Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Otázka kvality grafiky ve hrách, aneb vyplatí se vůbec nastavit Ultra?

6.10.2021, Jan Vítek, aktualita
Otázka kvality grafiky ve hrách, aneb vyplatí se vůbec nastavit Ultra?
Obecně se mluví spíše o tom, zda má dnes vůbec cenu v hrách zapínat ray tracing a podřídit tomu i koupi hardwaru. Server TechSpot si ale všímá toho, že nejde jen o to, ale i o význam nastavení kvality grafiky na ultra.
Ray tracované stíny, odrazy či globální osvětlení, to může dohromady značně přispět k celkové kvalitě grafiky a realističnosti. Problém je ten, že herní designéři se už dávno naučili využívat potřebné berličky, které jim nabízí rasterizace a hra vykreslená pomocí ray tracingu nemusí nutně vypadat lépe, jako spíše jinak. Hráči pak nemusí mít čas ani motivaci zkoumat, zda je konkrétní stín správně ostrý či měkký, zda v kaluži vidí skutečně vše, co by se v ní mělo odrážet a zda je onen kout opravdu realisticky nasvícen. 
 
 
Velice podobné to pak může být v případě samotného nastavení kvality. Kdysi jsme mohli skutečně počítat s tím, že hry na nízké nastavení kvality zobrazení budou nejspíše skutečně ošklivé, ale to dnes už neplatí. Zrovna v případě nízké kvality ale lze rozdíl zpravidla poznat ihned, ovšem od středního až po nejvyšší nastavení už to může být podobné jako v případě rasterizace vs. ray tracing, což bylo i u nás jedno z hlavních témat poslední doby:
 
Nyní tu máme test serveru TechSpot, kde se zkoumají právě rozdíly v nastavení kvality a zvláště pak to, zda má smysl volit to nejvyšší a připravovat se tím o výkon. To pochopitelně řada lidí ani nemusí řešit a pokud je jejich cílem spíše hrát hru v plynulé snímkovací frekvenci (zpravidla 60 FPS), pak si prostě nastaví odpovídající kvalitu. Má ale cenu prahnout po té nejvyšší a kupovat kvůli tomu novější hardware?
 
Jak se ukázalo, rozhodně ne vždy. Například ve Watch Dogs Legion se musíme velice snažit, abychom postřehli rozdíly mezi Ultra, Very High a High, které tu samozřejmě jsou, ale pokud je musíme pracně hledat na statických snímcích, můžeme si sami odpovědět, že vysoké nastavení valný smysl nemá. Pokud jde ale o výkon, už je to jiná a na slabších kartách než je RTX 3080 už může jít o rozdíl mezi plynulou hrou a slideshow.
 
 
Velice podobné je to v případě Cyberpunku 2077 anebo v Assassin’s Creed Valhalla, kde ovšem na druhou stranu už nejsou tak propastné rozdíly ve snímkovacích frekvencích. Dále v testu následují tituly Dirt 5, Hitman 3, Doom Eternal, Days Gone, Deathloop a nakonec Microsoft Flight Simulator. 
 
Závěr vyplývá z výše řečeného, čili pokud někdo ocení vyšší snímkovací frekvenci, a to zvláště takovou, která zajistí plynulý běh hry, neměl by se vůbec rozmýšlet nad nastavením nižší kvality.