Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Razer OSVR: iniciativa pro otevřený standard virtuální reality

6.1.2015, Jan Vítek, aktualita
Razer OSVR: iniciativa pro otevřený standard virtuální reality
Společnost Razer se nebojí brát si do úst velká sousta, to nám již párkrát předvedla. Nyní chce tato společnost sjednodit svět herní virtuální reality a zakládá iniciativu či standard Open Source Virtual-Reality (OSVR). Co na to Facebook a jeho Oculus?
Je pravda, že dnešní svět virtuální reality, který byl před pár lety na Kickstarteru nakopnut díky headsetu Oculus Rift, je vše, jen ne jednotný. Různí výrobci na vlastní triko budují vlastní VR headsety a společně s nimi i vlastní standardy. Máme tu Samsung Gear pracující pouze s phabletem Note 4 od stejné firmy, Sony má Project Morpheus, který bude pouze pro jeho konzole, firmu Oculus VR a její Rift má zase ve spárech Facebook a nezdá se, že by se zde někdo snažil zakládat všeobecný standard. Vzala to tedy do ruky společnost Razer, známý výrobce počítačových periferií, která založila Open Source Virtual-Reality (OSVR), jenž se ve VR světě má stát tím, co je pro svět mobilních zařízení Android. To je skutečně velkolepý záměr.





Razer nemá ale v rukávu pouze slova, ale také již v podstatě hotový VR headset s logem OSVR, který má být jedním ze základů jednotného standardu, který zahrnuje hardwarovou a softwarovou výbavu a podporu napříč operačními systémy. OSVR by tedy měl podporovat různé headsety, herní ovladače, softwarové enginy a různá přídavná zařízení či senzory. Záměrem tedy je udělat z headsetů zařízení plug and play, u nichž bychom se třeba jako u myši nemuseli starat o podporu. Teoreticky by tak nemusela být problémem ani podpora Oculus Rift.





Razer tedy již vyrobil prototyp VR headsetu pro systém OSVR, který dostal označení Hacker. Jedná se o celkově otevřený projekt, takže kdokoliv si může od Razeru stáhnout veškeré informace a plány, a to včetně souborů pro 3D tiskárnu, na níž si lze brýle z části vyrobit. A pro ty, co nemůžou, je tu nabízený vývojářský kit (Hacker Dev) v ceně 200 dolarů, tedy za 2/3 cenu v porovnání s dev kitem Oculus Rift. Hacker ale bude k dispozici až od června a v této době Razer přijímá jen předobjednávky.

Hacker má ve výbavě 5,5" displej s rozlišením Full HD a obnovovací frekvencí 60 Hz. Uvnitř je dále akcelerometr, gyroskop a kompas, pro rozšíření výbavy je určeno rozhraní USB 3.0 a další dva USB 3.0 jsou uvnitř pro zapojení dodatečné interní výbavy. Hacker nebude určen k prodeji koncovým zákazníkům, takže poslouží spíše jen jako vývoj celého systému OSVR. Jde tedy o modulární design a Razer si tedy uvědomuje, že VR headsety neustále přichází s novými typy doplňků a senzorů, které tak budou moci být zapojeny až dodatečně.





Součástí sady je také modul, který si zastrčíme za pásek nebo do kapsy. Ten zajistí potřebnou konektivitu a také audio výbavu pro prostorový zvuk.

Iniciativa firmy Razer vzešla dle slov zástupců této firmy z toho, že herní vývojáři nejsou rádi v pozici, která je nutí podporovat jeden standard vlastněný jednou firmou. Evidentně tu tedy mluvíme o Oculusu a Facebooku a je tedy zřejmé, že Razer věří v podporu ze strany herního průmyslu. Otázka je, jak se zachová právě Oculus, tedy zda si bude dále hrát na svém vlastním písečku a OSVR si nebude všímat, nebo se k iniciativě přidá, na což bych osobně moc nesázel. Zmínit musíme ještě také firmu Immersive Technology Alliance (ITA), která se rovněž snaží o standardizaci virtuální reality a plánuje představit vlastní standard. Razer o tom pochopitelně ví, a jeho zástupce uvedl, že obě firmy se sejdou a budou diskutovat, takže není vyloučeno, že nakonec spojí své síly a přinesou nutnou protiváhu k Facebooku.

Budeme tedy sledovat, jak se situace vyvine a zda se z firem Razer a Oculus nestanou na poli virtuální reality podobní rivalové, jakými jsou dnes AMD a NVIDIA.

Zdroj: Tom's Hardware