Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

První specifikace čipu nVidia NV25 odhaleny

22.1.2002, Štěpán Mrázek, článek
První specifikace čipu nVidia NV25 odhaleny
Čip GeForce 4 známý pod kódovým jménem NV25 pomalu ztrácí svoji tajemnost. Včera se objevily jeho první specifikace, které jsou však zatím bohužel neoficiální. Přesné informace budou zveřejněny 5. února a jakmile budou oficiální přineseme je Vám. Zatím tedy alespoň neoficiálně :o).
Den oficiálního oznámení čipu NV25 a jeho podrobných specifikací je stanoven na 5. února pro severní Ameriku a posléze na 6. únor pro Evropu. Proboha copak si pánové u nVidie vlastně myslí ? Považují nás Evropany za natolik neschopné, že se 5. večer nepodíváme na americké servery ? Nebo je to snad důvod jak naznačit zbytku světa vyjímečnost Ameriky ?

...ale dost mého rozhořčení nad způsobem uvedení a přejděme k samotnému čipu!

Pozn.: Nyní prezentované informace považujte zatím za neoficiální, leč s vysokou pravděpodobností přesné.

Takže čip nVidia GeForce 4 bude schopen pracovat maximálně se 128 MB DDR SDRAM grafické paměti. Při pracovní frekvenci 650 MHz v DDR režimu je tedy maximální datová propustnost těchto pamětí 10,4 GB/s. Čip samotný obsahuje 4 renderovací pipeline, které jsou schopny vyprodukovat až 4,9 miliard AA vzorků/s.

Mimo zvýšení pracovní frekvence čipu samozřejmě také tento čip obsahuje nové technologie či vylepšení technologií původních. Jedním příkladem může být technologie Lightspeed Memory Architecture II. Ta zahrnuje hlavně bezztrátovou kompresi Z-buffer dat s poměrem 4 : 1, která výrazně ulehčuje komunikaci mezi čipem a pamětí. Dále pak Lightspeed Memory Architecture II zahrnuje 2. generaci technologií Occlusion Culling a Quadcache Architecture.

Pozn.: Informace o GeForce 3 naleznete v tomto článku.

Co se týká antialiasingu pak GeForce 4 zahrnuje nový algoritmus pojmenovaný jako Accuview AA. Vyjma toho, že tento algoritmus využívá nový způsob výpočtu subpixelů a je optimalizován buď pro výkon či pro kvalitu však zatím nejsou známy další informace.

Výrazných změn také dostala jednotka T&L. Hlavní změna se týká vertex shaderu, který obsahuje nyní dvě renderovací pipeline. Spolu se zvýšenou frekvencí jádra čipu by tak v operacích využívající obě vertex shader pipeline měl dosahovat trojnásobného výkonu. Zvýšení frekvence čipu se také projeví na zvýšení výkonu pixel shaderu o cca 50 %.

Zcela novým a pojmem zatím zůstává termín Z-Correct bump mapping, bohužel do 5. února také nejspíše zůstane zahalen tajemstvím :o(. Podpora zobrazení na dvou monitorech dostala také změn, nyní se nazývá nView, jedná se o další generaci TwinView. Bližší informace jsou však zatím taktéž zahaleny závojem tajemství.

Článek na serveru X-bit Labs končí zajímavou zprávou, kterou zde cituji: "Pozor! Tento nový článek bude brzy odstraněn na žádost nVidie :)". Jsem zvědav, zda je již odstranili. No uvidíme zda nVidia se dozví o Světu hardware :o).

Pozn.: Jestli skutečně bude odstraněn, pak je to pouze známka důvěryhodnosti informací.

Dodatek 22.1.2001; 9:10

Článek na X-bit Labs již skutečně byl odstraněn na žádost nVidie, blíže zde.


Zdroj: X-bit Labs
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.