3D obraz: budoucnost nebo slepá větev?
9.8.2011, Jakub Doležal, recenze
Stereoskopické zobrazení je tu s námi již notnou řádku let, ale až nyní nám jej vnucují skoro na každém rohu. Na trhu najdeme 3D filmy, televize, monitory, mobily a mnoho dalšího. Pojďme se podívat na vývoj a současnou situaci.
Kapitoly článku:
3D hry
Ani u her nečekejte žádné zázraky a sehnat titul s podporou 3D je podobně „lehké“ jako v případě filmů. Nám se podařilo získat na testy několik her od Sony, následující řádky tak budou převážně v režii konzole PlayStation 3, i když se zastavíme i u počítačů.
Dorazily tituly: Killzone 3, Gran Turismo 5 a MotorStorm: Apocalypse. Všechny tři hry jsem podrobil důslednému testování a u každé z nich se pokusím ve stručnosti zhodnotit klady a zápory. Bohužel vám nemůžu za současné situace zprostředkovat i vizuální stránku věci a vy si tak musíte prozatím vystačit s vlastní představivostí.
Killzone 3
Nejprve putovala do Blu-ray mechaniky jedna z nejlepších FPS akcí na PlayStation. Třetí pokračování nabízí celkem rozmanité prostředí, a tak jsem byl plný očekávání. Samotné spuštění 3D však není úplně jednoduché a osobně jsem nejdříve musel navštívit nastavení PS3, kde jsem konzoli sdělil, že pracuje s 3D televizí. Následně se na obrazovce objevilo již zmiňované varování ohledně přestávek a poté menu.
Jenže po chvilce kroucení hlavou do všemožných směrů a kontrole baterek v brýlích jsem zjistil, že je obraz ve 2D. Pro přepnutí do 3D režimu je nutné zapátrat přímo v nastavení hry a prostorové zobrazení zapnout. Celý proces zabral několik zdlouhavých minut a nerozumím faktu, proč nejsou tyto věci plně automatizované. Ostatně kdybych chtěl nastavovat, koupil bych si na hraní počítač.
Killzone 3 jsem dohrál cca do poloviny a prošel jsem si tak různorodá prostředí a situace. V prostorovém zobrazení se mi líbilo, že paže se zbraní měla tendenci vystupovat z obrazovky a díky tomu byl zážitek hraní výraznější. Prakticky ve všech lokacích pak z nebe padalo všemožné smetí, které také vytvářelo „prostorovější“ pocit.
Kromě 3D přináší Killzone i využití PS Move (angličtina výhodou)
Problém jsem měl především s rozlišením a vzdálenější objekty byly až příliš rozmazané. V misi, kdy jsem měl pomocí robota s kulomety vyčistit vícepatrový dům zvenku, jsem jen bezhlavě pálil, neboť zkrátka nebylo nic moc vidět. Neustálé ostření očima znamenalo celkem rychlou únavu sledovacího aparátu. Jsem zvyklý hrát i celou noc, ale 3D Killzone 3 jsem vydržel 2-3 hodiny a poté jsem musel přestat.
Gran Turismo 5
Tato herní série je tu s námi skoro od začátku herní konzole a vždy patřila mezi vizuálně vydařené kousky. S plnohodnotnou verzí pátého dílu si dali vývojáři hodně práce, což se v prvé řadě projevilo především několikaměsíčním zpožděním. Nicméně pojďme zpět k samotné hře.
Špičkový závodní simulátor, ale 3D mě moc nenadchlo
Ta se stejně jako Killzone 3 spustila ve 2D a přepnutí do stereoskopického formátu muselo taktéž proběhnout ručně. Tentokrát však byla tato volba velmi důmyslně uschována a já jsem se několikrát na obalu hry ujišťoval, že zde podpora 3D opravdu je.
U předešlého titulu byl třetí rozměr svým způsobem přínosný, v případě titulu Gran Turismo si už tak jistý nejsem. Vývojáři se totiž rozhodli posunout směrem k hráči veškeré časomíry, pozici ve startovní listině a interaktivní mapu. Samotný automobil se však jakoby zasekl na hranici obrazovky a dál se již nehnul ani o píď.
Pro mě osobně velké zklamání, neboť jsem se těšil na detailní modely legendárních vozů uprostřed mého obývacího pokoje, a že jich je v GT5 opravdu požehnaně. Pochválit však musím rozlišení, které bylo výrazněji detailnější než u Killzone 3.
