Přehled zajímavostí ze světa GPU: duben 2013
1.5.2013, Petr Štefek, článek
Uplynulý měsíc přinesl opět velmi zajímavé novinky ze světa GPU, které stojí za to zmínit v našem přehledu. AMD si přetahuje zpátky "mozky" z Apple a OpenCL si buduje svou pozici ve světě GPU. Nebo je snad libo zbrusu novou pecku Metro Last Light?
Kapitoly článku:
- AMD Radeon HD 7990 - vlajková loď na obzoru
- Nvidia GeForce GT 700M - staronová mobilní grafika
- Unreal Engine 4 - Demo Infiltrator
- AMD - sbírá mozky zpět do svých řad
- OpenCL má další bod a AMD klidné spaní
- AMD a Nvidia - nové bundly ke grafikám
Je jaro a výrobci hardware se pomalu probouzejí ze zimního spánku a oznamují nové produkty. Jedním z nově příchozích na mobilní platformu je řada Nvidia GeForce GT 700 coby zástupce architektury Kepler. Nová řada je vylepšenou řadou 600, která zaznamenala značný obchodní úspěch a uloupla AMD trochu z tržního koláče. AMD se bude muset značně opřít do pedálů, aby obrovský náskok Nvidie alespoň trochu zvrátila, nebo alespoň zastavila propad.
Novinek na poli nové řady GeForce GT 700 není mnoho a výrobní proces 28nm u TSMC a architektura Kepler zůstávají. Nic nového nás také v tomto roce nečeká a na nějakou další obměnu si budeme muset počkat do roku 2014. GeForce GT 700 je v podstatě velmi podobná řadě 500M, která již na krku nějaký ten křížek má. Co se týká řady 600M, tam je situace stejná a mírně složitější, protože ne všechny modely této řady byly založeny na architektuře Kepler. Nová řada ale už bude mít tuto architekturu integrovánu v naprosté většině modelů.
Nvidia stále klade velký důraz na technologii Optimus, a tak asi nikoho nepřekvapí, že s novou řadou 700M je Optimus opět velmi těsně spjat. Princip spočívá ve vypnutí samostatné grafické karty, respektive jádra, při činnosti nevyžadující akceleraci, což je třeba typicky práce ve 2D desktopu. V tomto režimu se pak využije integrované jádro Intel, které pro tuto úlohu postačí. V současné době snad již na trhu není aktuální model notebooku s grafikou Nvidie, který by tuto technologii nepodporoval. Takže pokud uvidíte notebook s integrovanou Nvidí, bez obav si můžete přidat rovnítko s podporou Optimus.
Zajímavou novinkou je GeForce Experience, která jako softwarová komponenta umožní automaticky konfigurovat aktuální hru podle možností integrovaného hardware ve vašem notebooku. Jinými slovy dosáhnete maximální vizuální kvality vzhledem k možnostem výkonu pro plynulou hru. Samozřejmě, že podobná pomoc je pro zkušeného uživatele téměř nevítaným zásahem do jeho nastavení, ale pro BFU může být (a pravděpodobně bude) vítanou pomocí, která umožní dostat z notebooku maximum v oblíbené hře bez nutnosti nastavování v ovladačích a nutnosti znát alespoň základní terminologii.
Celé toto zjednodušování směřuje k modelu konzol, kde si jednoduše sednete a dostanete ihned maximální možnou kvalitu, kterou zařízení nabízí bez nutnosti laborování. Podle Nvidie je této aplikace staženo již okolo půl druhého miliónu, což znamená, že zájem o podobnou pomoc ze strany zákazníků jednoduše existuje.
Jednou z posledních věcí, která v souvislosti s GeForce GT 700M stojí za zmínku, je GPU Boost 2.0. Jak už napovídá název, tato technologie bude mít něco společného s přetaktováním, respektive změnou taktu. Nová verze GPU Boost kromě teploty jádra dosahované při akceleraci ve 3D počítá i s teplotou, jaká je aktuálně v GPU. Vše samozřejmě pod drobnohledem dodržování TDP, ale ve výsledku by to mělo znamenat v případě GPU Boost 2.0 až 15% nárůst výkonu. GPU Boost 2.0 mělo svou premiéru už při příchodu GeForce GTX Titan, která ovšem z podobného řešení v reálu až tak moc neprofituje.
