Dopustím se moderování diskuse. Příspěvek byl o tom, že jakkoliv se Tesla chlubí ekologií, tak pokud je její řešení dražší (cena bez koncových daní za celý životní cyklus výrobku), tak ekologické ( ve smyslu menší ekologické stopy) být nemůže. Elektromobily jsou dražší než spalováky, levnější na provoz a mají mnohem kratší technickou životnost. Elektromobily jsou asi výrobně dražší než vidíme na cenovce (protože se od ceny odpočítavají flotilové emisní sankce). Pro účely mé/ naší úvahy jsou podstatné výrobní a provozní náklady. Výrobní náklady neznáme, ale můžeme předpokládat, že jsou svázané s těmi prodejními. Provozní náklady můžeme spočítat, jenom cenu benzínu musíme snížit o spotřební daň, naopak DPH můžeme ignorovat, protože je připočtená ke všemu. Má to docela dost neznámých (lze popsat, kterým směrem "neznámá" tlačí, ale blbě se dá určit o kolik)
I když "neznámé" budeme ignorovat a budem předpokládat, že prodejní ceny odpovídají výrobním nákladům (což je pro porovnání elektromobilů ten nejpříznivější stav), tak doplatek na elektromobil se jenom velmitěžko vrátí na úspoře ceny za benzín. Nový spalovák nejezdí za 4 Kč/ km, ale spíš za 2,25 (spotřeba 5L/100km, cena 45 Kč/L), naopak elektromobil má ztráty při nabíjení cca 10%, reálně ušetříme cca 1Kč/ km (počítám palivo včetně spotř. daně, čili jsem mimo vstupní úvahu, ale pro zjednodušení diskuse to vyhoví). U baterky se předpokládá životnost 200 tis km. Vím, že Tesle vyšlo něco jiného, ale je to údaj pro auta která nepoznala zimu a měla velké baterky ("velká baterka" znamená, že ve většině případů se nabíjí z 30% do 60%, protože to stačí na denní provoz, je to rychlé a pro baterku příznivé a "nepoznala zimu" znamená, že se nenabíjí v zimě, tedy pomalu a s velkými ztrátami a při jízdě se netopí). V reálném ČR světě budou baterky spíš malé, proto provozované 20%-80% a v zimě ještě s větším využitím kapacity, pak vydrží právě/ sotva těch 200 tis km během kterých by se měly zaplatit (nezaplatí, protože šetří cca 1Kč/ km a elektromobil je dražší o víc než 200 tis. Kč)
Pokud vás napadne, že jsem něco zanedbal, zkuste se zeptat taxikářů proč nepřezbrojili na eletromobily (nepřezbrojili, protože je to ekonomická blbost), navíc tím že ekonomika je "ciknutá" směrek k podpoře elektromobility, tak ekologická pitomost je to ještě větší
I když "neznámé" budeme ignorovat a budem předpokládat, že prodejní ceny odpovídají výrobním nákladům (což je pro porovnání elektromobilů ten nejpříznivější stav), tak doplatek na elektromobil se jenom velmitěžko vrátí na úspoře ceny za benzín. Nový spalovák nejezdí za 4 Kč/ km, ale spíš za 2,25 (spotřeba 5L/100km, cena 45 Kč/L), naopak elektromobil má ztráty při nabíjení cca 10%, reálně ušetříme cca 1Kč/ km (počítám palivo včetně spotř. daně, čili jsem mimo vstupní úvahu, ale pro zjednodušení diskuse to vyhoví). U baterky se předpokládá životnost 200 tis km. Vím, že Tesle vyšlo něco jiného, ale je to údaj pro auta která nepoznala zimu a měla velké baterky ("velká baterka" znamená, že ve většině případů se nabíjí z 30% do 60%, protože to stačí na denní provoz, je to rychlé a pro baterku příznivé a "nepoznala zimu" znamená, že se nenabíjí v zimě, tedy pomalu a s velkými ztrátami a při jízdě se netopí). V reálném ČR světě budou baterky spíš malé, proto provozované 20%-80% a v zimě ještě s větším využitím kapacity, pak vydrží právě/ sotva těch 200 tis km během kterých by se měly zaplatit (nezaplatí, protože šetří cca 1Kč/ km a elektromobil je dražší o víc než 200 tis. Kč)
