problém toho Ponte Vecchia je právě v tom, že je složený z tolika různých částí vyráběných odlišným výrobním procesem a používající různé metody pouzdření. Zatímco AMD používá třeba dva různé procesy, nejnovější pro chiplety + starší proces pro IO, Ponte Vecchio používá 47 (!) odlišných částí vyráběných 5 (!) různými výrobními procesy zkompletovaných do výsledného produktu, což znamená, že při výpadku pouze jediné z nich, nelze produkt sestavit a prodávat. OK. Jako technické demo toho je to fakt zajímavá demonstrace toho co je možné, ale pro praktické využití přiliš překombinované a to bude Achilova pata toho produktu. Takže Rajo, tohle se ti vlastně moc nepovedlo .-)
Odpovědět3 0
Kolik různých výrobních procesů je potřeba k postavení základní desky?
V tomhle kontextu pak těch 5 na jeden serverový čip nevypadá tak katastroficky, jak se snažíte naznačit, že?
Odpovědět1 4
jablka a hrušky ...
Odpovědět3 1
Potřeboval jste tu něčím poblít Intel, tak jste vyblil tuhle kravinu s 5 výrobními procesy. Jiný účel to nemělo. A když se ukázalo, že jste to nedomyslel, tak začnete vykládat něco o jablkách a hruškách.
Tyhle čipy se nebudou dělat v systému "just in time". Neprodá se jich miliony za rok. Intel si nechá udělat nějakou várku dlaždic na těch N5 a N7, nakoupí nějaké HBM dlaždičky a zbytek si vyrobí sám. Největším problémem nebude ta výroba dlaždic na procesech, které už dost dlouho fungují, ale to poskládání a následné otestování. V takovémhle měřítku to nikdy nikdo nedělal. Tam bych věřil tomu, že se při sériové výrobě ukážou nějaké problémy.
Odpovědět1 5
Taky myslím, že problém bude hlavně s pouzdřením. Docela by mě zajímalo, jak to vlastně vychází finančně. Jestli je úspora z použití menších chipletů s větší výtěžností a starších a levnějších procesů na nekritické části větší, než je cena za složité sestavení a pouzdření.
Odpovědět2 0
ano s pouzdřením bude také problém, zaprvé bude potřeba dodat všechny potřebné komponenty (pokud se Intel dostatečně nepředzásobí ) pokud nějaká továrna bude mít výpadek, nepůjde produkt zkompletovat a zadruhé určitě tam bude nějaká míra defektů, úměrná právě té komplexnosti toho celého návrhu, to znamená složit a následně otestovat = další zdržení + náklady na pouzdření, které také nebudou zanedbatelné.
Ani bych se nedivil, kdyby u takto složitého a komplexního produktu byla o dost vyšší míra defektů a tím pádem kratší životnost, což se ostatně všechno teprve ukáže časem....
PS: @RadecekH: já si nic nevymyslel, to že je to výráběno 5 různými procesy je fakt.
"Ponte Vecchio will be a major step forward for packaging and integration. The entire SOC consists of over 100 billion transistors across 47 active tiles manufactured on five different process nodes."
https://www.tomshardware.com/features/intel-ponte-vecchio-and-xe-hpc-architecture-built-for-big-data
Navíc jsem napsal, že technologicky je to velice zajimavé demo toho co je možné :-D takže než příště napíšeš další hloupý komentář, tak doporučuju lépe číst .-)
Odpovědět2 0
No už u minulého článku jsem psal ze to bude trhač asfaltu, ale docela mě desí to vodní chlazení, takty se o moc asi zvětšovat nebudou.
Ale je fakt že je to multičipový GPU/akcelerátor , otázka tedy je:
pokud by Nvidie narvala pod IHS tolik čipů ze by zabrala stejnou plochu, bude Ponte Vecchia pořád držet titul nejrychlejšího akcelerátor? ....neřekl bych....
Ted me zajímavá jak to bude s Nvidii, ta má oznámené jména 2 generaci, přičemž první přijde Lovelace
a další Hopper a ta má být multičipová
Takže teď je asi jasné ze Hopper nebude desktop, ale architektura pro akcelerátor a obě zde budou současně .
Ale jedno je jasné, ted začínají závody o to kdo na PCB dostane víc čipů
Architektura sice udělá hodně, ale co je to proti tomu když konkurence na podobném výrobním procesu narve na PCB dvojnásobek tranzistorů v podobě "dlaždic"
Odpovědět0 1
Nemusiš sa bať bude to rovnake ako u CPU. Dnes si CPU s jednim čipom CPU si kupiš za 250€ s 8 čipmi CPU za 5600€
Tato Intel GPU na obrazku schovava viacere GPU a aj HBM2 pamate a pod 10 000€ stať určite nebude :D
Normalny smrtelnici a hrači si vystačia s jednim čipom alebo až dvomi čipmy ako je to teraz u CPU, a do profi oblasti sa dnes davaju 8 a najnovšie 12 ... Nič nove a žiadna zmena, len ten čo ma viac penazi ich bude môcť lahko utratiť :D
Odpovědět0 0
Problem je v tom že pod tym plieškom sa schovavaju minimalne 4 GPU od Intelu a spotreba toho čipu je niečo cez 500W. Ako intel je najpokrokovejši, prvi prišiel s DDR5 a aj prvý prišiel s multičipovimi GPU, ale či to bude aj vykonejšie uspornejšie a lacnejšie... pochybujem :)
Odpovědět0 0
tych istych TFlops, co mal Earth Simulator v roku 2000? :)
Odpovědět0 0
Zeleži pri koľkých bitoch, tu je udavani pri 32
Odpovědět0 0