Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Realtek ukázal na veletrhu Computex několik nových čipů pro počítačové sítě, které by mohly do budoucna znamenat vyšší rychlosti sítí za méně peněz. Máme tu modul pro Wi-Fi 7 i úsporné spojení 5GbE.
Tech-boy.lukas (1590) | 10.6.202311:27
z vlastní zkušenosti bych řekl že síťové prvky dalece přesáhly záznamová média, když chci zapsat v práci na NAS, tak rychost je tristní takže tam je 1Gbethernet celkem na prd. Někdo hned namítne a co ssd v nasu, ehm kolik firem má v nasu ssd. A někteří doma dvou diskové, pro mě osobně nic moc.
Odpovědět2  4
Eskymak (1057) | 10.6.202312:25
1GbE zahlíte i při použíti HDD, je to pro tento účel pomalé rozhraní. Při použití SSD v NASu není problém zahltit 10GbE. A pokud se nezahltí síťové spojení, může být úzkým hrdlem CPU. Co tu ale chcete řešit? Vždy vám bude přenost dat něco brzdit.
Odpovědět1  0
warhawk22 (153) | 11.6.202317:16
nejako som nepochopil pointu.
stazujete sa na IT vo vasej firme alebo myslienka bola hlbsia, napr. ze dnes po sieti ­(resp. internete­) ulozite subory rychlejsie ako na usb klucik? alebo take daco?

ale stazovanie sa na firmu moc nechapem.. lebo to skor zalezi od priority firmy.
ak vela zamestancov potrebuje stale nahravat­/stahovat vela velkych suborov a zbytocne caka, tak zamestnavatel sam od seba kupi rychly lokalny cloud­/NAS­/hocico cu bude treba a vsade nasadi 10GbE, lebo vie, ze sa mu oplati jednorazovo nakupit HW a neplati zbytocne zamestnancov za ­"cakanie­" kazdy mesiac.
Odpovědět0  0
tomasjerry (242) | 12.6.20238:48
Tu nemozem suhlasit strasne zazeli od velkosti firmy. Si predstavte, zeby ste updatovali office, kde sedia oba obchodnici. Nakolko je to pracovislo mimo HQ tak tam mame mega drahy Cisco FW + Cisco SW L3 aj L2. Updatnite to na 10 GB ? Ako budete riesit sinch dat, nakolko riaditel chce hned the vysledky. Nestaci mu den pockat pokial sa synch data z jedneho NAS na druhy­/ Inak 50­/50 optika stoji 500 ecok. Pladte si za 1 GB alebo dokonca 10 GB. Vam nik neda. Naco mi je super rychla lokal siet, ked to nevieme vyuzit nehovorim o mega nakladoch na sajtu. Toto je profi riesenie pre mega velke koroporacie, ale uz stredne podniky ­(v krotom pracujem v HQ sedi cca 500 ­- 800­) ludi je to stale mega nakladne prejst na 10 GB, nehovoriac o koncovych staniciach. Kolko by stalo prekopat kabelaz? Zatial sme iba updatovali prepoje z 2,5 GB­/s na 5 GB­/s na chorde ideme tych 10GB­/s aj to stale skoro 50 tacov. nik tieto naklady nebude dnes znasat, lebo sa to nikdy nevrati.
Odpovědět1  1
Eskymak (1057) | 12.6.20239:26
A co by asi takový obchodník dělal s takovými objemy dat? To je prostě špatný příklad.

U každé investice se počítá návratnost, a pokud zaměstanci potřebují přenášet často velké objemy dat, vrátí se invesice velice rychle, neboť se ušetří čas člověkohodiny. Mzdové náklady jsou většinou největší zářez do rozpočtu firmy.

To, že v HQ sedí několik se lidí neznamená, že každý z nich potřebuje superpočítač s tlustým síťovým kabelem. A i kdyby ano, ještě budete potřebovat ty data někam ukládat, někam je zálohovat a tak dále.
Odpovědět2  0
tomasjerry (242) | 12.6.20239:42
je tam obrovska serverovna, kde mame vsetko. Momentalne tam je cca 55 hostov ­(VM presny pocet neviem­), 4 EVO storage. My setrime cas tym, ze ludia, ktory potrebuju pracovat s velkymi datami sa pripoja na VM, ktore je v serverovni. Nevidim nikde benefit pripojenia 10 Gb. Nastastie ceny klesaju takze domacnosti by mohli prejst na lacne 2,5 Gb pripojnie. Aj tak si neviem predstavit naco by to vlastne doma bolo, ked 1 Gb pripojenie je pre vascinu ludi mimo miest len sen. Neako mi to nejde najst prakticke pouzite pre uzivatela. Viete uviest priklad kde to ma zmysel tahat to az na koncak ?
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 12.6.202310:02
Ale vždyť nikdo neříká, že 10Gbe musí mít každý uživatel vyvedené až k pracovnímu stolu, kde by byl úzkým hrdlem stejně jeho koncový počítač. Řeší se to takto běžně, že všechno běží v té serverovně, a protože ji ta velká data neopouští, nemusí vést k uživatelům tlusté dráty, což by pro remote uživatele ani nešlo.

