Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
30.9.2008, Michal Koláček, článek
V rámci naší tematické přílohy Široko-modrý svět se dnes podíváme na možnosti přehrávání HD videa na počítači. Fenoménem dnešní doby je v tomto ohledu technologie Blu-ray, s kterou je spojena řada otázek. V článku se zaměříme obecně na problematiku hardwarového vybavení. V závěru nebude chybět ani část věnovaná HTPC.
Majkkl | 1.10.200811:46
Kašlu na Blue Ray, předpokládám, že se bude používat bud flash paměť ­(proč se třepat o to, zda se mi škrábne médium s filmem za 1500,­- když mi stačí si někde uložit na HDD nebo flashce film a překopnout ho do přehrávače ­(nebo pustit přes USB­)? Úplně nejlepší bude možnost si film stáhnout z netu na jednorázové shlédnutí za pár šušňů a vůbec se nevázat na jakákoli média. Nechci doma plné poličky jakýchkoli nosičů. Nebudu si žádná blue­-ray zařízení stoprocentně kupovat!
Odpovědět0  0
BM | 1.10.20087:49
Všchno kolem Blu­-ray je jenom humbuk a je to tahání peněz z našich kapes. Drahý nosič, drahé přehrávací zařízení a ještě dražší záznamové zařízení a to vše na několik let, tak max 2 ­- 3. Je jenom otázka času, kdy čipové paměti např. tzv. flešky budou s kapacitou srovnatelnou s Blu­-ray diskem za srovnatelnou cenu a přepisovatelní prakticky bez omezení. Tak proč Blu­-ray?
Odpovědět0  0
zjs (83) | 1.10.20088:38
Moc tuto úvahu nechápu. Prodává se snad dnes hudba na zařízeních jako jsou flashky? Ne, prodává se na starých, nesmyslně velikých nosičích zvaných CD. Blu­-ray tu bude s námi déle než si myslíte, protože pojme film ve fullhd s dts zvukem a to je pro prodej filmů naprosto dostačující. Navíc je tu oblíbená HDCP ochrana chránící zisky korporací. Oni nebudou mít potřebu toto měnit a investovat do nového.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 1.10.20089:05
Já tuhle úvahu naopak naprosto chápu a souhlasím s tím, že do budoucna flash paměti vytlačí optická média. Ono to už vlastně začalo. Nemám sice k dispozici žádnou statistiku, ale když se rozhlídnu v okolí, moc nově vypálených DVD už se kolem nevyskytuje. Všechno směřuje k velkooběmovým HDD do serverových a zálohovacích zařízení a flash pamětem na menší a střední kapacity. Běžný počítač do budoucna zcela vystačí s flash médii. A na váš dotaz z úvodu mohu odpovědět ano. Hudba se už prodává na zařízeních jako jsou flashky, konkrétně je to SD karta se specifickým názvem MusicSlot. Je jen otázka času kdy na ně přejdou i filmy, protože formát má podporu hlavních vydavatelství ­(Warner, Univerzal, Sony, EMI­).
Odpovědět0  0
bm | 1.10.200813:13
Co je na tom k nepochopení. Místo drahého přehrávače a záznamového zařízení a drahých disků, bude stačit pár čipů na které se vejde hudby a videa tolik, co na 10 blu­-ray disků a na nahrávání i přehrávání bude stačit každý PC, bez drahé vypalovačky blu­-ray disků.
Odpovědět0  0
jozefek | 16.10.200811:41
Můžete mi prosím sdělit co je drahého na optické mechanice? Dnes se prodává DVD mechanika za 500,­-, stejnou cenu bude stát za pár let BR. Jaká je výrobní cena ani nehovořím. Uvědomte si že celý zbytek přehrávače je stejný, liší se jen v tom vstupním zařízení a slim mechanika ani nezabírá skoro žádné místo...
Odpovědět0  0
stoural | 8.12.200816:55
"Já tuhle úvahu naopak naprosto chápu a souhlasím s tím, že do budoucna flash paměti vytlačí optická média­"

