Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přehled zajímavostí ze světa GPU: duben 2013

1.5.2013, Petr Štefek, článek
Přehled zajímavostí ze světa GPU: duben 2013
Uplynulý měsíc přinesl opět velmi zajímavé novinky ze světa GPU, které stojí za to zmínit v našem přehledu. AMD si přetahuje zpátky "mozky" z Apple a OpenCL si buduje svou pozici ve světě GPU. Nebo je snad libo zbrusu novou pecku Metro Last Light?
Několik let zpátky Apple stahoval na svůj dvorek jedny z nejlepších vývojářů v oblasti GPU a v jeho službách se v roce 2009 ocitl například Bob Drebin, který měl v AMD klíčový post (CTO) v divizi vývoje GPU. Podobně tomu bylo s dalším zaměstnancem AMD Rajem Kodurim, který opět opustil AMD a šel pracovat pod Steveho Jobse na blíže nespecifikovaném projektu. Jasné bylo, že Apple nechystá žádný dedikovaný grafický akcelerátor nebo něco podobného pro platformu Mac s operačním systéme Mac OS, který se dá jen stěží označit za herní platformu prvního výběru.

Dnes je ale již poměrně jasné, že své umění tito pánové směřovali směrem k mobilním platformám s cílem nabídnout na trh to nejvýkonnější řešení pod značkou Apple integrovanou v některém z úspěšných produktů iPad nebo iPhone. Strategie Apple je nabídnout řešení, které bude mít na to, aby poskytlo dostačující výkon pro zařízení s matricemi typu Retina, které oproti standardu disponují značně vyšší DPI, což logicky přináší nároky na výkon integrovaného GPU.




Jim Keller


AMD si ovšem nyní pomalu přetahuje své bývalé „borce“, kteří se ocitli v minulých letech ve službách Apple, zpět. Jedná se také například o zkušeného návrháře architektur CPU Jima Kellera, který byl zodpovědný za jedny nejlepších CPU, které ve své době AMD vydalo. Velmi pravděpodobně se s Jimem Kellerem počítalo v Apple také na blíže nespecifikované pozici vývoje vlastního CPU Apple.

Posledním ohlášeným přestupem posledních týdnů je již zmiňovaný Raj Koduri, který poslední 4 roky strávil jako zaměstnanec Apple. Podle svého vlastního vyjádření dostal z AMD nabídku, která se neodmítá a navíc se v Apple bál přílišného pohodlí (?). Tak či onak, má nyní AMD zpět mnoho důležitých jmen, které snad napomohou tomu, aby se společnost dostalo opět do pozice, kdy v oblasti CPU bude moci konkurovat Intelu a minimálně si udrží svou pozici vůči Nvidii.

Koduri bude zřejmě v AMD pracovat na tom, aby AMD mělo pro příští generace dostupnou tu nejlepší architekturu na trhu, která by byla využitelná napříč platformami. Na výsledky dnes započaté práce si ovšem budeme muset nějaký ten rok počkat, protože za produkty z oblasti GPU nebo CPU, které si tak snadno koupíme na pultech našich obchodů, stojí několikaletý vývoj. Je tedy pravděpodobné, že okolo roku 2016 uvidíme a zhodnotíme plody současného strategického kroku AMD. Podobné to bude samozřejmě také u CPU a Jima Kellera, který bude s velikou pravděpodobností nasazen do vývoje dalších generací CPU nebo SoC platforem AMD.




Raj Koduri


Raj Koduri věří (a já mu věřím také), že před námi je minimálně 15 let dalšího vývoje samostatných GPU pro herní a jiné účely a jeho starostí bude dohlížet na to, aby AMD bylo stále na špici. AMD sice již podle svých slov nehodlá s Intelem zápasit o nejvýkonnější CPU a bude se v budoucnu věnovat především svým APU nebo zmiňovaným SoC (System On Chip) platformám, ale je zřejmé, že pouze s lost cost řešeními si firma nevystačí.

Raj Koduri bude v AMD jedním z nejdůležitějších lidí, protože bude zastřešovat vše týkající se vývoje hardware ale také ovladačů, které jsou stěžejní součástí každého hardware. AMD už několikrát splakalo nad výdělkem kvůli faktu, že sice mělo skvělý hardware, ale právě ona softwarová část v podobě ovladačů dost značně pokulhávala. Tak jako tak stojí přede všemi navrátilci velké úkoly, aby AMD přežilo bez úhony následující dekádu a dokázalo na trh posílat konkurenceschopné a hlavně obchodně úspěšné produkty.

Podle informací, které Raj Koduri svěřil serveru Anandtech se AMD nyní podstatně liší od toho, které v roce 2009 opouštěl. AMD je v současné době podstatně menší společností, což přináší jisté výhody v podobě lepší agilnosti na vývoj na trhu nebo aktuální potřeby ve struktuře společnosti. Koduri věří, že AMD je nyní schopno využít příležitosti, které se naskýtají na nově vznikajících trzích, což je značný rozdíl oproti tomu, snažit se dohnat produkty na dospělém trhu (rozuměj fázi, kdy na trhu je po delší časový úsek nabízen produkt v různých variacích). Zde měl zřejmě na mysli snahu AMD stále dohánět Intel. Raj Koduri věří, že grafická jádra s vysokým výkonem a nízkou spotřebou budou mít budoucnost zajištěnu i přes různá směřování trhu, což se zdá jako opravdu logicky zdůvodnitelné.

Podobně je na tom Intel, který dlouhá léta udával tón na trhu s CPU a nepovažoval grafický výkon integrovaných řešení za příliš podstatný. Hra se ale kompletně změnila a dnes je výkon CPU stejně důležitý jako výkon GPU, což platí především pro mobilní platformy, které z možností GPU těží a v budoucnu jistě těžit budou. Společnost se tak snaží dohnat se svými architekturami Haswell a Broadwell ztracený čas a vzhledem ke zdrojům, které Intel má k dispozici to pro něj nemusí být zcela neřešitelný problém.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.