Radeon X800 Pro bude mít více pipeline
9.4.2004, Zdeněk Kabát, článek
Nedávno jsme vás informovali, že grafický čip R420 od ATi ponese oficiálně název Radeon X800. Protože to uvedení zbývají jen necelé tři týdny, množí se nám podrobnosti o jeho specifikacích. Jako poslední se začalo proslýchat, že tento GPU bude mít více pipeline, než se předpokládalo. Pro detaily čtěte dále…
Nebudu vás zatěžovat nějakou rekapitulací všeho, co bylo prozatím prozrazeno o grafickém čipu R420 a vrhnu se rovnou na věc. Jak jsme nedávno uvedli v jedné aktualitě, čip ponese oficiálně název Radeon X800 Pro, kde „X“ znamená římskou desítku. Tento grafický procesor bude uveden 26. dubna a půjde pravděpodobně o verze X800 a X800 Pro. Konkurenční nVidia NV40 (GeForce 6800) bude vypuštěna již 13. dubna, ale dostupnost se čeká o dost později.
I R420 se dočká rozšíření, podle roadmap, kterou uvádějí zdroje blízké nVidii, se 31. května objeví nový čip Radeon X800XT (už tam začíná být těch „iks“ trochu mnoho). Aby toho nebylo málo, 14. června spatří světlo světa i verze pro PCI Express, která zatím nese kódové označení R423. Půjde samozřejmě o nativní podporu a nebude tedy třeba používat můstek AGP-to-PEG.
Ovšem co je nejzajímavější je situace ohledně renderovacích pipeline Radeonu X800 Pro. Zatímco u nVidie nejsou počínaje GeForce FX 5800 pipeline pevně určeny, a ATi se můžeme rozmachovat čísly zcela bezstarostně. Původní domněnky hovořily o tom, že R420 bude mít 8 pipeline, později byl odhad zvýšen na 12. Skutečnost je ovšem jiná. Jak jste si mohli všimnout u Radeonu 9700/9500, pipeline lze bez problémů zapínat a vypínat. S tím počítala ATi při navrhování GPU nové generace, a tak do něj integrovala více tranzistorů pro možné pixel pipeline s tím, že jich bude stačit aktivovat osm. Ovšem jak se začaly množit zprávy o čachry v architektuře NV40, ATi se rozhodlo k ráznému kroku – aktivovat všech 16 možných pipeline!
Aby bylo možné umístit na čip tolik renderovacích jednotek, bylo nutné integrovat na budoucí Radeony X800 celkem 160 milionů tranzistorů. Čipy budou vyráběny 0,13mikronovým low-k procesem (Black Diamond) u společnosti TSMC. V ostatních ohledech se jedná jen o silně upravenou R300, ale žádné velké úlety ATi nepřichystala.
Otázkou zůstává, jak ovlivní tento zásadní krok výtěžnost čipů. Zatímco u původního plánu stačilo vyrobit správně jednu polovinu obsažených pipeline, zde je nutné bezchybně zhotovit všechny tranzistory na celém čipu. Proto je možné, že výtěžnost, čili množství dobře vyrobených GPU na jeden wafer, bude výrazně nižší. Ostatně, vše prozradí čas.
Zdroj: X-Bit Labs
I R420 se dočká rozšíření, podle roadmap, kterou uvádějí zdroje blízké nVidii, se 31. května objeví nový čip Radeon X800XT (už tam začíná být těch „iks“ trochu mnoho). Aby toho nebylo málo, 14. června spatří světlo světa i verze pro PCI Express, která zatím nese kódové označení R423. Půjde samozřejmě o nativní podporu a nebude tedy třeba používat můstek AGP-to-PEG.
Ovšem co je nejzajímavější je situace ohledně renderovacích pipeline Radeonu X800 Pro. Zatímco u nVidie nejsou počínaje GeForce FX 5800 pipeline pevně určeny, a ATi se můžeme rozmachovat čísly zcela bezstarostně. Původní domněnky hovořily o tom, že R420 bude mít 8 pipeline, později byl odhad zvýšen na 12. Skutečnost je ovšem jiná. Jak jste si mohli všimnout u Radeonu 9700/9500, pipeline lze bez problémů zapínat a vypínat. S tím počítala ATi při navrhování GPU nové generace, a tak do něj integrovala více tranzistorů pro možné pixel pipeline s tím, že jich bude stačit aktivovat osm. Ovšem jak se začaly množit zprávy o čachry v architektuře NV40, ATi se rozhodlo k ráznému kroku – aktivovat všech 16 možných pipeline!
Aby bylo možné umístit na čip tolik renderovacích jednotek, bylo nutné integrovat na budoucí Radeony X800 celkem 160 milionů tranzistorů. Čipy budou vyráběny 0,13mikronovým low-k procesem (Black Diamond) u společnosti TSMC. V ostatních ohledech se jedná jen o silně upravenou R300, ale žádné velké úlety ATi nepřichystala.
Otázkou zůstává, jak ovlivní tento zásadní krok výtěžnost čipů. Zatímco u původního plánu stačilo vyrobit správně jednu polovinu obsažených pipeline, zde je nutné bezchybně zhotovit všechny tranzistory na celém čipu. Proto je možné, že výtěžnost, čili množství dobře vyrobených GPU na jeden wafer, bude výrazně nižší. Ostatně, vše prozradí čas.
Zdroj: X-Bit Labs