Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ray tracing NVIDIE v demu Northlight: když se potí i hi-end

19.10.2018, Jan Vítek, aktualita
Ray tracing NVIDIE v demu Northlight: když se potí i hi-end
Z dosavadních prezentací ray tracingu ve hrách zobrazovaných na kartách NVIDIA jsme si mohli odnést jednak nadšení z práce se světlem, stíny i odrazy. Pak to ale byly obavy nad tím, jaký hardware má něco takového vůbec zvládat.
Tyto obavy nám rozhodně nevymaže Northline Engine Demo od Remedy, které bylo zkoušeno právě s technologiemi RTX od NVIDIE, aby se ukázalo, že ray tracing je i pro Turing opravdu velice náročný. Ostatně NVIDIA se svými partnery prezentovala hry, které dokázaly s ray tracingem plynule fungovat leda na RTX 2080 Ti, a to ve Full HD. Uvidíme, jak se povede toto vyřešit pomocí softwarového ladění, ale leccos nám k tomu může říci právě demo Northline. 
 
 
Pokud si přehrajete video, pak v jeho první části uvidíte obraz s velice patrným šumem. To je způsobeno tím, že na každý pixel se počítá s pouze dvěma sledovanými paprsky světla. Je to podobné jako na následujících obrázcích zobrazující výsledek softwaru NVIDIA iray v 3DS Max s různou kvalitou renderingu danou neustálým vykreslováním té samé scény. Na prvním obrázku to bylo 300x a na druhém už 3000x a jak je vidět, šum viditelně kles.
 
 
 
Zástupci Golem.de se účastnili prezentace firmy Remedy a mohli sami vidět demo Northlight v akci na kartě RTX 2080 Ti. S využitím dvou paprsků na pixel a technik noise rejection a global denoising trvalo aplikování ray tracingu na vykreslení jednoho snímku 9,2 ms. To tak není celkový čas, ale postih při použití ray tracingu a pokud máme trvat na 60 FPS, znamená to celkem 16,6 ms na jeden snímek a oněch 9,2 ms z toho činí 58 procent. 
 
A nutno dodat, že výsledkem je ray tracovaná scéna s pozorovatelným šumem, a to na naprostém hi-endu současné generace firmy NVIDIA. To nevypadá moc dobře, i když si musíme uvědomit i to, že jde právě o demo a v jistém slova smyslu o vrcholový benchmark. I 3DMarky před řadou let byly tvořeny tak, že sotva plynule běžely na tehdejším hi-endu a také Northlight je dělaný na to, aby prezentoval technologii a ne aby byl plynulý na všem, co podporuje ray tracing. Na takové GeForce RTX 2070 by tak nešlo o pěkné pokoukání, však ta bude mít v RT přinejlepším polovinu výkonu karty RTX 2080 Ti. 
 
NVIDIA sama však zatím neudělala nic, co by nám mohlo napovědět, jaký bude v ray tracingu reálný výkon jejích karet ve hrách a zda si takové zahrají i majitelé RTX 2070, popřípadě ještě slabších karet. To je přitom klíčová otázka, však pokud bychom si měli kupovat slabší karty a připravit se na to, že si Battlefield V či nového Tomb Raidera s RT stejně nezahrajeme, pak by to znamenalo, že si v čipech Turing kupujeme ve formě RT jader nepotřebný hardware, který jen zabírá místo pro CUDA jádra. 
 
Snad se tak brzy dozvíme, jaké možnosti nastavení kvality ray tracingu budeme mít, jaký výkon nám různé karty zajistí a zda bude vůbec žádoucí využívat ray tracing s nižší kvalitou zobrazení. NVIDIA přitom poprvé prezentovala Turing už před dvěma měsíci a dnes nejsme o moc moudřejší a je otázka, zda je i pro ni samotnou vhodné udržovat zákazníky v nevědomosti. Však nám bylo slíbeno, že všechny tři nové karty RTX 2000 jsou stvořeny pro ray tracing, takže proč NVIDIA nemůže říci, co a jak rychle na daných kartách poběží? Nebylo to vše přeci jen poněkud uspěchané? 
 


Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.