Má smysl ke koncovým uživatelům tahat 10GbE tam, kde je potřeba pracovat lokálně, protože RDP má vyšší latenci a nižší kvalitu obrazu. Předpokladem je, že máte třeba vývojové oddělení, kde mají uživatelé lokálně k dispozici opravdu výkoné stroje pro práci se složitým konstrukčními celky třeba v nějakém CADu. Tam pak máte často historicky i nějaké lokální úložiště a rychlá síť se pak prakticky vyskytuje na tomto oddělení.

Jsou situace kdy to smysl má. Mzdová účetní to pravdu nepotřebuje.
Odpovědět2  0
doriel (497) | 12.6.20238:57
Tak hlavně SSD v NAS ku mi přijde trochu proti logice věci.. Navíc máte na výběr z různých barev HDD ­(červená, modrá, zelená a černá­) a každá barva je optimalizovaná pro jiné úkony. U NAS ka bývá účel hlavně uchování dat ­(s redundancí pro případ nehody­), ne jak rychle zapisujete. Dále záleží na modelu a RAID které tam máte nastavené.. A když si koupíte hobíka tak Vás většinou brzdí RAM nebo CPU.
V neposlední řadě jde taky nastavit rychlost zápisu pro jednotlivé uživatele NAS ­(u většiny modelů­), tak težko říct, proč Vám to přijde pomalé.
Odpovědět1  1
Eskymak (1057) | 12.6.20239:36
Co je tohle za žvást? NAS je prostě síťové uložiště, a používá se často úplně stejně, jako úložiště lokální, tj. pro práci s daty v reálném čase. Doma možná data do NASu jen nahrávé jako zálogu, ale ve firmách to takhle nefunguje, Můžete si koupit HDD optimalizované rozdílné úlohy, nebo použít SSD, které ve všech parametrech, kromě ceny, zvítězí s prstem v nose. Počet přepisů mě zajímá jen tam, kde data často přepisuji, jinak mě zajímají úplně jiné parametry.

Sám mám doma v NASu na domácí data, převážně fotky, 2x2TB Samsung 970 EVO. Až zálohy se ukládají do NASu druhého s HDD, neboť jak dlouho trvá záloha mě nezajímá.

Odpovědět2  1
doriel (497) | 12.6.202310:39
Aha, já myslel že to používá data z budoucnosti :D Člověk který má doma dvě NASka a jedno si zálohuje na druhé si může klidně psát, že to jsou žvásty, nepřesvědčil mě. Jednak ta cena při větších objemech dat je skoro víc než dvojnásobná a za druhé z praxe jsem ve firmách viděl, že NASka jsou používaná jako druhořadá zálohovaná úložiště ­(kamerové záznamy, SQL databáze, data která potřebuje jedno oddělení, výstupy z kamer výrobních zařízení, ...­). NAS primárně chápu jako zálohované úložiště, které si může pořídit každý, aniž by si k tomu musel v dřívějších dobách pořizovat zálohovací páskovou mechaniku, nebo dneska platit cloud ­(Azure, OneDrive, ..­). HDD potom stále chápu jako spolehlivější médium s delší životností a možností alespoň částečné obnovy dat. Kdo chce výkon, HDD si samozřejmě nekoupí, ale koupí si NAS a dá do něho SSD.
Čili proti logice věci jsem označil to, že snížím spolehlivost uchování dat tím, že místo stabilu HDD tam dám SSD, které za mě jsou pořád náchylnější ke ztrátě dat, než HDD. Instalací SSD samozřejmě rychlost zvýším, to je jasné ;­)
Odpovědět0  2
Eskymak (1057) | 12.6.202313:19
NAS ­(=Network Attached Storage­) je prostě síťové uložiště, bez uvedení účelu. To, že někomu stačí nějaký levný SOHO NAS doma na ukládání porna neznamená, že to samé stačí někomu jinému na rodiný archiv X generací zpět. O firemní použití ani nemluvě.

Důležitá data musíte někam zálohovat. Mít vše v jedné škatuli je hloupost, už jen kvůli dnešním bezpečnostím hrozbám ­(ransomware, atp­).

Procházet byť jen fotky na HDD je utrpení.

Spolehlivost SSD vs HDD nemá cenu řešit, protože poruchy jsou víceméně náhodné. Životnost si pak dokážete spočítat.

Normální je mít zálohu a neřešit obnovu dat ze selhaného disku.

