Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
23.8.2023, Karel Polívka, aktualita
Máme tu oznámení dalšího zajímavého projektu využívajícího platformu RTX Remix od Nvidie. Tentokrát jde o komunitní remaster legendární hry Half Life 2, díky kterému tato hra z roku 2004 dostane výrazně lepší vizuál včetně podpory ray tracingu.
Andir (749) | 23.8.202314:10
si radši RT dám v nové hře než hrát jen remaster něčeho tak starého kdyby udělali alespon remake tak dejme tomu
Odpovědět1  1
Karel Polívka (1098) | 23.8.202314:16
Tak zrovna u Half Life 2 bych nějaký problém se zastaralou hratelností neviděl. Tento RTX remaster vypadá o tolik lépe, že si jej rád zahraji, až jednou vyjde, přestože už mám tu hru dávno dohranou. Ale je to samozřejmě věc názoru a vkusu každého z nás.
Odpovědět2  0
unreall (532) | 24.8.202315:12
Ta hra stále schová 99% fps produkcie dneška, ale kľudne môžete veriť tomu, že moderna grafika s RT vám dá viac 😁
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 24.8.202317:19
Ale proč stále automaticky předpokládáte, že moderní grafiku s RT automaticky doprovází vše ostatní, co je nějaké průměrné nebo podprůměrné, a tedy že výsledek bude horší než něco staršího, co bylo ve své době super? Je to jako se vším, výsledný produkt je součtem všech dílčích vlastností a nemá smysl jej posuzovat izolovaně jen podle některých částí.

Třeba hra Control – tady je kombinace super nápadu, herního světa, atmosféry, herních mechanik, pokročilého technického zpracování a ano, včetně toho moderního ray tracingu, který zde ano, minimálně u mě hrál při hraní velkou roli na tom, jak hodně mě ta hra vtáhla a bavila a že jsem ji neměl problém, i přes její ne zrovna krátkou délku, bez nějaké dlouhodobé přestávky dohrát až do konce.

Dalším takovým příkladem je Metro Exodus Enhanced Edition ­(a zdůrazňuji že Enhanced Edition, protože to je dost velký rozdíl oproti základní verzi­). Důvodem je fakt, jak ta hra v důsledku té technologie vypadá a jak realisticky a věrohodně působí, což doplňuje poutavý příběh a výsledný produkt tak díky tomu všemu dobře funguje. Ano, šlo by to udělat i s méně pokročilou grafikou, než jaká je v základní verzi, a bylo by to stále zajímavé, ale ten zážitek z hraní by byl prostě slabší. Nebylo by to stejné. Jak by mohlo?

Je dost starých her, které byly super a mohou zabavit i dnes. Ale pak tu máme pár příkladů takovýchto novějších her využívajících ty nejnovější technologie, které jsou z hlediska herního zážitku naprosto někde jinde. A to ne pouze a jenom díky těm technologiím, ale ty technologie tomu rozhodně velkou měrou pomohly. A že je takových her málo? Tak to už automaticky vyplývá z toho, že jde o něco mimořádně kvalitního, čehož už z principu musí být málo. Ale to se už točíme v kruhu.
Odpovědět3  0
unreall (532) | 25.8.202314:57
Mne to vysvetľovať nemusíte, ale kolega vyššie zrejme takto uvažuje, len z opačnej strany.

Keby ste namiesto Control použili trebárs od tých istých Quantum Break, tak by som bol zdržanlivejší, ale zrovna Control by som s HL2 do súvislosti moc nedával. To, že vás niečo baví predsa neznamená, že je to rovnako dobré, ako niečo iné.

Prvé dve Metra som dohral a nemôžem vyjadriť prakticky žiadny negatívny názor, ale tie ďalšie diely ma už nebavili. Možno to bolo spôsobené aj inou dobou, keď som to hral, atd. No v každom prípade mám radšej knižnú sériu, než hry. Glukhovský mi je svojimi názormi hrozne sympaticky človek. Ma všetkých 5 pohromade a ma svojsky štýl písania, hoci je Rus a žije v Moskve a ja mám ťažké srdce na Rusky národ, tak Dmitry patrí práve k tým inteligentným Rusom a chápe situáciu v Rusku. Vlastne to aj často parafrázou prenáša do svojich textov.

