Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Paměti HBM nejsou licencovatelné, Pascal využije HBM2

7.9.2015, Jan Vítek, aktualita
Paměti HBM nejsou licencovatelné, Pascal využije HBM2
Na webu se v poslední době začlo diskutovat o tom, jak je to s licencováním pamětí HBM. AMD se rozhodlo, že se do debaty vmísí a udělá v ní jasno. Vedle toho bylo potvrzeno, že NVIDIA se svými GPU Pascal využije HBM2.
Je celkem jasné, jak vznikly fámy o tom, že paměti HBM se musí licencovat a z tohoto důvodu společnost NVIDIA nebude v rámci generace Pascal na HBM přecházet. Paměti HBM byly totiž vyvíjeny především firmou SK Hynix za přispění společnosti AMD, která díky tomu dostala u Hynixu přednost pro odběr vyrobených kusů. Někteří tak asi měli pocit, že jde o patentovanou technologii, kterou si AMD bude chránit jako oko v hlavě a bude činit vše pro to, aby ji NVIDIA nemohla využít. Dnes je to skutečně tak, že paměti HBM pro komerční účely vyrábí pouze SK Hynix a ve svých produktech je využívá pouze AMD, ale jinak jde již od roku 2013 o standard organizace JEDEC. Fámy se týkaly také implementace pamětí využívající 2.5D interposer (viz níže), který byl vyvinut právě firmou AMD a říkaly, že NVIDIA buďto zaplatí, nebo si vyvine vlastní způsob propojení HBM s GPU. Nicméně i interposer je součást specifikací JEDEC JESD235 a může být volně využit. A krom toho všeho, firmy AMD a NVIDIA mají širokou dohodu o vzájemném využití licencovaných technologií.





Samotná společnost AMD tak již rázně ukončila šířené fámy, když uvedla, že standard HBM je zdarma k dispozici pro každého, čili nikdo po dalším výrobci pamětí nemůže chtít licenční poplatky, které prý měly NVIDII donutit přejít zpět ke GDDR5. To by si jistě skalní (či spíše militantní) příznivci AMD přáli, však v takovém případě by NVIDIA nemohla dost dobře v hi-endu konkurovat, neboť GDDR5 jsou již dnes na hranici svých možností a od generace HBM2 se očekává zdvojnásobení již tak vysoké 512GB/s datové propustnosti.

AMD tedy využívá HBM jako první a trvalo to 8,5 let, než byla tato technologie připravena a ještě dnes je prý její nasazení velice složité a drahé. Vyžaduje totiž výrobu vrstvených pamětí DRAM a jejich propojení přes křemíkovou destičku, tzv. 2.5D interposer, který má v aktuální generaci Radeonů 4096 datových spojů, čili 4096bitovou sběrnici. To je něco, co je na klasických PCB grafických karet naprosto nedosažitelné a paměti HBM díky tomu mohou pracovat na fyzické frekvenci pouze 500 MHz (1 GHz DDR), aby poskytly svých 512 GB/s. Druhá generace ale bude ještě výrazně lepší a navíc v jejím případě zmizí omezení 4 GB na GPU, které je pro aktuální generaci Radeonů trošku omezující.

Pak je tu ještě věc dostupnosti pamětí HBM2, která byla nedávno v případě NVIDIE vyřešena oznámením Samsungu o chystané výrobě HBM2. I kdyby si tedy AMD usurpovalo všechny vyrobené čipy HBM2 od SK Hynix, je tu ještě Samsung, jenž pro příští rok chystá produkci vlastních čipů, které budou pravděpodobně využity pro GPU GP104 a GP100 generace Pascal. Ty budou vyráběny 16nm procesem FinFET firmy TSMC a případně využité HBM2 od Samsungu jim mohou nabídnout až 32 GB kapacity a propustnost 1 TB/s. Co se tedy týče paměťových technologií, příští generace grafických karet AMD a NVIDIA by na tom měly být stejně.

Zdroj: wccftech
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.