Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

PS5 bude slabší než nový Xbox, Sony se snaží hledat pozitiva

25.3.2020, Jan Vítek, aktualita
PS5 bude slabší než nový Xbox, Sony se snaží hledat pozitiva
Microsoft se jako první odhodlal zveřejnit specifikace své nové herní konzole Xbox, a to možná právě proto, že věděl o své hlavní výhodě. PlayStation 5 totiž bude mít slabší výkon procesorových jader i grafického jádra a Sony to nenese lehce.
Jak jsme uvedli v aktualitě o specifikacích PlayStation 5, v případě stále ještě aktuální generace Xbox One a PS4 to byla právě společnost Sony, která původně nabídla výrazně výkonnější řešení. Nyní se karta obrací a i když není rozdíl tak velký, Sony cítí potřebu veřejnosti sdělit, že jejich PS5 nebude z hlediska výkonu v nevýhodě. 
 
 
V případě procesorových jader stojí na straně Microsoftu mírně vyšší takt i využití SMT, výkon grafiky je pak 12 TFLOPS oproti 10,3 TFLOPS opět na straně Microsoftu a z hlediska propustnosti paměti je už srovnání těžší. V obou případech jde o 16 GB GDDR6, ovšem Sony má jednotnou propustnost 448 GB/s a Microsoft 560 GB/s pro 10 GB a 336 GB/s pro zbylých 6 GB. Celkově lze ale říci, že v případě těchto komponent stojí výhoda jednoznačně na Microsoftu, i když je jasné, že velice záleží také na tom, jak dobře bude tento výkon využit. 
 
Mark Cerny ze Sony k tomu uvádí, že PS5 rozhodně nebude v nevýhodě a že jeho menší, ale výše taktované GPU jádro může grafiku v novém Xbox překonat. To také potvrzuje Dan Baker (Graphics Architect, Oxide Games), dle nějž může platit, že je snadnější a efektivnější plně paralelně zaměstnat menší počet CU (Compute Unit), přičemž my víme, že PS5 jich bude mít 36 a Xbox pak 52. V důsledku ale záleží na renderovací technologii, čili na enginu, jak dobře dokáže využít vyšší počet jednotek v GPU. 
 
Sony ale také slibuje, že SSD v PS5 bude mít velký dopad na výkon a možnosti konzole a právě v tomto ohledu má být nová PS5 až dvakrát výkonnější než Xbox a nabídnout propustnost až 9 GB/s s komprimací. Sony tak mluví o efektivním nahrávání dat do hlavní paměti, ale hlavní otázka je ta, zda a jak se to projeví na běhu samotných her a jejich kvalitě. S takovou propustností už bude možné využít SSD jako odkladiště pro méně využívaná data (textury) a ty v případě potřeby velice rychle dostat do operační paměti. Znamená to tak snad využití většího počtu detailnějších textur, aniž by to negativně poznamenalo celkový výkon? To nám asi odhalí až některá z her, které jsou tvořeny exkluzivně pro PS5. 
 
Mark Cerny se tak snaží především poukazovat na výhody své nové konzole, jichž z hlediska základních specifikací není moc. Většina zákazníků ale bude těžko řešit to, že Xbox má o 17% vyšší hrubý výkon grafiky a procesorová jádra s SMT. To mohou řešit uživatelé PC rozhodující se o koupi nového CPU či karty, ale konzole se budou kupovat jako celek a v jejich případě bude záležet právě i na celkové prezentaci a možnostech daných mozaikou složenou z výkonu hardwaru, sympatií ke značce, nabídky her a zvláště exkluzivit, celkové podpory, provedení ovladačů, dostupnosti doplňků (VR), atd.