Já se nejvíc těším na elektro letadla. Elektro tankery budou taky fajn, ale ta letadla budou prostě best.
Možná by šlo pro přepravu používat i nějaké elektro vlaky. Ale na tom by asi nikdo moc nevydělal.
Odpovědět1 1
Tak elektrovlaky už jsou, jen nemají ty baterky. Letadlo by šlo asi taky, jen by měl trolej dole a létal nad tratí :D
Odpovědět4 0
Uvidíme za padesát let, kam se to pohnulo.
Odpovědět3 0
Asi tak. A navíc, řeší sice kobalt, ale neřeší lithium. Kterého je sice "všude kolem dost", ale co se týká těžitelných ložisek, tak už to taková sláva není. Vzhledem k tomu, že na "elektromobilitu" by se muselo vyměnit ta cca miliarda osobáků, x desítek milionů dodávek, kamiony nepočítaje. Plus autobusy, plus lodě.. Ve známých, těžitelných ložiscích je dost pro nepatrný zlomek tohoto počtu. A další věc: pokud se hodlá během řekněme dvaceti let přejít alespoň z poloviny na elektřinu (což vypadá reálně, například průměrné stáří auta v ČR je asi 14 let) tak by se měly už teď plánovat nové elektrárny. Jen ČR bude potřebovat nějaké 3 nebo 4 GW navíc. A to jsme maličká země.
PS: dovedete si představit, jaký příkon bude při byť jen 50% elektromobilitě potřebovat obří přístav typu Hamburk? A ekošílenci prohlašují, že se to utáhne z obnovitelných zdrojů.. Ano, chápu, ve škole holt matematika nebyla jejich oblíbeným předmětem..
Odpovědět6 0
"pokud se hodlá během řekněme dvaceti let přejít alespoň z poloviny na elektřinu (což vypadá reálně, například průměrné stáří auta v ČR je asi 14 let)"
Půlka EV v ČR za 20 let? O tom bych hodně pochyboval. V roce cca 2055 možná, ale neumím si představit, co by se muselo stát, aby se to stihlo v roce 2040.
1, Jak sám říkáte, průměrný věk je 14 let, takže tu každé auto v průměru otravuje 28-29 let (u většiny je to méně, ale pak to zas natáhnou nějací "veteráni"). Takže kdybychom ode dneška prodávali jen a pouze EV (tzn. by musela mít dojezd ICE, musela by stát jako ICE, musela by tu být infrastruktura jako pro ICE), tak jsme na polovině za těch cca 14 let. Ale ani jedno z tohoto neplatí a velmi, velmi, velmi dlouho ještě platit nebude. 20 let je dle mého názoru extrémně optimistický odhad. 35 let bych viděl reálněji.
2, Ukázka, jak je to nereálné, je krásně vidět na Norsku. Obrovské daňové zvýhodnění, brutální daně na ICE, po deseti letech protěžování EV se dostali na cca 60% zastoupení EV u nových aut. Ale to, že prodávají nová EV v 60 % případů, neznamená, že mají 60 % EV na silnicích. Jejich zastoupení je 9 %. Pokud Norové mají se svými extrémními daněmi na ICE (a tedy brutálním propagováním EV) po 10 letech 9 % zastoupení ve vozovém parku, tak mi 50% zastoupení EV na českém trhu během 20 let přijde jako nereálné. V tom Norsku by to v roce 2030 asi mohli stihnout (osobně to vidím na cca 40 %, ale nedělal jsem si teď nějaké přesnější grafy), ale u nás? Opravdu si nemyslím, že bychom v ČR mohli mít 50 % za 20 let.
"tak by se měly už teď plánovat nové elektrárny"
Nové Dukovany se už plánují. Problém je v tom, že to patrně bude 2krát tak dražší, než se prezentuje, a že z větší části půjde jen o náhradu stávajících Dukovan a přinesou navíc jen cca 400 MW (při dvou blocích). Což stačí tak na necelý milion osobních EV, ale ne na šest milionů. Připočítejme k tomu totéž ještě pro dodávky, autobusy a nákladní auta... a je o zábavu postaráno, obzvlášť pokud se okolní země odvrací od jádra. OZE pomohou, ale obávám se, že bez přestavby uhelných na plynové (což je asi nejschůdnější varianta zajišťující alespoň nějaké snížení emisí za rozumnou cenu) a stavby jedné další JE navíc se to neobejde.
Odpovědět3 0
Jen mi připomenňte: Kdyže je zákaz prodeje spalovacího motoru? 2030? Od toho okamžiku to jaksi bvude 100% nových aut "eko!" Krát českých 200 tisíc kusů ročně, krát 10 let, mě to vychází na 2 miliony kousků. Takže ve zmíněném roce 2040 je nutné počítat s cca 2 miliony elektromobilů, plus právě kdo ví, kolik busů a kamionů. Strašlivé číslo.
Odpovědět1 1
Prodeje nebudou tak vysoké, protože BEV budou drahá, provoz se prodraží, cena energií poroste = značná část lidí se bude snažit, co nejdéle udržet staré ICEV a zbytek se nuceně přesune na hromadnou dopravu a i základní potraviny nepěkně zdraží >> krásné vyhlídky v extrémně zadlužené a vymírající EU ;)
Odpovědět6 0
"Kdyže je zákaz prodeje spalovacího motoru? 2030?"
Tady pozor, nepleťte si elektrická auta a elektrifikovaná auta. Ty zákazy se v mnoha zemích týkají čistě spalovacích aut, tedy neelektrifikovaných. Ne každá země chce tak brzy čistě elektrická auta (ale jsou a některé dokonce ještě dříve). To, že se zakážou čistě spalovací, neznamená, že bude 100% nových aut čistě elektrických, protože různých forem hybridů se ty zákazy obvykle tak brzy netýkají. Ono těch EV po zákazu klidně může být třeba jen 20% (zbytek různé hybridy). A pak s těmi desítkami tisíc kusů EV ročně budete ty 3 miliony EV honit hodně dlouho. Ono i s těmi 200 tisíci byste na 50 % potřeboval 3 miliony aut, takže 2045. Ne každé EV nahradí ICE, ale může nahradit i starší EV... Jak to bude s ojetinami, těžkou soudit.
Takže pokud třeba ještě v roce 2035 prodáme plug-in hybrid, tak to auto při našem věkovém průměru vozového parku bude na našich silnicích strašit ještě v roce 2060. A já fakt nevím, Vy si opravdu myslíte, že až se zakážou čistá ICE, že zrovna Češi budou kupovat drahá EV v takovém počtu jako ICE? Při té nenávisti, kterou k nim mají? A kde by na to vzali peníze? To se budou spíše kupovat hybridy, plug-in hybridy, dokud to jde, a pak bych čekal spíše pozvolnější aktualizaci vozového parku. Tedy výraznější aktualizaci před zákazem, honem nakoupit poslední normální auta a pak spíše dočasný útlum. Opravdu si nemyslím, že bychom mohli stihnout 50% elektromobilitu (myslím čistě elektromobilitu) dříve než tak v roce 2050.
Odpovědět3 0