Pokud vás napadne, že jsem něco zanedbal, zkuste se zeptat taxikářů proč nepřezbrojili na eletromobily (nepřezbrojili, protože je to ekonomická blbost), navíc tím že ekonomika je "ciknutá" směrek k podpoře elektromobility, tak ekologická pitomost je to ještě větší
Odpovědět2 1
Prosím uveďte nějaká čísla. Mě furt vychází, že elektromobil stojí cca 2x (no dobře možná 1,8x) víc než srovnatelný spalovák. Průměrný zákazník ho nemá jako druhé auto do rodiny (pokud bude mít druhé auto, tak jím bude "nákupní taška"), takže si zkuste představit, že elektromobilem jedete v zimě na hory (s každodenním dojížděním na sjezdovku). Do provozních nákladů započítejte dobíjení za cenu podle aktuálně nabízených tarifů a 20% nabíjení na rychlonabíječce a pravděpodobně poloviční kilometrovou životnost automobilu (vím že diskutujem pod článkem který se chlubí 320 tisKm životností baterie, ale úplně tomu nevěřím, protože všechna data jsou ze slunné Kalifornie)
Odpovědět10 2
S ekologickou stopou je o jednoduché odpovídá (přímo úměrně) ceně napsané na účtence. Než mě chytíte za slovou seznamem sběratelských případů, kdy to neplatí ( nebo to tak vypadá), tak pravidlo omezím na masově produkované (komoditní) předměty a cenu bez koncového zdanění.
Takže pro automobily jde o cenu bez DPH, pro paliva/energie o cenu bez DPH a spotřební daně, pro výrobek jde sumu cen za celý životní cyklus. Pokud elektromobily stojí násobně víc než běžné automobily, poskytují o hodně horší službu (pro většinového zákazníka) a mají podobné náklady na km jako běžná pohybovadla, tak ekologicky nemůžou vycházet líp. Pouze poskutují službu "mám výfuk v elektrárně" (ekologická stopa v místě těžby surovin je jenom jiná varianta "výfuku")
Takže pro automobily jde o cenu bez DPH, pro paliva/energie o cenu bez DPH a spotřební daně, pro výrobek jde sumu cen za celý životní cyklus. Pokud elektromobily stojí násobně víc než běžné automobily, poskytují o hodně horší službu (pro většinového zákazníka) a mají podobné náklady na km jako běžná pohybovadla, tak ekologicky nemůžou vycházet líp. Pouze poskutují službu "mám výfuk v elektrárně" (ekologická stopa v místě těžby surovin je jenom jiná varianta "výfuku")
Odpovědět11 3
Elektrochemická koroze běží, pokud jsou vodivě spojené dva různé kovy (třeba hliník a měď), pokud je vodivé spojení provedeno kapalinou, tak čím je kapalina el. vodivější (slanější) tím to běží rychleji. Proto jako chladicí kapalina má být použitá destilka (je nevodivá) a použité kovy co nejčistší (nečistoty se vyluhují a "osolí vodu"). Ve skutečnosti hliník s mědí dohromady a s chladicí kapalinou na bázi vody bude vždycky dělat problémy (otázka není "zda", ale "kdy"). Všechno kam může chladicí kapalina by mělo být z mědi (bronzu, mosazi) a hliník použitý pouze/ nanejvýš pro konstrukci žeber nalisovaných na měděné trubky.
Odpovědět0 0
Proč to cpou pod vodu? Přijde mi mnohem jednodušší vodu čerpat, použít na chlazení a trochu ohřátou vypustit, než stavět ponorku. Budova na břehu je mnohem lacinější, technika v ní servisovatelná, zařízení škálovatelké, .... Popsaný způsob (čerpám vodu jako chladicí médium a ohřátou jí vracím zpět) se běžně používá, jak v průmyslu (elektrárny, chemičky), tak při chlazení budov. Celé mi to přijde jako PR šaškárna. Napadá někoho nějaký důvod "proč používat ponorku"?
Odpovědět3 0