Oculus Santa Cruz: samostatný VR headset a jiné novinky
7.10.2016, Jan Vítek, aktualita
Společnost Oculus si pro setkání s VR vývojáři v San Jose připravila řadu novinek, mezi něž patří především prototyp zařízení Santa Cruz. Jedná se o zcela samostatný VR headset, k němuž tak nepotřebujeme žádný počítač či jiné další zařízení.
Oculus představuje své novinky v San Jose na události Connect3 a jde jednak o už aktuální hardware, software a také se podělil o své plány do budoucna. Co si pro nás tedy chystá svět virtuální reality, který prozatím nechává většinu uživatelů chladnými?
Santa Cruz není jako samostatný VR headset (můžeme také mluvit o All in One VR) nic nového. Tak bychom ostatně mohli označit veškerá zařízení, do nichž můžeme zastrčit chytrý telefon a která se dají dnes pořídit za několik stokorun. A když se spokojíme s lepenkovou verzí, nebudeme potřebovat ani celou stovku. Nicméně Santa Cruz se má zařadit právě mezi VR headsety pro PC a zařízení pro mobilní telefony, takže lze očekávat, že bude mít vlastní hardware i displej. Co nám o něm Oculus zatím prozradil? V podstatě jen to, co můžete sami vidět v následujícím videu:
Oculus také už konečně vypustí do světa pohybové VR ovladače Touch, které jsou už v předprodeji a k dispozici budou od 6. prosince. Ty ale podstatně prodraží již tak dost nákladné řešení, neboť v páru přijdou na trh s cenou 199 dolarů. Aby nás Oculus přesvědčil ke koupi, bude je dodávat společně s tituly VR Sports Challenge a The Unspoken a zákazníci také dostanou dodatečný senzor a konektor pro využití v Rock Band VR.
Firma dále plánuje nabídnout majitelům jejích VR headsetů senzor, který jim umožní pohyb po místnosti, v čemž aktuálně zaostává za HTC Vive. Jde tak o další samostatný senzor, který přijde na trh ve stejné době jako ovladače Touch, a to za 79 dolarů. Pěkně se nám to načítá.
Dobrá zpráva je, že se chystá renderovací technika Asynchronous Spacewarp (ASW), která má zajistit, že hra renderovaná s framerate 45 FPS bude vypadat na 90Hz displeji stejně dobře, jako by měla plných 90 FPS. ASW funguje prostě tak, že se z předchozích snímků extrapoluje nový, takže jde o takové snímkové prokládání.
Díky ASW mají hry na Oculus Rift zvládnout i sestavy, které přijdou na 499 dolarů, a to u společnosti Cyberpower. To nám dohromady nic neřekne, ale firma k tomu dodává, že nyní si budeme moci zahrát i na sestavě s Intel Core i3-6100 či AMD FX 4350 a grafikou úrovně GeForce GTX 960. To už tedy nejsou tak moc krvavé nároky a účel je zřejmý - oslovit více potenciálních zákazníků, i když bych osobně řekl, že ti spíše čekali na to, že headset bude stát slíbených 300 dolarů. Ve skutečnosti si ale musí připravit 599 dolarů a k tomu pokud možno ještě 199 za ovladače a 79 za senzor do místnosti. Vedle toho už 799 USD za HTC Vive nevypadá tak špatně.
V rámci Connect3 byla představena i celá řada nových aplikací, která čítá i Oculus Parties and Rooms pro virtuální setkávání s přáteli (nezapomeňme, Oculus je vlastněn Facebookem). Nás ale budou zajímat spíše nové hry (viz zdroj), mezi něž patří Arktika.1 od 4A Games, Lone Echo od Ready at Dawn a Epic Games připravují Robo Recall.
Zdroj: Oculus
Santa Cruz není jako samostatný VR headset (můžeme také mluvit o All in One VR) nic nového. Tak bychom ostatně mohli označit veškerá zařízení, do nichž můžeme zastrčit chytrý telefon a která se dají dnes pořídit za několik stokorun. A když se spokojíme s lepenkovou verzí, nebudeme potřebovat ani celou stovku. Nicméně Santa Cruz se má zařadit právě mezi VR headsety pro PC a zařízení pro mobilní telefony, takže lze očekávat, že bude mít vlastní hardware i displej. Co nám o něm Oculus zatím prozradil? V podstatě jen to, co můžete sami vidět v následujícím videu:
Není nic známo o tom, co má Santa Cruz za vnitřnosti, ale s největší pravděpodobností to prostě bude některý ze známých SoC, který se používá v mobilních telefonech, případně některý z úsporných procesorů Intel či APU od AMD. Kvalita grafiky pochopitelně není vysoká a je otázka, zda tato úroveň je pro Oculus cílová, nebo se firma chystá na trh vyslat zařízení s podstatně vyšším výkonem pro kvalitnější grafiku. Je ale zřejmé, že toto zařízení se bude muset spolehnout na vlastní baterie a nemůže být moc objemné a těžké, takže nelze uvažovat o hardwaru, který se dokázal přiblížit x86 sestavám. Ale necháme se překvapit.
Oculus také už konečně vypustí do světa pohybové VR ovladače Touch, které jsou už v předprodeji a k dispozici budou od 6. prosince. Ty ale podstatně prodraží již tak dost nákladné řešení, neboť v páru přijdou na trh s cenou 199 dolarů. Aby nás Oculus přesvědčil ke koupi, bude je dodávat společně s tituly VR Sports Challenge a The Unspoken a zákazníci také dostanou dodatečný senzor a konektor pro využití v Rock Band VR.
Firma dále plánuje nabídnout majitelům jejích VR headsetů senzor, který jim umožní pohyb po místnosti, v čemž aktuálně zaostává za HTC Vive. Jde tak o další samostatný senzor, který přijde na trh ve stejné době jako ovladače Touch, a to za 79 dolarů. Pěkně se nám to načítá.
Dobrá zpráva je, že se chystá renderovací technika Asynchronous Spacewarp (ASW), která má zajistit, že hra renderovaná s framerate 45 FPS bude vypadat na 90Hz displeji stejně dobře, jako by měla plných 90 FPS. ASW funguje prostě tak, že se z předchozích snímků extrapoluje nový, takže jde o takové snímkové prokládání.
Díky ASW mají hry na Oculus Rift zvládnout i sestavy, které přijdou na 499 dolarů, a to u společnosti Cyberpower. To nám dohromady nic neřekne, ale firma k tomu dodává, že nyní si budeme moci zahrát i na sestavě s Intel Core i3-6100 či AMD FX 4350 a grafikou úrovně GeForce GTX 960. To už tedy nejsou tak moc krvavé nároky a účel je zřejmý - oslovit více potenciálních zákazníků, i když bych osobně řekl, že ti spíše čekali na to, že headset bude stát slíbených 300 dolarů. Ve skutečnosti si ale musí připravit 599 dolarů a k tomu pokud možno ještě 199 za ovladače a 79 za senzor do místnosti. Vedle toho už 799 USD za HTC Vive nevypadá tak špatně.
V rámci Connect3 byla představena i celá řada nových aplikací, která čítá i Oculus Parties and Rooms pro virtuální setkávání s přáteli (nezapomeňme, Oculus je vlastněn Facebookem). Nás ale budou zajímat spíše nové hry (viz zdroj), mezi něž patří Arktika.1 od 4A Games, Lone Echo od Ready at Dawn a Epic Games připravují Robo Recall.
Zdroj: Oculus