Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3D Blaster Savage 4

5.7.1999, Petr Klabazňa, recenze
3D Blaster Savage 4
Divoch od S3 v podání Creative šlape jak hodinky, i když na Voodoo3 nemá.
Specifikace:

VGA karta s AGP 2x, je osazena čipem "S3 SAVAGE4 PRO" (128-bit S3 video akcelerátor, RAMDAC 300MHz) a 32MB paměti (4x SDRAM Vitalic). V naší konfiguraci zvládla maximální rozlišení 1920 x 1200 / 16,5mil. barev při obnovovací frekvenci obrazu 60Hz. Z nestandardních rozlišení podporuje nastavení 1152 x 864. Balena je v pěkné krabici, která obsahuje vlastní kartu, anglický návod a CD s ovladači.

Instalace:

Po vložení AGP karty do základní desky a spuštění Windows95/98 se karta detekuje jako standardní grafický adaptér. Po restartu můžeme pustit instalaci z dodávaného CD-ROM disku (doporučujeme tento postup) nebo sami ručně změnit typ videokarty ve Vlastnostech Obrazovky. Po této úpravě se pak karta hlásí jako 3D Blaster Savage4 (AGP). Při plné instalaci se také nainstalují programy - Colorifix pro kalibraci obrazu na monitoru, softwarový MPEG přehrávač, Creative Enhance Blaster Control pro konfiguraci rychlosti paměti a grafického procesoru, ovladače S3 Metal, OpenGL ICD, 3 Deep.

Pro toho, kdo má zájem přetaktovávat Savage 4 čip, bude aktuální program Creative Enhance Blaster Control pro konfiguraci rychlosti paměti a grafického procesoru. Ten umožňuje měnit rychlost pamětí od 110 po 143 Mhz (stř.h. 125) a rychlost grafického procesoru od 100 do 143 Mhz (stř.h. 110). Změnou těchto hodnot se dá rychlost zobrazení ve hrách ovlivnit. Kvalita obrazu, která je dána Savage4 3D čipem, je velmi dobrá, podporovány jsou všechny 3D funkce: Trilineární filtrování v jednom cyklu, S3 komprese textur - S3TC, True color rendering, Specular Lighting a Diffuse Shading, Alpha Blending (práce s průsvitnými tělesy), MPEG-2 video textury, Edge Anti-Aliasing (vyhlazování hran), 16-ti, 24 nebo 32-bitový Z-buffering. Podobně jako jeho předchůdce (Savage3D), i Savage4 používá kompresi textur, což umožňuje snáze pracovat s velkými texturami.

Karta podporuje standard VESA (VBE 2.0), DPMS (energy saving) a DDC-2B (PnP monitory). Pod systémem Windows 95/98 a Windows NT dále podporuje OpenGL, DirectDraw a Direct3D rozhraní. Pokud máte zájem o další informace o kartě a instalaci poslední verze ovladačů obraťte se na výrobce, kde je k dispozici popis karty a odkaz na aktuální ovladače pro systém Windows 98 a další. Na testované kartě byly instalovány 4 kusy paměti typu SDRAM (výrobce Vitalic, typ V54C365164VBT8PC, maximální takt 146 MHz), po 8MB. Dohromady je tedy na kartě osazeno 32MB SDRAM.

Testy:

S kartou byla bez problémů vyzkoušena hra DukeNukem 3D a Quake II ve všech nabízených VESA módech. Hra Quake II byla odzkoušena pod programovým rozhraním OpenGL také bez problémů. Dále byla zkoušena instalace a provoz ve Windows 95/98. I zde fungovalo vše zcela bez problémů. Instalace ve Windows 95 je trochu složitější. Doporučuji tuto kartu instalovat na čisté Windows 95 a potom nainstalovat PC Bridge, USB podporu, na konec VGA kartu a pak další zařízení.

Tabulka použitelných rozlišení a kmitočtů:

Refresh (Hz)
Počet barev
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
Rozlišení
256 (8bit)
64k (16bit)
16,8mil (32bit)
640x480
60, 70, 75, 85, 100, 120, 140, 150
60, 70, 75, 85, 100, 120, 140, 150
60, 70, 75, 85, 100, 120, 140, 150
800x600
56, 60, 70, 75, 85, 100, 120, 140, 150
56, 60, 70, 75, 85, 100, 120, 140, 150
56, 60, 70, 75, 85, 100, 120, 140, 150
1024x768
60, 70, 75, 85, 100, 120
60, 70, 75, 85, 100, 120
60, 70, 75, 85, 100, 120
1152x864
60, 70, 75, 85, 100
60, 70, 75, 85, 100
60, 70, 75, 85, 100
1280x1024
60, 70, 75, 85
60, 70, 75, 85
60, 70, 75, 85
1600x1200
60, 70, 75, 85
60, 70, 75, 85
60, 70
1920x1200
60
60
60

Srovnání rychlosti karet Voodoo3 2000 a Savage 4:

Hra
Quake 2 demo1
Ikona Odkaz na databázi
Quake 2 massive1
Ikona Odkaz na databázi
Unreal timedemo
Ikona Odkaz na databázi
Rozlišení
Voodoo3 2000
Savage4
Voodoo3 2000
Savage4
Voodoo3 2000
Savage4
640x480
74,3 fps
73,6 fps
55,9 fps
60,8 fps
42,64 fps
31,88 fps
800x600
71,1 fps
48,6 fps
54,8 fps
46,3 fps
41,52 fps
25,29 fps
1024x768
46,2 fps
30,1 fps
44,2 fps
28,9 fps
39,63 fps
15,10 fps

Srovnání bylo prováděno na počítači této konfigurace: board P2L97 DS, procesor Celeron 400Mhz, 64MB RAM, HDD Seageate ST3914A.

Klady:

1. K dispozici jsou ovladače pro nejrozšířenější systémy Windows 95/98 a Windows NT 4.0
2. Na rozdíl od jiných karet umí 16, 24, 32-bitový Z-bufering.
3. Existuje i v levnější verzi označené S3 Savage 4 LT (8MB Ram).

Zápory:

1. Ve 32 bitové hloubce barev se nám nepodařilo otevřít ve Wordu texty s obrázky.

Závěr:

Jedná se o značkovou AGP kartu s 32MB pamětí vhodnou pro 2D/3D aplikace. Podporuje VESA módy, takže je možno používat i některé starší hry pod DOSem bez jakýchkoliv problémů. Kvalita obrazu ve 2D je slušná, i když ve vyšších rozlišeních není nejlepší. Ani rychlostně si ve 2D nevede Savage4 nijak výjimečně, spíše za ostatními pokulhává (test WinBench99). Ovšem mezi 3D akcelerátory se řadí po bok Voodoo3 i Riva TNT2. Pouze v OpenGL se projevila nevyzrálost ovladačů, pokles výkonu je patrný i ve vyšších rozlišeních. Kvalita obrazu Savage4 je vynikající, směle se může měřit s Riva TNT2 nebo ATI Rage 128.

K testování zapůjčil: LEVI International

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.