Ale prd. Vyrobni cena optickeho media je par Kc. Ostatne, 4,5 GB DVD medium stoji cca 7 Kc. 4 GB pametova karta stoji nekolik stovek. Vy snad chcete prodavat film na mediu, ktere samotne stoji totez, co film? A uvedomte si, je je velky rozdil nahravat docasna data ­(na klicenku­), ktera chci k nekomu prenest, vypalovat trvanlivejsi data. A velmi pochybuji, ze k tobe prijde znamy s klicenkou s daty a necha ti ji ­(u DVD disku obvykla cinnost­). A mimochodem, nechapu pouzivani klicenek. Externi 2,5­" disk je nejenom mnohem levnejsi ­(cena ­/ kapacita­), ale take spolehlivejsi ­(samozrejme, pokud ti nepadne na zem­)

Odpovědět0  0
cml11 (419) | 9.12.20086:54
Není zase tak dlouho co CD médium stálo tolik, co dnes stojí obdobně velká flash paměť. Cena je jen otázkou času. A s cenou souvisí i ona postradatelnost média kterou jste zmínil. Až bude stát flash karta stejných 7 Kč jako DVD médium, tak Vám ji klidně kde kdo také nechá.

Nevím co nechápete na používámní klíčenek. Spousta lidí má omezené množství dat, která chtějí neustále nosit u sebe, plus prostor na přenášení dočasných dat. Nosívali jsme takhle diskety, pak CD, DVD, dnes nosíme klíčenky, těžko říct co budeme nosit časem. Požadavky na médium jsou přitom stále stejné. Opakovaný zápis s maximálně jednoduchým použitím, minimální rozměry, slušná kapacita, spolehlivost a také přijatelná cena média. Přesně tohle dnes klíčenky s přehledem splňují. Možná se na ně nevejde tolik jako na externí 2,5­" disk a ani nějaký poměr cena­/kapacita třeba není takový. Ale pověste si ten disk na klíče, dejte to celé do kapsy s kapesníkem a mobilem, nechte ho párkrát spadnout na podlahu, dejte mu nějakou ránu. Klíčenka je přesně na tohle stavěná.
Odpovědět0  0
PFhawk (15) | 22.10.200818:38
takze par pocinu ruznych kapel s distribuci hudby na flash pametech uz tu bylo...budoucnost nejspise patri flash pametem, i kdyz je zde par optickych formatu ve vyvoji, co by staly za rec ­(casem flash vytlaci i pevne disky, jez jsou krome vetracku a prave opticke mechaniky jedinou mechanickou soucasti, coz je pomerne omezujici, protoze co je mechanicke, to se kazi rado­). jinak otazka distribuce bude vyresena pomoci internetu...
Odpovědět0  0
jozefek | 16.10.200811:15
Nesmysl, až se flashky dostanou na cenovou úroveň BR médii, tak už budou k dispozici média s kapacitou v řádech stovek GB. Uvědomte si, že za pár let budou BR média stát tolik co dneska DVD, tedy 10,­- Myslíte si snad, že koupíte flashdisk kapacity 256GB v ceně 10ks BR disků, tedy 100,­-? na to zapomeňte, musela by cena flashdisku klesnou stonásobně a to je do 5ti let nereálné! O nějaké spolehlivosti uložení dat na flashdisku raději ani nemluvím...
Odpovědět0  0
jozefek | 16.10.200811:21
jo a pocital jsem si o kolik klesla cena flash za posledni 4 roky. Pamatuji si ze v roce 2004 jsem kupoval flash 512MB za 500,­- Dnes za stejnou cenu koupím 8GB, tedy cena klesla 16 krát. Pokud by to bylo i následující 4 roky tak koupím 128GB flash v ceně 25ks BR disků za 20,­- Takže stále to bude více než 5x dražší!
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 16.10.200813:23
Budoucí pokles ceny BR je samozřejmý, jenomže tady jde spíš o to, že optická média budou ­(jsou­) díky obrovskému růstu trhu flash médií na ústupu globálně. Jsou pro běžného uživatele příliš rozměrná, náchylná na mechanické poškození a mají zbytečně složitou metodu nahrávání. Oproti tomu se flash paměti díky masovému rozšíření USB klíčenek konečně nějakým rozumným způsobem standardizovaly v rozhraní tak, aby bylo možné je libovolně přenášet a jejich kapacita a cena je už nyní velmi uspokojivá. Pokud se do budoucna zřetelněji prosadí i jeden formát paměťových karet ­(dnes to vypadá na SD a jeho varianty­) tak už opravdu nic nestojí v cestě optických médií do historie. Je jedno jestli budou umět za pět šest let 256GB za 10Kč nebo ne. Vyhrají jiné faktory než poměr kapacita­/cena. Konec konců proč se začala masově prosazovat optická média místo páskových jednotek? Rozhodně to nebyla cena, ani kapacita. Kapacity médií, už nyní začíná přebývat. Vždyť kolik procent běžných domácích uživatelů zaplní řekněme za rok vlastními daty např. naprosto běžný 640GB disk? Podle mě bude BR poslední masově nasazené optické médium a to převážně pro distribuci videa. Jeho nástupci budou téměř jistě ústupem ze slávy a je dokonce možné, že se ani nikdy nedočkáme těch BR disků za 10Kč. Záleží je na tom, jak moc masový nástup flash médií bude. Zatím vypadá docela raketově.
Odpovědět0  0
v0cas (57) | 17.10.200819:26
tvrzeni ze nerozhodne cena je kravina, ja osobne bych pokud by DVD medium stalo 50,­- misto dnesnich 10,­- tak bych si toho vypalil radove min. Nevim proc bych nemel stejnym zpusobem pouzivat BR az budou ty media stat stejne...
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 20.10.20086:19
Vy osobně možná, ale celkový trend je takový, že i když stojí DVD médium 10 Kč, tak se jich díky rozšíření flash klíčenek používá stále méně. Krásně to vidím na zákaznících, kteří k nám do práce nosí podklady. Doba kdy je všichni nosili na CD­/DVD už je nějakou chvíli pryč. Rozhodující je pružnost s jakou lze klíčenku použít a to, že jich lze nosit v kapse klidně i několik. Ne to, že stojí dvě stovky, zatímco DVD­-RW disk vyjde na 20Kč.
Odpovědět0  0
Gzur | 30.9.200815:48
Nemôžem súhlasiť s výpočtom autorových možností CPU a GPU.