A čo sa týka toho názoru vyššie, že HL2 je stará hra a teda, že v podstate už nestojí za námahu vylepšovať grafiku. Pôsobí to na mna tak, ako keby tým autor chcel povedať, že HL2 je vlastne dávno prekonaná hra a už sme niekde úplne inde a bla bla…
No, je veľmi malo hier, ktoré by svoju nápaditosť dokázali integrovať do herného dizajnu tak geniálne, ako to spravil Valve. Dnes sa začínajú bežne objavovať názory o naddimenzovanom hype okolo HL2 a že v podstate išlo len o trochu nadpriemernú hru a pod. vtipne názory niektorých jedincov. Pravda je taká, že ta hra nemá hluché miesto a každá jedna úroveň je variabilitou unikátna, ale zároveň není pozliepanou žánrovou variabilitou, ale stále si drží svoju “konzistenciu”.

Ravenholm vám zobral klasické zbrane a nútil vás používať hlavne gravity gun v prostredí, ktoré hraničilo s typickým Zombie hororom. Iná misia vám dovolia riadiť bugínu, ktorá bola zároveň vašou mini základnou na cestách. Vznášadlo v kanalizačnom systéme tento koncept osviežilo spolu s množstvom výborne navrhnutých fyzikálnych hádaniek, ktoré ste pre další postup museli splniť po vlastných. Misia so survival prvkami v tuneloch starých dolov, alebo vyhýbanie sa Antlionom na piesocnych miestach, pripadne ich využitie vo svoj prospech. Sci­-fi tematické väzenie Combine s automatickými vežičkami. A čo samotné City 17, ktoré počas dňa pôsobilo, ako ktorékoľvek európske mesto počas “sovietskej okupácie?… a mnoho mnoho ďalšieho.

Asi sme trochu pozabudli, čo všetko ponúkal HL2 vo svojej dobe a čo ponuka ešte aj dnes. Žiadna hra nevie implementovať fyziku tak logicky a zároveň zábavne do herného dizajnu. Dokonca ani Red Faction to nedokázal. Tých prvkov je tam toľko, že si ich človek ani všetky nepamätá.

Takže aby som odpovedal, tak nie! Vôbec neni dnes koncept HL2 v hrách štandardom a Control sa mu v tomto smere ani náhodou nepribližuje. To je veľmi slabý odvar po stranke herného konceptu, dizajnu úrovni, unikátnosti, zábavy, atmosféry atd. Technologicky navýši asi bude.
Odpovědět2  0
Karel Polívka (1098) | 25.8.202316:10
Control jsem uvedl jako příklad hry, kde neplatí, že by neměla nic jiného než pouze využití těch nejmodernějších grafických technologií. Přímo s HL2 jsem ji přece nesrovnával a ani to nechci dělat, protože na to jsou ty hry typově dost odlišné. Pokud byste se tedy chtěl ptát doslovně, zda moderní grafika s RT dá u jakékoli hry více než konkrétně hra HL2, tak mi to přijde jako nesmyslně položená otázka, protože HL2 je konkrétní hra, a tedy soubor velkého množství dílčích faktorů, zatímco RT je pouze jeden dílčí faktor, který sám o sobě s tím souborem velkého množství dílčích faktorů nelze srovnávat. A to je právě to, na co jsem chtěl v té své předchozí reakci poukázat.

V Quantum Break ještě RT nebyl.

Ono je celkově uhozené, jak se s tím ray tracingem kolikrát v diskuzích operuje, jak kdyby právě ray tracing měl být něčím, co by si člověk měl chtít zahrát. To je jako by někdo říkal, že si chce dát directx12 nebo antialiasing nebo ambient occlusion nebo třeba teselaci raději v nějaké nové hře než v nějaké starší :­-­). Nedává to vůbec smysl. Je možné, že tohle je v podstatě to stejné, co Vás v těch diskuzích irituje, jen se na to díváme a pak to komentujeme z jiného úhlu pohledu.

