>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
Přehled headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu
8.2.2016, Jan Pánek, článek
V tomto článku přinášíme informace o headsetech virtuální a rozšířené reality. V úvodu je průvodce, abyste se v tomto světě dokázali bez problémů vyznat. Doplněno o Fove VR, Zeiss VR One, Razer OSVR a informace o Oculusu Rift a HTC Vive.
Kapitoly článku:
Mnoho lidí neví, co si má pod spojením Steam VR a HTC Vive představit. Je to ale velmi jednoduché, Steam VR je platforma podobně jako Steam Machines. Pod touto platformou se budou představovat headsety, které budou sloužit k hraní přes Steam. První z těchto headsetů je HTC Vive, o kterém bude řeč v této kapitole.
V první řadě je důležité, abyste si nemysleli, že HTC Vive spolupracuje s mobilním telefonem. Skutečně jde o plnohodnotný VR headset jako Oculus Rift. K jeho provozu je nutné vlastnit výkonný počítač.
HTC Vive má něco, co předčí konkurenci o velký kus. Jmenuje se to Lighthouse. Kromě toho, že jsou v samotném headsetu zabudovány různé senzory, které zkoumají natočení hlavy a celkové pohyby, HTC si připravilo ještě jeden snímač pohybu. Ten dokáže snímat celé tělo.
Lighthouse je malá krabička, u headsetu pro vývojáře se vždy objevila dvojice těchto krabiček, takže stejné množství se bude dát očekávat i v konečném balení. Lighthouse dokáže analyzovat, co vaše tělo dělá. Nejedná se jen o to, kam se pohybujete nebo jak otáčíte hlavou.
Podivné krátery slouží ke komunikaci s Lighthousem
Lighthouse sleduje všechny pohyby, od skrčení se po výskoky nebo úhyby před útoky. Takže můžete interaktovat s virtuálním světem zcela bez omezení. Navíc to vysvětluje podivné senzory, které jsou umístěny na těle headsetu. Něco podobného u konkurence nenajdete. Podle aktuálních informací lze takto snímat plochu 1,4 metru čtverečních, což není moc.
S tímto systémem se pojí i řešení problémů, abyste v zápalu hry nenarazili do stěny. V takovém případě se před vámi objeví červená mříž, jež před nárazem bude varovat. Nicméně nic vás zřejmě nebude varovat, abyste nezakopli o poměrně masivní kabel, který k headsetu vede.
Již teď existují hry pro HTC Vive. Díky podpoře od Steamu - SteamVR - se HTC Vive může dočkat her, které byly původně vyvíjeny pro Oculus Rift, resp. jeho Developer Kit 2. Všechny hry na Steamu, které budou hratelné na HTC Vive, však nebudou určeny přímo pro VR. Ve výsledku hráč nebude mít z hry tak velký zážitek. Každopádně má platforma SteamVR dobré vyhlídky.
HTC Vive ale nebude cílit čistě na hry, očekává se i filmový obsah. HTC už má smlouvy např. s HBO nebo Googlem o poskytnutí neherního obsahu.
HTC na konci roku 2016 představilo novou verzi herních ovladačů. Ta sází především na lepší ergonomii, které bylo dosaženo minimalizací. Ovladače již nepůsobí tak hranatým dojmem, ale vypadají propracovaně.
Vzhledem k dobrému designu by nebylo od věci, kdybychom očekávali, že se jedná o konečnou verzi, nebo aspoň o verzi, která má k té konečné velmi blízko.
Na CESu byl představen i počítač speciálně určený pro HTC Vive. Vyrobí jej HP, ale nejzajímavější na tom je fakt, že tím HTC (a HP) naznačuje, kolik výkonu budeme na headset potřebovat.
Jako procesor poslouží Intel Core i7 6700K, což je o řadu výše než požadavky u Oculusu Rift. Dále je potřeba 16 až 24 GB paměti nebo GeForce GTX 980 Ti. To jsou o něco vyšší specifikace, ale pravděpodobně reflektují aspoň doporučené požadavky, nikoliv ty minimální. Počítač má dále 128GB SSD, 2TB HDD nebo vodní chlazení.
HTC Vive disponuje displejem s rozlišením 1200×1800 pro jedno oko s obnovovací frekvencí 90 Hz. Technologie displeje je tradičně OLED a nabídne 110° zorný úhel pohledu. Vstupy jsou 1× HDMI 1.3 a 2×USB 3.0.
HTC na CESu 2016 překvapilo druhou verzí svého headsetu, tentokrát s názvem Vive Pre. Jedná se o verzi pro vývojáře, takže se jí nedočkáme v prodeji, i když lépe naznačuje, co můžeme od HTC a Valve očekávat.
Objevily se informace o technologii Room-Scale. Ta zahrnuje malou kameru na přední straně headsetu, potom je možné v průběhu hraní přepnout právě na tuto kameru, pokud se potřebujeme dostat zpět do skutečného světa. To je vhodné například do situací, kdy nám zazvoní mobil nebo kdy někdo přijde a my si nechceme sundat celou helmu.
Další věc, která se dočkala podstatného vylepšení, byla ergonomie. Zlepšilo se vystlání headsetu, takže by neměl tolik tlačit na obličeji a taky se zlepšilo využití prostoru, takže budou moct být použity brýle.
Vylepšení se dočkal i displej, ten si sice zachoval hlavní parametry (1200×1800 pro jedno oko a obnovovací frekvenci 90 Hz), ale měl by doznat dílčích vylepšení jako lepší barvy nebo jasu.