„V případě CPU ­(Central Processing Unit­) lze u desktopů vybírat ze dvou variant ­- Intel a AMD. Obě společnosti produkují procesory s dostatečným výkonem pro práci s formátem HD. Nejdou však striktně vymezit konkrétní modely, spíše se dá posoudit, který je jak pro konkrétní činnost vhodný.“
„Pro obyčejného smrtelníka postačují dvoujádrové modely s taktovací frekvencí kolem 2 GHz a rychlejší.“

Na trhu sú predsa aj procesory VIA a najnovšie je to VIA Nano ­/architektúra Isaiah­/, ktorý dokáže za pomoci materského čipsetu VIA VX800 s IGP grafikou VIA Chrome9 HC3, ktorá podporuje hardwarovú akceleráciu videokodekov MPEG­-2, MPEG­-4, WMV9, VC­-1 to znamená, že i také VIA Nano U2350 1.3GHz s VIA VX800 dokáže prehrávať aj 1080p ako napríklad máte možnosť vidieť tu WMV9 VC­-1 1080p: http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=3MklPBVPSp0

A to je ešte i výkonnejšie VIA Nano L2100 1.8GHz, a možno ju párovať aj s PCI­-E x16 diskrétnymi kartami, kde zvláda aj na platforme mini­-ITX prehrávať blu­-ray video napr. s low­-end kartou Nvidia GeForce 8500 GT, čo môžete vidieť tu:
http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=BBUOegIr6C0&feature=related
http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=2_nWLxUgzvE&feature=related

