Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přehled dění v oblasti hardware za duben 2006

5.5.2006, Milan Šurkala, článek
Přehled dění v oblasti hardware za duben 2006
Nemáte-li čas neustále sledovat dění v oblasti IT, ale přesto chcete být v obraze, pak vám pomůže přehled toho nejdůležitějšího, co se za právě uplynulý měsíc duben stalo.

Grafické karty



nVidia RSX (grafický čip konzole PlayStation3) bude zpracovávat i zvuk

Podle prezentací uvedených společností Sony bude grafický čip nVidia RSX nové herní konzole Sony PlayStation3 podporovat i zpracování zvuku. Jsou dohady, zda se nebude jednat o SoundStorm 2, o kterém nVidia hlásá, že jej v blízké budoucnosti představí ve formě, jakou by nikdo nečekal. Uvedení v PS3 to jistě splňuje.


Sapphire možná rozšíří nabídku i o karty s čipy nVidia

Doposud Sapphire vyráběl pouze karty s čipy ATi, ale společnost vážně uvažuje o rozšíření nabídky i o karty s čipy nVidia. Zaměření na jednoho výrobce není příliš šťastné především v situaci, kdy tento výrobce nemá na trhu kvalitní čipy. Zákazníci si karty s čipy nVidia žádají, takže uvidíme, jak se situace nakonec vyvine.


ATi Radeon X1900 GT: uvedení se blíží

Levnější verze Radeonů X1900 spatřila světlo světa na konci dubna (ještě ne oficiálně), kdy se objevily první testy karet. Karta má 36 pixel shaderů, 12 pixel pipelines a 12 ROPs což jsou trochu nižší počty než u Radeonů X1900XT nebo XTX (48/16/16). Počet vertex jednotek zůstává na osmi.
ATi tak dává šanci i čipům, které mají vadné pipelines nebo s plným počtem nezvládají tak vysoké takty. Jádro je taktované na 575MHz, paměti na 1,2GHz. Má být přímou konkurencí GeForce 7900GT.


Detaily o ATi R600 poodhaleny

Čip ATi R600 bude novým high-endem poprvé využívající unifikované shadery. 64 shaderů tak může být dynamicky přerozdělováno na pixel a vertex shadery v různých poměrech.
Zpočátku bude čip vyráběn 80nm procesem, později přijde na řadu i 65nm proces. Samozřejmostí je podpora GDDR4 pamětí, první karty jimi ale patrně vybaveny nebudou, spokojí se se staršími GDDR3.
ATi R600 bude podporovat DirectX 10. Čip vyjde ke konci tohoto roku.


80nm proces u ATi se pozdrží

Nové čipy ATi RV570 a RV560 rozhodně nebudou od počátku vyráběny 80nm procesem. Nejprve použijí osvědčený 90nm proces, protože TSMC, společnost, která čipy pro ATi vyrábí, není schopna dosáhnout slušné výtěžnosti. Low-endové čipy RV535 a RV505 by s největší pravděpodobností měly být vyráběny 80nm technologií hned od počátku.


nVidia zvyšuje mobilní výkon: GeForce Go 7900

Do DTR notebooků se obvykle montují velmi výkonné karty, z těchto přenosných počítačů se až tak na mobilitu nehraje, zde jde spíše o výkon. Dopomoci k vysokým výkonům mají nové mobilní grafické karty nVidie.
nVidia GeForce Go 7900GS 20 pixel pipeline a 7 vertex jednotek, takt jádra 350MHz, 256MB GDDR3 paměti poběží na 1000MHz.
nVidia GeForce Go 7900GTX už bude mít plných 24 pixel pipeline, 8 vertex jednotek a jádro bude taktováno na 500MHz. 512MB GDDR3 paměti poběží na 1200MHz.


nVidia uvedla nové profesionální grafické karty Quadro

Pro profesionály připravila nVidia celou škálu nových čipů Quadro. Začněme od high-endu. Tam je novinkou karta Quadro FX 5500 (1GB 256-bit GDDR2 1050MHz), Quadro FX 3500 (256MB 256-bit GDDR3 1320MHz), Quadro FX1500 (256MB 256-bit GDDR3 1250MHz, 2×dual-link DVI), Quadro FX 560 (128 128-bit GDDR3 1200MHz, 2×dual-link DVI), Quadro FX 550 (128MB 128-bit GDDR2 800MHz) a Quadro FX 350 (128MB 64-bit GDDR2 810MHz).
O něco později nabídku doplnila ještě dvoučipová FX 4500 X2 (512MB 256-bit GDDR3).


ATi uvedla také nové profesionální grafické karty FireGL

Ani ATi nespí a představila nové profesionální karty FireGL, které taktéž pokrývají všechny segmenty trhu. FireGL V3300 a FireGL V3400 zastupují low-end, FireGL V5200 pak mainstream a FireGL V7200 doplňuje nedávno uvedené high-endové modely V7300 a V7350.


Integrovaná grafika chipsetu Intel G965 bude podporovat DirectX 10

Přestože je Intel největší výrobce grafických čipů (ano, integrované čipy dělají hodně), jsou jeho dnešní čipy vhodné akorát do kanceláře. To se má změnit s příchodem nového chipsetu Intel 965 a jeho varianty s integrovanou grafikou Intel G965.
Ta nebude podporovat jen Shader Model 3.0, ale rovnou i DirectX 10 a Shader Model 4.0 (WGF2.0). Samozřejmě, podpora nových technologií nedělá ještě čip výkonným, ale mělo by to zajistit, že grafika nabídne výkon minimálně na úrovni dnešních integrovaných čipů ATi a nVidia a ty se na nenáročné hraní již použít dají.
O taktech zatím nepadly žádné podrobnosti, lze ale předpokládat, že nebudou nižší než dnes, tedy dočkáme se alespoň 400MHz a 4 pixel pipeline (1,6GPixel/s). Z paměti RAM si ukousne maximálně 256MB.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.