.


Oculus Rift


Další problém je velikost trhu Maců, která je řádově nižší než u klasických PC s Windows. To se projevuje třeba u her prakticky po celou dobu existence Maců. Apple na desktopu se při nejlepší vůli nedá pokládat za rozvinutou herní platformu. Takže tady asi ani virtuální realita nepomůže. Proč by měli herní vývojáři portovat svá řešení na Macy, když mají stovky miliónů PC a konzolí?

V oblasti profesionálních programů je na tom Apple podstatně líp, ale jak už bylo řečeno, grafický subsystém Maců na VR prostě nestačí. A je otázka, jestli by vůbec mělo cenu s tím něco dělat s ohledem na počet potenciálních uživatelů virtuální reality v práci na jablečné platformě. Ani IT konzultační společnosti se neshodnou, jak velký zájem bude o VR headsety mimo hráčský segment.

Tak proč by se měl Apple pouštět do Macu s pořádnou dávkou grafických steroidů? Když by ve finále mohlo jít maximálně nejspíš „jen“ o desítky tisíc počítačů. Navíc na profesionální (tj. pracovní) využití vypadá spíš rozšířená realita (AR) než realita virtuální. Takže se ani nebudu moc divit, když samotný Apple přijde s vlastními brýlemi pro rozšířenou realitu.

Ale „nadupání“ grafiky Maců jenom kvůli virtuální realitě bych moc nečekal. Ale technologický a obchodní vývoj může samozřejmě všechno změnit.

Zdroj: The Verge