Řešení se vždy odvíjí od hodnoty vašich dat. Pokud vám nevadí přijít o fotky za posledních 15 let, můžete pochopitelně hodně ušetřit.
Odpovědět0  0
doriel (497) | 12.6.202313:57
Ano, NAS lze použít jakkoliv, třeba v RAIDu 0 úplně bez zálohy, pokud ti jde o rychlost. Ale za mě hlavní síla NAS je, že to krabička s několika šuplíky a když odejde disk, vyměníte za jiný jedete bez ztráty dat. Ano některá data se musí zálohovat. Potom záleží jsi­-li doma, či v korporátu, podle toho se vybírá řešení. Procházet fotky na HDD není utrpení, asi to máš celé špatně nastavené. Napiš mi já ti poradím.

A ty hanbatý stránky si strč za klobouk, nedivím se, že se pak bojíš malwaru, když tam lezeš z počítače, kde máš zálohy rodinných fotek za 15 let zpátky.
Odpovědět0  0
doriel (497) | 12.6.202314:08
A kvůli tobě doufám, že nezálohuješ na to druhé NAS denně, jinak nebudeš mít šanci podchytit, když si infikuješ PC malwarem. Vytvoří se ti záloha a infikuje i zbytek, pak bude malware jen sedět a tiše čekat, až budeš mít infikované všechny zálohy ­(klidně půl roku­) a pak se projeví.
Odpovědět0  0
tomasjerry (242) | 12.6.202314:13
Ano preste nat preto korporat ako hlavne ulozisko nepouzivame trapne NAS ale EVO. NAS mame max na presun zaloh z EVA, to sa robi 2 x tyyzdenne. NAS je pre korporat naozaj posledna volba ak chcete mat data hned.
Odpovědět0  0
doriel (497) | 12.6.202314:23
Ano, je to taková nouzovka pro data, která se jinak nevejdou­/nehodí. A za mě to má smysl až tak o něčeho jako Synology RS822, když už. Díky za poznámku ohledně EVO, kouknu na to.
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 12.6.202315:17
Teorie pěkná...
Odpovědět1  0
doriel (497) | 12.6.202315:59
Ano, tohle se bohužel v několika firmách opravdu stalo. Ale jsou to velké korporace, nejspíš nebudou cílit na jednotlivce.
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 12.6.202315:14
RAID není záloha, to si asi pletete pojmy a jakákoliv diskuse je zbytečná. Disk je jen jedna z mnoha komponent, které mohou v NASu odejít.

Procházet fotky na HDD i lokálně je utrpení. Pochopitelně nesmíte fotit bramborou do JPEGu, tam je to jedno. Ve chvíli kdy fotíte něčím lepším, kdy má jedna fotka několik desítek MB, a ve složce jsou jich stovky, tak si HDD neškrtá.

Ne, na hambatý stránky z NASu opravdu nechodím, to nevím, jak bych to dělal. Malware opravdu nepochází jen ze závadných stránek. Spousta těch vašich krabiček je děravých jak řešeto.
Odpovědět1  0
doriel (497) | 12.6.202315:50
Zapomněl sis vzít prášky nebo co? :D:D

Doslova ne, ale pokud byste o tom něco věděl, tak RAID ­(kromě 0­) je záloha, protože data jsou uložena redundantně na více místech najednou. Potom ti nevadí, že v diskovém poli ti odejde jeden nebo i víc disků ­- můžeš ho vyměnit aniž bys přišel o data. Jak říkám, zeptej se já ti to klidně vysvětlím.

A jak se chodí na internet přes NASko? Nevím, Jasně píšu, že tam chodíš na počítači. A k tomu počítači máš pak připojené to NAS, viď? Kabelem, nebo wifi a máš připojenou síťovou jednotku, že? :­)

A Další rada je: rozhodně nevystavovat NASko na internet, protože je to děravé jak řešeto a někdo ti to hackne, ikdž už to není tak časté jako v minulosti. Rozhodně je součástí ­"best practice­" mít NAS schované v místní síti. Kór jestli hodně fotíš a živí tě to. Pak by sis měl dočasně ukládat na cloud a doma si pak zálohovat on­-premise, abys to neměl ­"v jedné škatuli­", jak píšeš v textu výš.

HDD je opravdu pomalejší při tak velkých fotkách, asi bych s tím nechtěl pracovat a šel bych do SSD.
Omlouvám se všem za odbíhání o tématu.
Odpovědět0  1
Eskymak (1057) | 12.6.202321:05
Tý jo, pořád máš tendece stavit se do role chytřejšího, ale očividně tomu rozumíš jak koza petrželi.

RAID není záloha, data jsou na stejném místě, ve stejném zařízení, se stejným napájením a připojena do stejné sítě. To, že je kopie dat o šuplík vedle přece neznamená, že jsou bezpečně zálohována. RAID data chrání před selháním X disků, nic víc.

Nemám potřebu cokoliv cpát do cloudu, zálohu mám geograficky jinde.
Odpovědět1  0
tomasjerry (242) | 13.6.20237:56
Suhlasim. Aj u nas umrel po 3­-ch rokoch Synology DS2422+ pri update. Odysla maticna. Tak co mi bolo platne mat RAID. Ano mame min 3 rozdielne lokacie, kde sa nam replykuju data. Ale kontrolovat to je nuda.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.