HTC se na CESu pochlubilo, kdy bude jeho headset k dispozici. Předobjednávky začnou na konci února, do prodeje se HTC Vive dostane v dubnu. Cenu se zřejmě dozvíme na konci února spolu se začátkem předobjednávek, ale nemáme čekat nic levného.
V první řadě je důležité, abyste si nemysleli, že HTC Vive spolupracuje s mobilním telefonem. Skutečně jde o plnohodnotný VR headset jako Oculus Rift. K jeho provozu je nutné vlastnit výkonný počítač.
Lighthouse - co to je?
HTC Vive má něco, co předčí konkurenci o velký kus. Jmenuje se to Lighthouse. Kromě toho, že jsou v samotném headsetu zabudovány různé senzory, které zkoumají natočení hlavy a celkové pohyby, HTC si připravilo ještě jeden snímač pohybu. Ten dokáže snímat celé tělo.
Lighthouse je malá krabička, u headsetu pro vývojáře se vždy objevila dvojice těchto krabiček, takže stejné množství se bude dát očekávat i v konečném balení. Lighthouse dokáže analyzovat, co vaše tělo dělá. Nejedná se jen o to, kam se pohybujete nebo jak otáčíte hlavou.
Podivné krátery slouží ke komunikaci s Lighthousem
Lighthouse sleduje všechny pohyby, od skrčení se po výskoky nebo úhyby před útoky. Takže můžete interaktovat s virtuálním světem zcela bez omezení. Navíc to vysvětluje podivné senzory, které jsou umístěny na těle headsetu. Něco podobného u konkurence nenajdete. Podle aktuálních informací lze takto snímat plochu 1,4 metru čtverečních, což není moc.
S tímto systémem se pojí i řešení problémů, abyste v zápalu hry nenarazili do stěny. V takovém případě se před vámi objeví červená mříž, jež před nárazem bude varovat. Nicméně nic vás zřejmě nebude varovat, abyste nezakopli o poměrně masivní kabel, který k headsetu vede.
Již teď existují hry pro HTC Vive. Díky podpoře od Steamu - SteamVR - se HTC Vive může dočkat her, které byly původně vyvíjeny pro Oculus Rift, resp. jeho Developer Kit 2. Všechny hry na Steamu, které budou hratelné na HTC Vive, však nebudou určeny přímo pro VR. Ve výsledku hráč nebude mít z hry tak velký zážitek. Každopádně má platforma SteamVR dobré vyhlídky.
HTC Vive ale nebude cílit čistě na hry, očekává se i filmový obsah. HTC už má smlouvy např. s HBO nebo Googlem o poskytnutí neherního obsahu.
Ovladače
HTC na konci roku 2016 představilo novou verzi herních ovladačů. Ta sází především na lepší ergonomii, které bylo dosaženo minimalizací. Ovladače již nepůsobí tak hranatým dojmem, ale vypadají propracovaně.
Vzhledem k dobrému designu by nebylo od věci, kdybychom očekávali, že se jedná o konečnou verzi, nebo aspoň o verzi, která má k té konečné velmi blízko.
HTC Envy Phoenix
Na CESu byl představen i počítač speciálně určený pro HTC Vive. Vyrobí jej HP, ale nejzajímavější na tom je fakt, že tím HTC (a HP) naznačuje, kolik výkonu budeme na headset potřebovat.
Jako procesor poslouží Intel Core i7 6700K, což je o řadu výše než požadavky u Oculusu Rift. Dále je potřeba 16 až 24 GB paměti nebo GeForce GTX 980 Ti. To jsou o něco vyšší specifikace, ale pravděpodobně reflektují aspoň doporučené požadavky, nikoliv ty minimální. Počítač má dále 128GB SSD, 2TB HDD nebo vodní chlazení.
Specifikace
HTC Vive disponuje displejem s rozlišením 1200×1800 pro jedno oko s obnovovací frekvencí 90 Hz. Technologie displeje je tradičně OLED a nabídne 110° zorný úhel pohledu. Vstupy jsou 1× HDMI 1.3 a 2×USB 3.0.
Vive Pre
HTC na CESu 2016 překvapilo druhou verzí svého headsetu, tentokrát s názvem Vive Pre. Jedná se o verzi pro vývojáře, takže se jí nedočkáme v prodeji, i když lépe naznačuje, co můžeme od HTC a Valve očekávat.
Objevily se informace o technologii Room-Scale. Ta zahrnuje malou kameru na přední straně headsetu, potom je možné v průběhu hraní přepnout právě na tuto kameru, pokud se potřebujeme dostat zpět do skutečného světa. To je vhodné například do situací, kdy nám zazvoní mobil nebo kdy někdo přijde a my si nechceme sundat celou helmu.
Další věc, která se dočkala podstatného vylepšení, byla ergonomie. Zlepšilo se vystlání headsetu, takže by neměl tolik tlačit na obličeji a taky se zlepšilo využití prostoru, takže budou moct být použity brýle.
Vylepšení se dočkal i displej, ten si sice zachoval hlavní parametry (1200×1800 pro jedno oko a obnovovací frekvenci 90 Hz), ale měl by doznat dílčích vylepšení jako lepší barvy nebo jasu.
Dostupnost a cena
HTC se na CESu pochlubilo, kdy bude jeho headset k dispozici. Předobjednávky začnou na konci února, do prodeje se HTC Vive dostane v dubnu. Cenu se zřejmě dozvíme na konci února spolu se začátkem předobjednávek, ale nemáme čekat nic levného.