Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?

12.7.2019, Jan Vítek, aktualita
Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?
Server TechCrunch se zaměřil na funkci Radeon Image Sharpening, která je do jisté míry alternativa pro NVIDIA DLSS, i když pracuje zcela jinak. Máme tu tak test, který se zabývá kvalitou obrazu i dopadem na výkon. 
Radeon Image Sharpening byl představen jako nová funkce nastupující s Radeony Navi, které přímo vyžaduje, takže lze soudit, že se zde využívá jejich hardware, jímž starší Radeony nejsou vybaveny. Od AMD jsme se toho jinak moc nedozvěděli, takže se můžeme začíst do testu serveru TechCrunch, který to probírá do hloubky. 
 
 
AMD slibuje, že funkce RIS dokáže doostřit obraz se zanedbatelným dopadem na výkon a to se může teoreticky hodit ve dvou případech. Jednak tehdy, kdy je samotná hra na vkus uživatele nedoostřená, a to i při renderování v nativním rozlišení monitoru, což může být třeba následek použitého způsobu vyhlazování hran, jako je Temporal Anti-Aliasing. 
 
Spíše ale můžeme uvažovat o případě, kdy si budeme chtít sami vylepšit výkon. Dejme tomu, že máme na stole monitor s rozlišením Ultra HD (2160p) a na jeho rozlišení už výkon Radeonu v dané hře nestačí. Pak můžeme zkusit, zda nebude lepší ji nechat renderovat třeba v 1800p a pak to nechat na postprocessingu, čili na RIS, který vylepší obraz vykreslovaný už v nativním rozlišení. To může být výhodné díky udávanému mizivému propadu výkonu i díky tomu, že zde není zapotřebí podpora ze strany her. 
 
Už máme také potvrzeno, že aktuálně RIS funguje pod API DirectX 12, Vulkan a DirectX 9. Pod DirectX 11 ale funguje mnoho a mnoho her, přičemž podpora pro ně bude snad přidána později. AMD se zde totiž zaměřilo primárně na podporu novějších API a v případě DX9 udělalo výjimku, protože to bylo prý velice snadné zařídit. 
 
Pro srovnání kvality obrazu byl v daném testu využit titul Metro Exodus. V něm lze opravdu vidět rozdíl mezi prostým zobrazením v Ultra HD a v Ultra HD + RIS, kde je obraz prostě ostřejší, ale ne přehnaně. Co se ovšem týče doostřování obrazu z nižšího rozlišení, zde se můžeme setkat zvláště na kontrastních hranách s nepěknými artefakty. Například renderovaný 1440p na rozlišení 2160p s RIS vypadá ve výřezu někde i takto: 
 
 
Jasně můžeme vidět jakési dvojité hrany, respektive tečkované ohraničení kontrastních hran v obrazu, což bylo ale asi to nejhorší, co jsem osobně ze snímků vykoukal. To se také může časem zlepšit a celkově, i když lze pozorovat očekávanou ztrátu detailů, funguje RIS celkem dobře zvláště při upscalingu z 1800p a může se skutečně hodit v případě, že na nativní 2160p už chybí výkon.
 
Skutečně je však RIS tak nenáročná funkce? 
 
 
Zde je opravdu vidět, že RIS z výkonu neubere v podstatě nic, takže pokud se někdo spokojí s kvalitou obrazu, může jít o velice zajímavou funkci, díky níž si budeme moci s RX 5700 XT na 4K monitoru zahrát v jeho nativním rozlišení při 60 a více FPS i moderní hry. 
 
Co se týče srovnání kvality výstupu RIS vs. DLSS, to bude už možná otázka vkusu. DLSS tvoří obecně měkčí výsledek, čímž ale dokáží tenké objekty, jako jsou malé větvičky, až nepřirozeně zmohutnět. Je tak třeba, abyste se podívali sami a posoudili výsledek.