3DMark 11 - návrat pana náročného
17.12.2010, Petr Štefek, recenze
3DMark 11 je zbrusu novým počinem Futuremarku v oblasti testování grafických karet a jejich výkonu, a tak nám nezbývá nic jiného, než si všechny DirectX 11 grafické karty otestovat a seřadit dle dosažených výsledků.
Kapitoly článku:
- 3DMark 11 - návrat pana náročného
- Testovací sestava
- 1024x600 - Entry
- 1280x720 - Performance
- 1920x1080 - Extreme
- Závěr
3DMark 11 je zbrusu novým "stresovadlem" pro nejnovější grafické karty společnosti Futuremark. 3DMarky v různých podobách nás provázejí již přes deset let a většinou věrně kopírovaly vydání nové verze DirectX společnosti Microsoft.
Na novou verzi podporující DirectX 11 jsme čekali poměrně dlouho, ale ostatně nebylo ani kam spěchat, neboť hry využívající DirectX 11, tak jak by se slušelo a patřilo, nejsou na trhu ani dnes. Jak už jsem naznačil výše, nový 3DMark 11 je určen pouze pro hardware kompatibilní s DirectX 11, což jinými slovy znamená, že musí být vybaven hardwarovým teselátorem a dalšími drobnostmi. Pro testování DirectX 10/9 kompatibilního hardware zde máme stále starší verze 3DMark Vantage a 3DMark 06.
V nových testovacích scénách dostane mnoho prostoru pokročilý světelný model, který má navodit maximální možnou realitu při zobrazení hry světla a stínů. Druhým, neméně důležitým jevem, je využití teselace, která má zase dodat patřičnou dávku reality různým povrchům a objektům (je založena na vytváření dodatečné geometrie ze stávajícího polygonálního modelu). Třetím testem, který nás bude provázet, je fyzika, která se stává pro nové hry alfou a omegou. Z výsledků všech testů se jako obvykle vypočítává celkové skóre. Pro základní rozdělení a standardizování výsledků Futuremark zvolil trojici přednastavených sad testů pod názvem Entry, Performance a Extreme.
První jmenovaná sada je určena velmi slabým počítačů s DirectX 11 hardware, což budou převážně notebooky a sestavy se slabšími low-endovými kartami. Performance nastavení je určeno všem mainstreamovým a high-endovým kartám současnosti. Extreme je pak určeno spíše SLI a CrossFire systémům, které se dokáží s trochou štěstí podívat někde k 15 snímkům za sekundu a neztratit tvář. V případě, že si zakoupíte verzi Advanced za 20 dolarů, si můžete s nastavením hrát a určovat levely teselace, vyhlazování nebo osvětlení a mnoho dalších věcí. Verze Professional je určena zřejmě profesionálním testerům, kteří dokáží obětovat v přepočtu 20 tisíc korun za maximální služby 3DMarku 11 s integrovaným testem kvality zobrazení.
V našem článku se dozvíte, jak si vedou různé grafické karty ze stájí AMD a Nvidia. Najdeme zde výkony nejnovější GeForce GTX 580 nebo Radeonů HD 6800. Jak už jsem naznačil výše, starší karty jako Radeony HD 4000 nebo GeForce GTX 200 byste v testu hledali marně, protože podporují pouze DirectX verze 10. Na výsledný výkon má vliv kromě samotného grafického hardware i procesor, takže se vám může stát, že s jiným procesorem (zvlášť AMD) naměříte podstatně odlišné výsledky.
Na novou verzi podporující DirectX 11 jsme čekali poměrně dlouho, ale ostatně nebylo ani kam spěchat, neboť hry využívající DirectX 11, tak jak by se slušelo a patřilo, nejsou na trhu ani dnes. Jak už jsem naznačil výše, nový 3DMark 11 je určen pouze pro hardware kompatibilní s DirectX 11, což jinými slovy znamená, že musí být vybaven hardwarovým teselátorem a dalšími drobnostmi. Pro testování DirectX 10/9 kompatibilního hardware zde máme stále starší verze 3DMark Vantage a 3DMark 06.
V nových testovacích scénách dostane mnoho prostoru pokročilý světelný model, který má navodit maximální možnou realitu při zobrazení hry světla a stínů. Druhým, neméně důležitým jevem, je využití teselace, která má zase dodat patřičnou dávku reality různým povrchům a objektům (je založena na vytváření dodatečné geometrie ze stávajícího polygonálního modelu). Třetím testem, který nás bude provázet, je fyzika, která se stává pro nové hry alfou a omegou. Z výsledků všech testů se jako obvykle vypočítává celkové skóre. Pro základní rozdělení a standardizování výsledků Futuremark zvolil trojici přednastavených sad testů pod názvem Entry, Performance a Extreme.
První jmenovaná sada je určena velmi slabým počítačů s DirectX 11 hardware, což budou převážně notebooky a sestavy se slabšími low-endovými kartami. Performance nastavení je určeno všem mainstreamovým a high-endovým kartám současnosti. Extreme je pak určeno spíše SLI a CrossFire systémům, které se dokáží s trochou štěstí podívat někde k 15 snímkům za sekundu a neztratit tvář. V případě, že si zakoupíte verzi Advanced za 20 dolarů, si můžete s nastavením hrát a určovat levely teselace, vyhlazování nebo osvětlení a mnoho dalších věcí. Verze Professional je určena zřejmě profesionálním testerům, kteří dokáží obětovat v přepočtu 20 tisíc korun za maximální služby 3DMarku 11 s integrovaným testem kvality zobrazení.