Motorstorm Apocalypse
Poslední z trojlístku her, které dorazily do redakce, představuje adrenalinové závody všemožných aut, motorek či čtyřkolek. Jde už o několikáté pokračování tohoto titulu, takže vývojáři patří mezi zkušenější týmy. To, že při vývoji někdo přemýšlel hlavou, bylo znát již v úvodu.
Hra se totiž hned při spuštění, na rozdíl od předešlých dvou, zeptala, zda chci hrát ve 2D či 3D zobrazení. Myslím, že tohle by mělo Sony povinně žádat po všech vývojářích 3D her pro PS3. Rychle jsem prolétl základní nastavení, vybral správné auto a vrhl se do víru závodů.
Slušné 3D kazilo malé rozlišení a nedotažené efekty
Prozatím to vypadlo velmi slušně, ale Motorstorm si to hned vzápětí pokazil. Hráč pohlcený závodní vřavou by si toho asi tolik nevšiml, ale já jsem zvolil vyhlídkovou jízdu a sledoval prostředí okolo sebe. Naprosto do očí bije nízké rozlišení a podivné textury, které kvalitou rozhodně nepřipomínají poslední herní tituly.
Stejně tak jsem zcela nepochopil vodu a bláto, které se vždy rozstříklo směrem do obrazovky, ale skončilo jakoby na skle panelu. Tedy žádné průlety okolo hlavy hráče, veškerá špína se držela v uctivé vzdálenosti. Skoro to vypadá na efekt pro 2D zobrazení a na 3D se asi zapomnělo.
Na rozdíl od Gran Turisma se však Motorstorm pyšní tím správným 3D, které od něj každý hráč požaduje. Ano, mám na mysli automobil, který po celý závod brousí zadními koly podlahu obývacího pokoje. Pokud si tento efekt chcete řádně užít, doporučuji volit větší vozidla typu Monster Truck, neboť u všemožných miniaturních sportovních vozů nebylo 3D tak viditelné.
Ortel
Prakticky všechny 3D tituly na PlayStation 3 jsou teprve ve své první generaci, a tak nelze očekávat dokonalý prostorový zážitek. O zábavu máte tak jako tak postaráno a ideální bude přizvat do sedačky ještě nějakého soupeře. V čem je však celá platforma neskutečně pozadu, je rozlišení, to se týká jak 2D, tak 3D her. PlayStation 3 dorazil na trh v roce 2006, vybaven 8jádrovým CPU sliboval herní revoluci a ona ze začátku opravdu byla. Jenže doba pokročila a obývací pokoje se plní televizory od 40 do 60“. I dnes jsou však stále vydávány hry s rozlišením 720p a FullHD titulů je jako šafránu. Doufám, že tento zásadní nedostatek začne Sony co nejdříve odstraňovat.
Personal computer
Pro test jsem využil počítač s grafickou kartou s čipem od Nvidie, takže pro zprovoznění 3D efektu stačilo nainstalovat některé z novějších ovladačů. Jako první jsem vyzkoušel Dirt2, který byl již od začátku ve 3D. Úvodní menu a návštěva karavanu sice nebyly prostorově nijak pompézní, ale o to větší překvapení dorazilo při závodě.
Dirt2 nabídl prostorový model auta při pohledu z venku
Po trati jsem proháněl Subaru Impreza a měl jsem pocit, že mi co nevidět vyskočí auto z monitoru rovnou do klína. Ze všech 3D her to byl rozhodně nejvěrohodnější pocit prostorovosti, kterému se místy blížil Motorstorm, Gran Turismo však stálo zahanbeně opodál. Vyzkoušel jsem i Crysis 2 a zde působila prostorově hlavně paže se zbraní. Zbytek působil spíše dvojrozměrně, upozornit však musím na nečitelné titulky!
Stařičký Counter Strike 1.6 si s 3D moc nerozuměl
Ze zvědavosti jsem spustil i Counter Strike 1.6, který již pamatuje mnohé, a já sám jsem nečekal prakticky žádné zázraky. Samotná hra samozřejmě nepodporuje nativně 3D a na řadu přišla výrobci vychvalovaná konverze 2D/3D. Jistý prostorový efekt vzápětí nastal, ale rozdíl oproti klasickému 2D hraní nebyl výrazný.
Ortel
U stolního počítače je prozatím 3D použitelnější, a to zejména proto, že můžete ovlivnit rozlišení. Je sice nutné vlastnit řádně výkonný stroj, ale alespoň tu ta možnost je. Navíc Nvidia se do tohoto odvětví docela opřela a úzce spolupracuje s vývojáři her. Svým způsobem si tak pohlídá, v jaké kvalitě se tituly dostanou na trh.