Pasažéři Uberu v San Francisku už mohou jezdit v autonomních vozech
15.12.2016, Jan Vítek, aktualita
Od dnešního dne si mohou obyvatelé San Franciska zastavit autonomně řízený vůz provozovaný službou Uber ve spolupráci s Volvem. Nicméně ještě to není tak, že by přijel zcela sám bez řidiče, ten je tu pro všechny případy připraven zasáhnout.
Vývoj technologií pro autonomní řízení vozů jde skutečně rychle dopředu a nyní se o tom mohou přesvědčit američané v San Francisku, což je mimochodem město, kde byl Uber založen. Ten nyní ve spolupráci s Volvem již vyslal do ulic první autonomní vozy, které už ode dneška slouží zákazníkům, ale zatím v testovacím provozu. Uber se tak chová logicky. Když už je třeba taková auta testovat, tak dle něj není důvod, proč by nemohla rovnou vydělávat, respektive spíše trošku snižovat náklady na provoz. Krom zákazníka totiž v autech sedí jednak řidič připravený zasáhnout v případě problémů a pak také inženýr sledující především to, jak se auto chová v provozu.
Uber si tak trošku zahrává s kalifornskou legislativou, která má striktní pravidla ohledně provozu samořiditelných vozů. Kalifornské DMV (department of motor vehicles) už Uberu sdělilo, že si bude muset zažádat o certifikaci, která umožní jeho vozům jezdit na veřejných cestách, stejně jako to muselo před tím učinit 20 dalších společností. Uber na to opáčil, že jeho vozy technicky nejsou autonomní, neboť je v nich vždy přítomen řidič.
Volvo získalo od Uberu zakázku na 100 automobilů vybavených příslušnými autonomními systémy, což jsou konkrétně SUV řady XC90. Ty využívají technologii samotného Volva, ovšem auta určená pro Uber jsou založena na jeho vlastním softwaru, ne toho od Volva. Firma přitom uvádí, že technologie ve Volvech je modernější a lépe integrovaná do celého designu v porovnání s tím, co nabízí upravené Fordy Focus, jež Uber využívá již několik měsíců v Pittsburghu. Volva využívají ne 22, ale pouze 7 kamer a radarové senzory mají schovány za nárazníkem a ne po stranách. Ve výsledku tak upravené XC90 nevypadají nápadně odlišně než sériové vozy, tedy až na zatím nevyhnutelný rotující lidar na střeše. I to by se ale brzy mohlo změnit, neboť úspěšně jsou vyvíjeny daleko menší a levnější lidary. Toto zařízení je přitom pro tyto vozy velice důležité, protože poskytuje přehled o terénu a objektech kolem vozu v plném 360stupňovém rozsahu.
V San Francisku také mají lidé daleko větší šanci, že narazí na autonomní vůz Uberu, respektive jde o to, že pittsburghské Focusy jsou k dispozici jen malému počtu lidí. V San Francisku na ně může narazit každý, kdo využívá obvyklou aplikaci Uber a zavolá si odvoz. Zatím také mají zákazníci možnost tuto službu odmítnout a nechat si přivolat normální taxi.
Vypadá to tak, že ve vyspělých zemích se chystá podobná revoluce, jaká nastala samotným rozšiřováním aut, která zmobilizovala celou Ameriku a svět. Je zřejmé, že i tu budou vítězové a poražení a mezi ty druhé budou patřit profesionální řidiči. A zvláště ti pracující pro Uber se mohou cítit nejvíce ohroženi.
Zdroj: Extremetech