S těmi komentáři ohledně level designu HL2 souhlasím, což je i důvod, proč si to všechno v takto vylepšené grafice po velmi dlouhé době rád znovu zahraji. Na druhou stranu bych to s tím vynášením HL2 do nebes zase tolik nepřeháněl.
Odpovědět2  0
unreall (532) | 25.8.202318:54
Áno, lenže ja som odpovedal na ten prvý komentár, kde Pán jasne píše, že nebude hrať nejakú staru, hoci v mnohých ohľadoch aj lepšiu hrubý RT, ale dá prednosť niečomu novému s RT.
To bol dôvod mojej reakcie, pretože ten príspevok je natvrdlý. Je jeho a môže si ho napísať, ale že je natvrdlý, si môžem zase napísať ja 😁

Inak, kedy bude nejaký zhrňujúci článok o 7700XT­/7800XT? Slabší kandidát z dvojice ma trochu nepodarenú cenu, ale ten silnejší naopak relatívne dobrú…
Odpovědět1  0
Akuh (1106) | 25.8.202323:40
"komunitní remaster­"... tohle není práce Valve, ti s tím neztrácí čas. I Remake HL1 dělaly­/dělají fanoušci a Valve jim to dovolila vydat jako placenou hru. Takže co vyleze z tohohle nakonec ještě uvidíme.
Odpovědět0  0
cztajtrlik (57) | 23.8.202310:18
Ha! Nikdy bych si nemyslel, ze zrovna half me donuti investovat do rt karty. V dalsi epizodu jsem prestal doufat, o trojce ani nemluve.

Dnes do Valve kdekdo kopne, dokonce i do hratelnosti half 2 i epizod, ze pry zastarala... Asi jako kritizovat filmy s Adinou Mandlovou, ze je to samy blur, vsichni prehravaji a je to cernobily film.

Behem uplynulych destivych tydnu jsem sjel Black Mesa, ted po seste HL 2 update, ale to chvili potrva bo venku je zas krasne.

Pokazdy si prijdu jak doma, pokazdy me stridani prostredi a hratelnosti strhne, pokazde se pousmeju u starych znamych glitchu ­(ale ne skodolibe, ­- asi jako kdyz milujete tu malou pihu na rameni sve manzelky­). A nektere useky, co maji fakt kulervouci stavu a drive si dam klidne petkrat v ramci seste opakovacky ­- proste to baviiii.

Takze az to vse odladi a zoptimalizuji tak konecne pro mne vznikne smysl RT a objednavam nahradu za prastarou 1080.

Halfa mam proste v krvi a nejakej vek ­(jeho ani muj­) na tom nic nezmeni. Hudba, feeling... a dodnes prirozenost oblicejovych animaci v cut scenach dorovnala max. tak hellblade, jinak jsou to furt umelohmotni panacove. Snad to UE5 konecne zmeni...

Shut up and take my money! ­(at to klidne prodavaj jak Black Mesu :­))
Odpovědět4  0
mareknr (269) | 23.8.202320:45
Half Life Alyx je stvoreny presne pre ludi ako ty. :D Kde nebudes hrat half life hru, ale budes priamo v nej. Ked uz mas alebo budes mat RT kartu, odporucam investovat aj do VR.
Odpovědět1  1
cztajtrlik (57) | 25.8.20230:02
Na to jsem blazen, co si u blbouckyho Switch badmintonu malem urazil palec o stenu. Bez bryli :­).

