Panasonic vyvinul systém AI pro detekci únavy řidiče
7.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Delší jízda autem se projevuje zvýšenou únavou řidiče a vyšším rizikem nehody. Společnost Panasonic proto vyvinula systém, který má za úkol monitorovat stav řidiče a vyhodnotit míru jeho únavy např. pomocí detekce mrkání.
Pokud člověk jede delší dobu autem, dříve nebo později jej přepadne únava, zpomalí se reakce a jeho chování na cestě se stává více nebezpečným. Proto v Panasonicu vyvinuli systém do aut, který je schopen bezkontaktně monitorovat řidiče, vyhodnocovat míru jeho únavy. Monitoruje tedy jeho stav a upravuje i některá nastavení auta pro dlouhodobější čilost řidiče. V případě vysoké únavy pak systém dle nastavení může provést další opatření, to už je ale jiné téma.
První část systému spoléhá na klasickou kameru a monitorování tváře. Předně jde o míru a délku mrkání. Unavený člověk totiž mívá lehce přivřené oči a mrknutí jsou delší a méně výrazná než u běžného mrkání čilého člověka (to bývá výrazné a krátké). Protože na univerzitě vyvíjíme velmi podobný systém pro tentýž účel, docela by mě zajímalo, jak dobře jim to funguje a zda např. neměli problém s odlišnými charakteristikami očí Asiatů nebo u osob s brýlemi (např. těmi slunečními, které bývají takřka neřešitelným problémem). Systém umělé inteligence vyhodnocuje i dalších 1800 parametrů včetně výrazu tváře.
Druhá část se pak věnuje tepelným ztrátám lidského těla. Protože lidé při stejné venkovní teplotě bývají různě oblečeni a je jim různě teplo, nelze míru únavy odhadovat od teploty vzduchu v autě (zima a více světla obecně přispívají k čilosti). Lidé sice bývají unaveni, když jim je teplo, ale to jim může být i tehdy, když je v autě zima a jsou navlečeni. Teplota vzduchu v autě tedy není zdaleka směrodatná. Panasonic proto využívá bezkontaktní teploměr Grid-EYE a senzor okolního jasu. Díky tomuto měří tepelné ztráty lidského těla během časového intervalu a tato hodnota dle výzkumu na Chiba University souvisí právě s mírou únavy.
Třetí díl systému pak využívá předchozí a na základě vyhodnoceného stavu únavy upravuje s využitím klimatizace teplotu v autě a míru foukání tak, aby člověku nebylo teplo, ale zároveň jej nechce vystavit diskomfortu příliš nízkou teplotou. Jinak řečeno, měří jeho "pocit chladu", snaží se v autě udržovat optimální nastavení teploty a cirkulace vzduchu, aby se řidič cítil co nejdéle opravdu svěží. Pro každého řidiče tak může ve stejných podmínkách nastavit různé teploty podle toho, jak je citlivý na chlad.
Zdroj: panasonic.com