Pokud přejdeme k samotnému hardware, musíme konstatovat, že jádro GK104 zůstane na vrcholu jako nejvýkonnější možnost, jako tomu bylo v případě modelů GeForce GTX 675MX a GTX 680M. Níže položené jádro GK106 bude s největší pravděpodobností obývat všechna řešení označená jako GTX 670M, respektive 770M. Zklamání zde opravdu je, protože se jedná pouze o mírná vylepšení stávajícího hardware a žádné nové speciální čipy se nechystají, tedy alespoň s výjimkou GK208.
Toto GPU, už jak název napovídá, bude v potravním řetězci přes svou dvojku na začátku zapadat spíše do low-endu, kde bude krom spojení s 128bitovou sběrnicí možností také 64bitová, což u GK107 možné nebylo. Nvidia prozatím okolo nasazení GK208 mlží, ale v herních noteboocích ho (snad) neuvidíme.
Novinek na poli nové řady GeForce GT 700 není mnoho a výrobní proces 28nm u TSMC a architektura Kepler zůstávají. Nic nového nás také v tomto roce nečeká a na nějakou další obměnu si budeme muset počkat do roku 2014. GeForce GT 700 je v podstatě velmi podobná řadě 500M, která již na krku nějaký ten křížek má. Co se týká řady 600M, tam je situace stejná a mírně složitější, protože ne všechny modely této řady byly založeny na architektuře Kepler. Nová řada ale už bude mít tuto architekturu integrovánu v naprosté většině modelů.
Nvidia stále klade velký důraz na technologii Optimus, a tak asi nikoho nepřekvapí, že s novou řadou 700M je Optimus opět velmi těsně spjat. Princip spočívá ve vypnutí samostatné grafické karty, respektive jádra, při činnosti nevyžadující akceleraci, což je třeba typicky práce ve 2D desktopu. V tomto režimu se pak využije integrované jádro Intel, které pro tuto úlohu postačí. V současné době snad již na trhu není aktuální model notebooku s grafikou Nvidie, který by tuto technologii nepodporoval. Takže pokud uvidíte notebook s integrovanou Nvidí, bez obav si můžete přidat rovnítko s podporou Optimus.
Zajímavou novinkou je GeForce Experience, která jako softwarová komponenta umožní automaticky konfigurovat aktuální hru podle možností integrovaného hardware ve vašem notebooku. Jinými slovy dosáhnete maximální vizuální kvality vzhledem k možnostem výkonu pro plynulou hru. Samozřejmě, že podobná pomoc je pro zkušeného uživatele téměř nevítaným zásahem do jeho nastavení, ale pro BFU může být (a pravděpodobně bude) vítanou pomocí, která umožní dostat z notebooku maximum v oblíbené hře bez nutnosti nastavování v ovladačích a nutnosti znát alespoň základní terminologii.
Celé toto zjednodušování směřuje k modelu konzol, kde si jednoduše sednete a dostanete ihned maximální možnou kvalitu, kterou zařízení nabízí bez nutnosti laborování. Podle Nvidie je této aplikace staženo již okolo půl druhého miliónu, což znamená, že zájem o podobnou pomoc ze strany zákazníků jednoduše existuje.
Jednou z posledních věcí, která v souvislosti s GeForce GT 700M stojí za zmínku, je GPU Boost 2.0. Jak už napovídá název, tato technologie bude mít něco společného s přetaktováním, respektive změnou taktu. Nová verze GPU Boost kromě teploty jádra dosahované při akceleraci ve 3D počítá i s teplotou, jaká je aktuálně v GPU. Vše samozřejmě pod drobnohledem dodržování TDP, ale ve výsledku by to mělo znamenat v případě GPU Boost 2.0 až 15% nárůst výkonu. GPU Boost 2.0 mělo svou premiéru už při příchodu GeForce GTX Titan, která ovšem z podobného řešení v reálu až tak moc neprofituje.
Pokud přejdeme k samotnému hardware, musíme konstatovat, že jádro GK104 zůstane na vrcholu jako nejvýkonnější možnost, jako tomu bylo v případě modelů GeForce GTX 675MX a GTX 680M. Níže položené jádro GK106 bude s největší pravděpodobností obývat všechna řešení označená jako GTX 670M, respektive 770M. Zklamání zde opravdu je, protože se jedná pouze o mírná vylepšení stávajícího hardware a žádné nové speciální čipy se nechystají, tedy alespoň s výjimkou GK208.
Toto GPU, už jak název napovídá, bude v potravním řetězci přes svou dvojku na začátku zapadat spíše do low-endu, kde bude krom spojení s 128bitovou sběrnicí možností také 64bitová, což u GK107 možné nebylo. Nvidia prozatím okolo nasazení GK208 mlží, ale v herních noteboocích ho (snad) neuvidíme.