Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přinesou příští Radeony Variable Rate Shading?

1.3.2019, Jan Vítek, aktualita
Přinesou příští Radeony Variable Rate Shading?
VRS, čili Variable Rate Shading se týká grafické generace NVIDIA Turing, ovšem dle Tom's Hardware by si jej mohla osvojit také příští generace Radeonů. Ukazuje na to patent z roku 2017 a ostatně i to, že NVIDIA jej má také. 
Architektura Turing tak už zahrnuje podporu Variable Rate Shading a existuje slušná šance, že by tuto nebo srovnatelnou technologii mohly podporovat také příští Radeony, čili už generace Navi. VRS je technologie, která má za úkol zvýšit výkon výměnou za snížení obrazové kvality ve vybraných částech, čili takové, které hráč nepozná. Subjektivně by tak kvalita obrazu mohla být naopak vyšší, což se ale bude týkat spíše VR. 
 
Jde o možnost zvolit počet pixelů, které lze zpracovat v rámci jedné operace pixel shaderu. Ty tak mohou zpracovávat i celý blok pixelů najednou, pokud by byl výsledek při zpracování každého pixelu zvlášť stejný, nebo velice podobný. VRR pak má velký potenciál urychlit vykreslování obrazu pro VR headsety, kde může pracovat i s ohledem na to, co je v ohnisku záběru, co na okraji a co se může rovnou "vystřihnout". 
 
 
My v létě očekáváme nové 7nm grafické čipy AMD Navi a ty by dle Tom's Hardware měly také nabídnout podporu VRR. Zmíněný patent nikde neuvádí, jaké generace by se implementace VRR od AMD měla týkat, ale asi není důvod, proč by se s tím mělo čekat až na opravdový next-gen grafické architektury. 
 
Grafickým kartám se přitom takové ulehčení práce může velice hodit vzhledem k tomu, jak se prosazují monitory s vysokým rozlišením. Pokud si vezmeme přechod z Full HD na Ultra HD, ten znamená, že počítač musí zpracovat čtyřikrát více pixelů a na uspokojivý výsledek, čili 60FPS a víc, dnes musíme mít nejlépe naprostý herní hi-end. Tím samotné AMD ani nedisponuje, pokud akceptujeme to, že Radeon VII je konkurence nanejvýš pro RTX 2080. 
 
Pokud však AMD VRR zavede, je otázka, v jaké podobě, neboť neexistuje jediný způsob. Může se to provést velice jednoduše a s ohledem především na VR, a to vykreslováním středu scény s nejvyšší kvalitou, o něco dále pak s blokem 2x2 pixely a u okrajů obrazu s blokem 4x4. To je v podstatě jen variace na techniku NVIDIA Multi-Res Shading. Nebo může jít o techniku odpovídající NVIDIA Content Adaptive Shading, v níž se scéna rozdělí na čtverce o 16x16 pixelech a u každého se vyhodnocuje barevná složitost i změny oproti předchozím snímkům a dle toho se přistoupí ke kvalitě vykreslování. Popřípadě je to Motion Adaptive Shading, podobná technika založená zvláště na pohybu ve scéně, čili na změnách v obraze. 
 
Možností je tak více a dle patentu AMD by se dalo ukázat na variantu pro Content Adaptive Shading. 
 
 


Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.