U Alyx jsem skripal zuby, ze to vsechno koupim, ale po zminene zkusenosti bych musel postavit jeste aspon 40 m2 garaz ­/ hernu a mit vse komplet bezdrat. A pro jistotu polstrovane steny a podlahu ­- takovej zahradni privatni blazinec.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 25.8.20234:01
Souhlasím, že VR je rozhodně technologická zajímavost, dobře se o tom čte i píše, nebo natáčí cool videa, jak se někdo před kamerou motá a jak o tom pak zábavně blábolí, ale když si pak člověk zohlední všechny aspekty používání a jaký gameplay pak vlastně vůbec dostane, ten zájem o to to používat ­(a teď ani neřeším nutné pořizovací náklady­) poměrně rychle opadne. Ano, někdo to považuje už dnes za něco super. Jenže o jak velké skupině hráčů se to dá říct? Mě coby hráče třeba VR na hraní her zatím stále vůbec neláká a vnímám to tak, že to ještě stále musí urazit kus cesty, než mě to bude jako hráče zajímat. A přitom jsem velký příznivce nových technologií, tím spíše ve hrách. Ale způsob užití těch technologií musí dávat smysl a musí ten zážitek skutečně někam posunout, aniž by to zhoršovalo některé dílčí aspekty ­(jako je třeba pohodlí při hraní­), nebo pokud možno co nejméně.

Druhá věc, že jsme se o tom bavili už před 10 lety, že to vypadá, že éra VR konečně přichází. A po 10 letech to musím hodnotit, že zatím stále zima zima mráz, přestože po HW stránce je to samozřejmě mnohem dále než tehdy. Pokud jde o HW, nějaké opravdu velké zvýšení zájmu hráčů­/uživatelů přijde až v momentě, kdy bude reálně k dispozici pro masovou výrobu dostatečně pokročilá technologie akumulátorů, aby zdroj energie nemusel být kvůli příliš vysoké hmotnosti externě přes nějaký kabel a aby ta výdrž na nabití byla násobkem toho, čím je dnes, což jsou dva faktory ­(hmotnost, kapacita­), které jdou proti sobě.

Takže osobně očekávám, že to ještě potrvá x let, než se VR stane skutečně něčím zajímavým pro mnohem širší skupinu lidí a pro dlouhodobější­/hlubší zábavu, než si jen na chvíli ­"zablbnout­" v Beat Saberu ­(nic proti němu, je to super příklad, který funguje, ale 1 vlaštovka jaro nedělá­), čímž se dostáváme k oblasti softwaru, kde vidím ještě větší nedostatek pokroku než u těch baterií. Ano, máme Beat Saber a Half Life: Alyx. No a co dál? Teď je zatím stále zajímavější si to jít občas vyzkoušet do nějaké herny, pokud to člověka zajímá, nebo by si chtěl zahrát nějaký konkrétní zajímavý titul, pokud se objeví ­(viz Alyx, jehož dohrání moc času nezabere­), než to kupovat a mít to doma.
Odpovědět0  0
mareknr (269) | 25.8.20237:56
Ked si zoberiem taky Quest 2, tak ten sa da kupit za celkom slusnu sumu a da sa s nim hrat aj bez PC. K PC sa da pripojit bezdrotovo takze je mozne hrat aj bex kabla. Na jedno nabitie vydrzi 2­-3 hodiny. Nevyhoda Questu je, ze si treba kupit WiFi router s podporou 5GHz, na co mne bez problemov stacil Deco x20 a tiez za okolo 120E iny strap ­(ten co Meta dava v zaklade je nieco strasne­) a vnutornu pohodlnejsiu penu.

No a u hier zavisinid toho, co ma clovek rad. Mimo Alyx napriklad Walking Dead 1 a 2, Gallery 1 a 2 alebo z Oculus Store Echo, Defense Grid 2 a dalsie. S Questom su dostupne hry zo Steam VR, z Oculys Store a aj Meta Store ciste iba pre headset bez PC ­(takto som si zahral Resident Evil 4­). Tiez aby som nezabudol, hrat sa takto daju aj Skyrim alebo Fallout 4. Pripadne hororovky ako Dreadhalls.