Blu­-ray dokáže prehrávať aj na čisto VIA­-ckej platforme „Trinity“ teda ak berieme do úvahy spoločnosť S3 Graphics, kde má VIA majoritný podiel teda spárovanie VIA Nano L2100 1.8GHz s S3 Graphics 440 ULP, čo môžte vidieť tu: ­(1:17 až 1:37­)
http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=QmxsY5qOnSU

Až teraz je to úplný výpočet Přehráváme Blu­-ray na počítači ?
Odpovědět0  0
eric appla (43) | 30.9.200815:22
Povazuji se za docela zdatneho co se HW a videa tyce a presto jsem stravil dva dny nez se mio podarilo fullHD na mem PC rozbehat. Je pravda ze ne kazdy ma problematickou 8800GTX. Me by zajimalo jak jsou na tom novejsi karty ktere graficke cipy podporuji HD akceleraci popripade jake drivery jsou potreba a i nejakou tu radu jak rozchodit full HD na PC s grafikou ktera akceleraci nema. Rozdil mezi kodeky je astronomicky, mam C2D @ 3200MHz coz povazuji v soucasne dobe za vyssi prumer a presto jsem nasel jen jeden kodek schopny prehrat fullHD 1080i i v rychlych scenach bez trhani.

Hodnoceni clanku 4-
Odpovědět0  0
Gouranga (26) | 30.9.200819:15
pokud vim, tak G80 ­(jadro 8800GTX­) nepodporuje akceleraci HD videa ­(tim padem bych hadal, ze vse pocita procesor­). Osobne jsem jeste nezkousel 1080i video, ale jen 720p s C2D na 3GHz a 9800GTX ­(jadro G92 s podporou HD­) a ani karta se nezda bejt zatizena ­(cekal bych zvyseni teploty­) natozpak procesor ­(zatizeni mezi 5­-15%­), kodeky MatroskaPack a Klite.
Odpovědět0  0
Tomcat2 (645) | 30.9.200812:19
uroven clanku je velice mizerna, o BD jsem se dozvedel prakticky jen to, ze existuji nejake mechaniky a nejaka media a par veci kolem, ktere tu ale vsichni dobre znaji!!...clanek by se mel spis jmenovat ­"Co najdeme v pocitaci, aneb vycet komponent a jejich hlavnich vyrobcu­"...nekdo by mel takove clanky kontrolovat, zda jsou vubec vhodne pro publikaci...
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 30.9.200810:46
Jako nezáživný úvod k článku z titulku by se tímhle textem možná se skřípěním zubů dalo prokousat, ale jaksi chybí ta podstatná část s nějakými poznatky. Tohle je bohužel opravdu jen vycpávka o ničem. Škoda, nadpis byl nadějný. Nakonec to dopadlo jako články na Super.cz s titulky jako ­"Modelka XY ukázala prsa­" a v článku pak chybí jakákoli necudná fotografie;­-­)­))
Odpovědět0  0
housenka | 30.9.200810:36
Otevřel jsem tento článek s očekáváním, že se tu dozvím něco zajímavého, ale bohužel.

První věc, která není zmíněna, je, jak rozject akceleraci grafickou kartou, což je trochu oříšek i pro orig. BlueRay disk, ale ještě mnohem složitější ­(a na některých konkrétních sestavách velmi problematické­) je rozchození akcelerace kodeku X.264 ­(disků BR rippovaných na HDD­).

Pak, pokud už chci dát do PC mechaniku BluRay, by taky bylo vhodné zmínit problémy s nekomprimovanými formáty audia True­-HD, DTS­-MA atd., které nelze dostat ven přes SPDIF ale pouze přes HDMI 1.3, což ovšem většina současných PC konfigurací neumožňuje ­(AFAIK ­- čekal jsem, jestli se o tomto problému ve článku nedozvím něco nového­).

