Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ProLogium ukázal Li-Ion baterii s křemíkovou anodou a hustotou 321 Wh/kg

Dnes, Milan Šurkala, aktualita
ProLogium ukázal Li-Ion baterii s křemíkovou anodou a hustotou 321 Wh/kg
ProLogium na Paris Motor Show prezentoval své pokroky v oblasti lithiových akumulátorů. Novinka má kompozitní křemíkovou anodu a vysokou energetickou hustotu 321 Wh/kg, která se má brzy ještě zvýšit.
Společnost ProLogium nám není neznámá. O jejích připravovaných lithiových bateriích jsme na stránkách SHW už nejednou psali a nyní je ukázala na akci Paris Motor Show. Její novinka už získala certifikací od TÜV Rheinland a přináší dost dobré vlastnosti. Využívá kompozitní křemíkové anody, která umožňuje navýšit energetickou hustotu akumulátorů. Zatímco dle firmy mají LFP baterie obvykle pod 200 Wh/kg a NMC mezi 200 až 300 Wh/kg (no, známe i vyšší), její novinka se může chlubit hodnotou 321 Wh/kg, což rozhodně není špatné číslo (podle údajů na fotce to ale vychází na 295 Wh/kg). Pokud jde o objemovou energetickou hustotu, ta činí 749 Wh/l, což je také dobrá hodnota. Ještě do konce roku by měla být představena verze s lepšími 355 Wh/kg a 823 Wh/l.
 
ProLogium baterie
 
Výhodou těchto akumulátorů by mělo být také rychlé nabíjení. Od 5 do 60 % by to mělo zabrat 5 minut, na 80 % pak 8,5 minuty. To má snížit čas nabíjení, což se dle firmy a její vize "Small Battery, Big Future" může použít i k tomu, že vozy budou mít menší akumulátory, které se ale budou nabíjet sice častěji, ale mnohem rychleji. Pokud by se tak místo 83kWh akumulátoru použil jen 55kWh, nižší množství ukládané energie i větší energetická hustota by se zasadily o to, že taková baterie by mohla být o 300 kg lehčí. Spolu s rychlejším nabíjením za 5 minut, což má stačit na ujetí 300 km, by proti dnešním 30minutovým nabíjením firma chtěla srazit nabíjení o 5/6. ProLogium dále říká, že jeden nabíjecí stojan by tak za hodinu dokázal obsloužit 12 EV místo dnešních dvou.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.