Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

OpenAI boti rozdrtili jedny z nejlepších lidských hráčů Dota 2

8.8.2018, Jan Vítek, aktualita
OpenAI boti rozdrtili jedny z nejlepších lidských hráčů Dota 2
Umělá inteligence má za sebou řadu úspěchů, ať už je zařídily především její schopnosti, nebo spíše hrubý výkon hardwaru, i když to jde ruku v ruce. Nejnovější úspěch jde na vrub OpenAI, která dokázala porazit nejlepší hráče světa v Dota 2. 
Umělá inteligence v minulém roce plnila stránky magazínů především ve spojení se hrou Go, v níž se postupně dokázala zlepšit tak, že už pro ni lidští hráči nepředstavují konkureni. Na rozdíl od šachů, kde šlo v případě IBM Deep Blue využít prostě hrubou sílu počítače k prozkoumání všech možných scénářů na mnoho tahů dopředu, to ani s dnešním hardwarem v případě hry Go nebylo možné, a tak AlphaGo od firmy Google opravdu musela využít svou inteligenci a postupný trénink. 
 
 
Stejné to je i v případě OpenAI, která se utkala s nejlepšími hráči Dota 2, přičemž v takových utkáních je pravidlem, že počítač nemůže získat výhodu z hlediska schopnosti ovládání, takže například nemůže být na více místech najednou a nemůže svým jednotkám udělovat příkazy rychlostí, která by byla pro člověka nadpřirozená. Kdyby mohl, pak by lidští hráči ve strategiích padli daleko dříve. 
 
OpenAI už dříve prokázala své kvality v zápasech jeden na jednoho, ale nyní nastoupila jako OpenAI Five proti těm nejlepším týmům. Vyzvala pět týmů z těch nejlepších na celém světě a dokázala je porazit. 
 
Příslušný bot založený na OpenAI byl vyvinut pro dnešní umělou inteligenci velice obvyklým způsobem, a to neustálým tréninkem. Oproti lidem má nedosažitelnou výhodu v tom, že může v rámci tréninku hrát sám proti sobě v extrémní rychlosti. OpenAI Five byla vycvičena na 256 GPU a 128.000 procesorových jádrech v Google Compute Cloud, což umožnilo průběh tolika zápasům, které by člověk nestihl ani za řadu životů. Každý bot toho za jeden den natrénoval tolik, co by lidský hráč zvládl za 180 let nepřetržité pařby a těchto trénovacích dní má za sebou OpenAI hodně. 
 
Nakonec se OpenAI Five podařilo porazit výběr lidských hráčů, kteří patří do 0,05% nejlepších na světě, což byli Blitz, Cap, Fogged, Merlini a MoonMeander, z nichž všichni hrají nebo hráli Dota 2 profesionálně. Byla tu sice jistá omezení herních mechanismů, které se bot dosud nenaučil používat. Celý zápas je včetně videa popsán zde, takže pouze zkráceně: první kolo trvalo jen 21 minut, za něž AI převálcovalo svou lidskou konkurenci, přičemž v Dota 2 trvají vyrovnaná kola spíše 45 minut. Ještě před tím AI po zhlédnutí výběru hrdinů lidských hráčů mělo vysoké šance na výhru, a to 95 %. 
 
V druhém kole už šance na výhru tak vysoká nebyla (76 %), ale i tak to trvalo jen o čtyři minuty déle, než lidští hráči padli. To samo o sobě již znamenalo, že OpenAI Five vyhrála, protože šlo o zápas se třemi koly. To poslední přesto proběhlo a tentokrát hrdiny pro AI vybíralo publikum, takže není divu, že předpoklad výhry byl jen 17% a OpenAI Five pak skutečně prohrála po 35 minutách.
 
Ještě před několika lety si přitoma řada AI výzkumníků myslela, že nebude v dohledné době možné, aby umělá inteligence mohla něco takového předvést v komplexních týmových hrách právě jako Dota 2. Nyní se ukáže, zda OpenAI dokáže ještě v tomto měsíci porazit celý sehraný profesionální tým na The International.
 
Zdroj: OpenAI