OpenCL - konkurent pro DirectX?
29.1.2009, Petr Štefek, článek
OpenCL je nový adept na poli univerzálních rozhraní pro akceleraci aplikací skrze výpočetní sílu grafických karet. První krůčky Nvidie jsme mohli pozorovat s rozhraním CUDA, které je nadstavbou nad programovací jazyk C. OpenCL by však mohlo vše sjednotit.
Kapitoly článku:
AMD a Nvidia prohlašují, že jakmile to jen bude možné, tak budou podporovat nové rozhraní OpenCL. Přesto, že byly před několika týdny oficiálně stanoveny specifikace OpenCL, tak samotnou podporu ze strany výrobců hardware prozatím nelze očekávat, neboť všichni čekají na OpenCL testy, které vše posunou dále. Výrobci potřebují jistotu, že spolu se svým hardware dokáží korektně kompilovat a vykonávat OpenCL kód. První ovladače pro OpenCL by měly být dostupné v prvním čtvrtletí tohoto roku. Do té doby si výrobci musí vystačit pouze se samotnými specifikacemi a pár soubory, se kterými si mohou hrát.
Po vydání prvních ovladačů nás samozřejmě nezaplaví vlna nových aplikací a her, ale nějaký čas si na ně budeme muset počkat. Můžeme rovněž čekat, že bude k dispozici daleko více podporovaných aplikací, než tomu bylo v případě NVIDIA CUDA. Fakt, že valná většina moderních grafických karet bude podporovat OpenCL a také že většina dnešních počítačů má výkonné grafické karty, dá vývojářům k ruce doposud největší výkon v historii stolních počítačů.
OpenCL nebude mít i přes svou flexibilitu a potenciál na růžích ustláno a je jen otázkou jeho vývojářů a také marketingu, zda se dokáže prosadit i proti letitému a pilovanému rozhraní DirectX, alespoň pokud se týká samotných her. Pro klasické aplikace se OpenCL zdá být řešením budoucnosti s mnohem vyšším dostupným výkonem, než je tomu v případě i toho nejvýkonnějšího procesoru dneška. Musíme také vyčkat, jak se k celé věci postaví Intel, neboť ten má v rukávu schované ještě další eso jménem Larrabee, o kterém toho ještě příliš nevíme.
Za informace v tomto článku vděčím serveru Anandtech a autoru Dereku Wilsonovi a malou částí také vševědoucí Wikipedii.
Po vydání prvních ovladačů nás samozřejmě nezaplaví vlna nových aplikací a her, ale nějaký čas si na ně budeme muset počkat. Můžeme rovněž čekat, že bude k dispozici daleko více podporovaných aplikací, než tomu bylo v případě NVIDIA CUDA. Fakt, že valná většina moderních grafických karet bude podporovat OpenCL a také že většina dnešních počítačů má výkonné grafické karty, dá vývojářům k ruce doposud největší výkon v historii stolních počítačů.
OpenCL nebude mít i přes svou flexibilitu a potenciál na růžích ustláno a je jen otázkou jeho vývojářů a také marketingu, zda se dokáže prosadit i proti letitému a pilovanému rozhraní DirectX, alespoň pokud se týká samotných her. Pro klasické aplikace se OpenCL zdá být řešením budoucnosti s mnohem vyšším dostupným výkonem, než je tomu v případě i toho nejvýkonnějšího procesoru dneška. Musíme také vyčkat, jak se k celé věci postaví Intel, neboť ten má v rukávu schované ještě další eso jménem Larrabee, o kterém toho ještě příliš nevíme.
Za informace v tomto článku vděčím serveru Anandtech a autoru Dereku Wilsonovi a malou částí také vševědoucí Wikipedii.