Ovladače pro VR? Microsoft bude sledovat přímo pohyby prstů
Microsoft ale vyvíjí mnohem přesnější řešení i pro virtuální realitu. Například HTC používá systém "majáků" Lighthouse, které snímají polohu ovladačů, které drží uživatel v ruce. Všechny úkony se potom provádějí pomocí ovladačů a mačkáním tlačítek.
Microsoft na to jde jinak, nechce žádné ovladače, ale chce sledovat přímo ruce a prsty uživatele, následně jej promítnout do virtuálního světa, a dokonce chce umožnit, aby s nimi uživatel mohl provádět veškeré úkony jako v reálném světě.
To je prezentování na různých posuvnících, tlačítkách a dalších ovladačích. Uživatel má nasazený headset jen rukou ovládá přepínače ve virtuální realitě. Na to vše potřebuje jen několik kamer a senzorů, které monitorují jeho pohyby. Tento nový systém je podle Microsoftu proveditelný i s Kinectem, ale je v takovém případě velmi málo přesný.
Navíc má Kinect několik dalších problémů, lidská ruka je velmi komplexní a umožňuje špatně čitelné pohyby, například když zatnete pěst, potom trackovací systém prsty ztratí z dohledu, což zmatete celý systém.
Microsoft proto používá algoritmus, který přenese sledované body rukou do grafické podoby hladkého objektu. To je podle vývojářů sice náročnější na výpočetní výkon, ale zase to umožňuje použít méně sledovaných bodů, tzn. je v podstatě přesnější.
Je zajímavé, že Microsoft používá technologii ze 40. let 20. století, která počítá následující polohu trackovaných bodů, tedy kde by se měly pohybovat, aby přitom zachovaly maximální energii. To může ale vyústit v to, že uživatel předvede nečekaný pohyb a systém se "ztratí", proto vývojáři zabudovali jakousi záchrannou brzdu v podobě systému, který může resetovat pozici ruky, aby stále nepočítal se špatně zachyceným pohybem.
Systém zatím nepracuje ve zcela reálném čase, má mírné zpoždění, což uvádějí i samotní vývojáři a pracují na tom. Přitom pro hraní her je důležité, aby se ruka do virtuální reality přenášela tak rychle jako dnešní pohyby myši na počítačovou obrazovku.
Toto sledování rukou je pouze ve vývoji a podle Microsoftu před sebou má ještě dlouhou cestu. Nejvíce problémů nastává u špatně čitelných gest, kdy se prsty nebo ruce pohybují v těsné blízkosti, respektive když jsou v kontaktu. V takovém případě systém ztratí jejich polohu a znova ji správně přečte až po jejích rozpojení.
Nepřekvapivě vývojářům chyběla haptická odezva, tedy pocit, že se něčeho skutečně dotýkají. Microsoft má zatím jediné, trošku polovičaté řešení. V demoverzi udělal všechny ovladače menší, aby se uživatelovy prsty dotýkaly mezi sebou. Do budoucna chce přidat ještě zvukové efekty, aby uživatele ošálil. Dále se snaží uživatele dostávat do kontaktu s měkkými předměty, aby tolik necítil nepřítomnost dotyku.
To ale není ideální řešení, spíše by bylo lepší vyvinout něco podobného jako Teslasuit. Jedná se zkrátka o oblek, který umí stimulovat nervy, což se promítá v tom, že uživatel cítí, že se něčeho dotýká.
Project Prague
Sledování uživatelových rukou a následně jejich přenos do světa virtuální reality není vše, co Microsoft plánuje. Sledování rukou zůstává, pouze se nyní přesuneme z virtuální reality do skutečného světa.
Project Prague má ambice vytvořit standardizovaná gesta, kterými bychom následně mohli ovládat počítač. Technologie by byla velmi podobné té popsané výše, gesta by se stejně analyzovala v počítači, pouze by se následně vizuálně nepřenášela do virtuální reality.
Microsoft chce tedy vytvořit v podstatě jazyk z gest. Jakmile se gesta standardizují, mohou se rozšířit do všech končin. Pouze stačí, aby uživatelé věděli, že třeba zatnutí pěsti znamená vybrání objektu a podobně.
Redmondští se opravdu snaží zapracovat na systémech pro sledování uživatelovy ruky. Obdobný systém navrhují i pro mobilní telefony.
Zdroje: Engadget, Microsoft