PEDOT: nové povrchové vrstvy katod u Li-Ion zvyšují napětí a bezpečnost
10.7.2020, Milan Šurkala, aktualita
Vývoj lithiových akumulátorů neutuchá a jedním z možných vylepšení jsou i jiné povrchové vrstvy katod. Ty mají za úkol zvýšit bezpečnost a zvyšují i napětí, což se hodí pro větší dojezd elektromobilů nebo delší výdrž mobilních zařízení.
Hong Kong University of Science and Technology (HKUST) a Department of Energy’s (DOE) Argonne National Laboratory spolu 3 roky pracovaly na vývoji nových technologií pro tradiční lithiové akumulátory. Ty mají spoustu problémů a jedním z nich je i stabilita katod. Už nějakou dobu se používají speciální povrchové vrstvy na katodách, které zlepšují jejich odolnost vůči nechtěným chemickým reakcím s elektrolytem a snižují energetické ztráty, ale ani tato řešení dosud nebyla dokonalá a přinášela i pár problémů navíc. Jedním z problémů je pomalejší průnik iontů, pomalejší nabíjení a podobně. Nově vyvinutá povrchová vrstva PEDOT ale tyto problémy nemá a ještě vylepšuje některé další vlastnosti.
Aplikace se provádí pomocí chemické depozice z plynné fáze, což zajistí, že je pokryta celá katoda a nejsou zde hluchá místa. Zatímco běžné povrchové vrstvy přenosy iontů zpomalují, zde je tomu naopak a podporují ho. Další výhodou je ve výsledku to, že zatímco samotný článek Li-Ion akumulátoru má běžně napětí 4,2 V, v tomto případě se zvýšilo zhruba o 15 % na 4,6 V. Díky tomu by takové články mohly pojmout více energie. Zatím však není vůbec jasné, zda budou nové poznatky aplikované i v praxi, případně kdy by k tomu mohlo dojít.
Zdroj: anl.gov, techxplore.com