Také by ještě bylo vhodné zmínit, že pro HTPC není úplně ideální výstup analogového zvuku ­(a když už, tak rozhodně ne přes integrovanou zvukovou kartu­), alebrž výstup digitální na A­/V receiver ­(kde naopak lze integr. zvukovku beze stráty kvality bez problému použít­), a to právě buď přes SPDIF, anebo přes HDMI, pokud chceme mít podporu i nekomprimovaných audio formátů ­(ale ty je právě z PC problém dostat v neořezané kvalitě ven­).
Odpovědět0  0
zjs (83) | 30.9.200811:03
Akceleraci BlueRay disku a kodeku x.264 dosáhnete vhodnou grafickou kartou ­(ATI s označením HD­) a softwarem ­(PowerDVD­).

Použitím grafické karty ATI s označením HD si také zajistíte, že dostanete zvuk přes DVI port do HDMI konvertoru.
Odpovědět0  0
Ne321 | 30.9.200814:34
To je rovnez velmi zjednodusene. Moznost akcelerace x.264 kodeku predpoklada, ze bylo vyrobeno novym encoderem a se spravnym nastavenim, jinak akcelerovat proste nejde.
Zvuk do HDMI se dostane z BDcka pouze zkresleny.
Odpovědět0  0
SmoulaKokos | 30.9.200810:13
Clanek je velmi slaby,cekal jsem opravdu o problematice prehravani BR na pc na urovni SW. Narocnost, vhodne prehravace,propojeni s TV pres HDMI atp.
Odpovědět0  0
zjs2 | 30.9.200810:06
Takhle to vypadá, když někdo píše o něčem, co nikdy neřešil. Stačí si přečíst o grafických kartách pro přehrávání HD a už mě berou křeče. Takové články světhardwaru ponižují.
Odpovědět0  0
huhuhu | 30.9.20089:30
Souhlasím, článek naprosto o ničem, hodnota nulová, ani pro úplné amatéry to není, o přehrávání tam není skoro vůbec nic, vše jen velmi povrchně a ještě k tomu napsané opravdu dost šíleně. Důležité věci napsané nejsou.
A také nechápu, proč autor píše, že na ­"starém­" WMP od Microsoftu člověk při přehrávání 1080p videa narazí, když toto video jde přehrát naprosto bez problémů.
Odpovědět0  0
Ne321 | 30.9.20088:59
Clanek vypada jak kdyz nekdo opsal seznam komponentu z Alzy. O opravdovych issues s prehravanim BDcek, tedy velmi problematicke SW prehravace nebo absence podpory PAP a tim nedegradovaneho zvuku z BDcek s vyjimkou jedine velmi drahe ­(cca sest tisic kacek­) zvukove karty, ktera ma navic momentalne spise beta ovladace, neni ani zminka. Davam 4­- za snahu.
Odpovědět0  0
|GulaZ| (2) | 30.9.20086:29
Bohuzel jeden z ­(nej­)horsich clanku co sem zde cetl. O prehravani Blu­-ray na pocitaci jsem se nedozvedel vubec nic. V clanku je jen snuska obecnych blabolu, viz.: ­"Samotný počítač se skládá v průměru z dvanácti různých komponent. Některé jsou z hlediska výkonu životně důležité ­(grafická karta nebo procesor­) a jiné zcela nepodstatné ­(periferie jako myš nebo klávesnice­).­" OMG
Uz jsem si tu zvykl na jakousi odbornejsi uroven, ktera, dle meho nazoru vyhovuje vice lidem, nez clanky podobneho typu.
Odpovědět0  0
George9 (1) | 30.9.20089:08
S tímto názorem musím souhlasit. Já jsem například čekal, že bude v článku popsaná problematika HW akcelerace HD pomocí GPU, minimálně alespoň výčet grafických čipů, které to umožňují.
Odpovědět0  0
Idealista | 30.9.20089:21
Suhlasim, informacna hodnota = nulova
Dufajme ze to bude mat pokracovanie, toto bolo ako taky strucny uvod o nicom.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.