>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
Přehled headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu
8.2.2016, Jan Pánek, článek
V tomto článku přinášíme informace o headsetech virtuální a rozšířené reality. V úvodu je průvodce, abyste se v tomto světě dokázali bez problémů vyznat. Doplněno o Fove VR, Zeiss VR One, Razer OSVR a informace o Oculusu Rift a HTC Vive.
Kapitoly článku:
Fove VR byl původně jen projektem na Kickstarteru, kterému se ale podařilo vybrat téměř půl milionu dolarů, což je skoro 12 milionů Kč. Nemůžeme ale říct, že jsme o Fove po kampani na Kickstarteru nic neslyšeli. Vývojáři svůj výtvor předvedli třeba na CESu 2016.
Headset se pyšní hlavně celkem velkým displejem o úhlopříčce 5,7", na kterém je rozlišení 2560×1440 px (pro obě oči). Obnovovací frekvence původní verze měla 60 fps, nicméně u finální verze je naplánován displej s 90 fps. FOV (Field of View) se zastavil na více než 100°.
To ale není hlavní chlouba headsetu. Tou jsou totiž dvě infračervené kamery, které snímají pohyby očí. Headset pozná, kam se uživatel dívá a podle toho dokáže přizpůsobit nejen obraz, ale i samotnou hru.
Headset se pyšní hlavně celkem velkým displejem o úhlopříčce 5,7", na kterém je rozlišení 2560×1440 px (pro obě oči). Obnovovací frekvence původní verze měla 60 fps, nicméně u finální verze je naplánován displej s 90 fps. FOV (Field of View) se zastavil na více než 100°.
To ale není hlavní chlouba headsetu. Tou jsou totiž dvě infračervené kamery, které snímají pohyby očí. Headset pozná, kam se uživatel dívá a podle toho dokáže přizpůsobit nejen obraz, ale i samotnou hru.
Jednak dokáže rozostřovat části obrazovky, kde se uživatel nedívá, a jednak díky tomu můžete interagovat s prostředím. Může se jednat o pouhé psaní pohledem na virtuální klávesnici nebo o navázání komunikace pouze pohledem na postavu ve hře. To umožní lepší orientaci v prostředí, sníží to nároky na hru (menší detaily v místech, kam se uživatel nedívá) i samotná interakce bude přirozenější.
Sledování očí má být přesné – přesnost je větší než 0,2° a rychlost snímání je 120 snímků za vteřinu. Na začátku roku 2016 mají dorazit vývojářské modely, od března do května mají dorazit headsety předobjednané na Kickstarteru.
Specifikace:
- Velikost displeje: 5,7"
- Rozlišení: 2560×1440 px
- FOV: >100°
- Obnovovací frekvence: 60 fps (90 ve finální verzi)
- Sledování očí: 2 malé infračervené kamery (pro každé oko zvlášť)
- Přesnost sledování očí: <0,2° (plánováno)
- Rychlost sledování očí: 120 fps na oko
- Hmotnost: 400 gramů (plánováno)
- Konektory: USB 3.0, Display Port, 3,5mm jack (plánován)
- Požadavky na PC: Počítač schopný vykreslit 100 fps v rozlišení 2560×1440 px nebo lepší