Teraz ma vyjst Quest 3, na ktory urcite pripravia nove hry a tiez byde zaujimave si zablbnut s novymi AR moznostami, ktore ma Quest 3 priniest. Na ten by som si osobne pockal.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 25.8.20239:12
Však právě výdrž na úrovni 2 až 3 hodin na jedno nabití je solidní opruz, když se bavíme o něčem, co má sloužit i pro zábavu a tím spíše pro hraní her. Jako uživatele mě to začne zajímat, až ta skutečná výdrž při zátěži typu hraní her na 1 nabití bude aspoň 5 hodin a zároveň aby ten akumulátor přímo v headsetu byl dostatečně lehký natolik, aby mě z toho po delší době nebolela hlava nebo krk. Pokud bych dnes chtěl VR headset používat výrazně delší dobu v jednom kuse bez nějaké přestávky ­(protože nechci v tom nejlepším přerušovat hraní nějaké hry jen proto, že brzy dojde energie­), tak se zatím bez toho, aby k headsetu bylo připojené něco přes kabel, prostě neobejdu. A ne, extra akumulátor připojitelný přímo na headset, který ještě více zvýší celkovou hmotnost, není pohodlné řešení.

Z toho, co píšete, je evidentní, že jste příznivce VR, OK, nic proti tomu, ten vývoj je super a fandím tomu. Ale podle mě to vzhledem k dosavadními tempu vývoje technologií akumulátorů a softwaru pro VR má před sebou ještě několik let, než to bude skutečně praktické pro hraní i obsahově zajímavých her nad rámec krátkodobého wow efektu z něčeho nového. Pořizovací cenu v tomto kontextu osobně vnímám jako vedlejší faktor.

Všechny ty další uvedené VR hry nejsou něčím, co by mi přišlo zajímavé, abych si to chtěl zahrát. To si mnohem raději pustím na klasickém velkém monitoru něco s výrazně lepší grafikou a mnohem zajímavějšími­/více komplexními herními mechanikami. Až bude více VR her na kvalitativní úrovni jako HL: Alyx, tak to bude jiný příběh, ale do té doby mi to stále nemá z hlediska herního obsahu co nabídnout až na naprosté výjimky jako HL: Alyx nebo ten Beat Saber. Ale pokud Vás ty aktuální VR hry na tom opravdu baví, nic proti tomu :­-­).
Odpovědět0  0
mareknr (269) | 25.8.202310:38
V pohode. Ja Vas nechcem presviedcat, aby ste si kupil VR. Len som napisal svoj nazor. Co sa tyka vydrze baterie bol som jeden z tych, co si kupili na Quest 2 od Kiwi lepsi headstrap aj pridavnou bateriou, takze som mal celkovu vydrz dvojnasobnu oproti zakladu. S vahou som tiez problem nemal a s novym strapom drzal headset na hlave lepsie a pohodlnejsie ako predtym. Ale aj tak vzdy po 2 alebo 3 hodinach uz koncim lebo som z toho unaveny. Kedysi som daval aj dlhsie sessions, ale teraz mi staci kratsi cas. Preto s mensou vydrzou baterie nemam nejak problem.
Odpovědět0  0
mareknr (269) | 25.8.20238:14
Nepotrebujes 40m2 garaz. Staci aj 2x2 metre, aby si sa zabavil aj ked najlepsie je mat na to samostatnu izbu s 4x5m. Mam presne taketo priestory a je to uplne v pohode.
Odpovědět0  0
cdwN (585) | 23.8.20238:59
Asi je to jednodušší výdělek, než vymyslet úplně novou hru.....
Odpovědět2  5
Karel Polívka (1098) | 23.8.20239:29
Jakože moddeři se věnují starším hrám, u kterých se po letech vybudovala nějaká komunita, přičemž výsledky své práce pak většinou uvolňují zdarma ­­(tak by to podle informací na jejich webu mělo být i zde­­), z toho důvodu, že je to pro ně jednodušší výdělek než vymýšlet novou hru? Aha.
Odpovědět7  0
cdwN (585) | 23.8.202322:17
Omlouvám se, úplně jsem minul hned ten první odstavec, sypu si popel na hlavu :O
Odpovědět2  0
Karel Polívka (1098) | 24.8.202310:46
Tak to je ještě dobré, jelikož jsem měl podezření, že jste si přečetl jen nadpis :­-)
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.