Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3DMark: testujeme výkon DirectX 12

8.6.2015, Pavel Šantrůček, recenze
3DMark: testujeme výkon DirectX 12
3DMark je jedním z prvních nástrojů pro testování režie 3D API a ačkoliv se objevilo hned několik více či méně povedených článků o měření DirectX 12 pomocí 3DMarku, my si dnes provedeme měření svá vlastní a samozřejmě nezůstane pouze u nich. Aktualizováno.

Aktualizace


Nemuseli jsme ani tak dlouho čekat a máme tu nový ovladač grafických karet společnosti Nvidia, který nese označení 352.84 a tentokráte je plně certifikovaný (WHQL) pro chod pod novým operačním systémem Windows 10. Protože jsme slíbili, že přineseme další informace, jakmile se něco nového šustne kolem DirectX 12, které je součástí právě Windows 10, svůj slib dnes plníme. Podíváme se na to, zda tyto nové a certifikované ovladače přinesly nějaký zvrat do našich předchozích měření výkonu DirectX pomocí nástroje 3DMark: API Overhead Feature Test.

Instalace ovladačů 352.84 proběhla bezproblémově, vše probíhalo tak, jak jsme zvyklí z instalací pod Windows 8.1. Společně s ovladači se nainstaloval i plně funkční Game Experience včetně Shadowplay. Pokud někdo z vás už Windows 10 používá, tyto ovladače mohu směle doporučit, stahovat můžete z obvyklého místa. Nyní však už přejděme k testům, jež byly prováděny na grafické kartě GeForce GTX 980 pod operačním systémem Windows 10 build 10122.


Test: DirectX 11 Single-Thread


API Overhead Test DX11 ST skóre

API Overhead Test DX11 ST fps

S novými ovladači je výkon v testu DirectX 11 Single-Thread pod Windows 10 cca o třetinu vyšší, čímž se dostal na úroveň, které starší ovladače dosahovaly pod Windows 8.1. Z toho je zřejmé, že se skutečně jednalo pouze o vadu předchozích ovladačů a nyní je už vše v pořádku. Malou vadou na kráse je to, že ty masivnější zisky výkonu přicházejí až pod hranicí 60 fps.


Test: DirectX 11 Multi-Thread


API Overhead Test DX11 MT skóre

API Overhead Test DX11 MT fps

U DirectX 11 Muti-Thread se situace nijak výrazně nezměnila. Ve skóre sice nějaké zisky nový ovladač přináší, nicméně jsou jen drobné a opět spíše pod hranicí 60 fps.


Test: DirectX 12


API Overhead Test DX12 skóre

API Overhead Test DX12 fps

A jsme u měření, které nás dnes zajímá asi nejvíce. Vidíte, že u renderingu pod DirectX 12 se žádný výkonnostní růst s novými ovladači nekoná. Drobný nárůst u hranice 30 fps může jít na vrub chybě samotného měření.

API Overhead Test DX12 cpu

Vytížení procesoru od minulého měření zůstává prakticky beze změny, dokonce se zdá být i nižší než u předchozích ovladačů.

API Overhead Test DX12 gpu

Stejně tak vytížení grafické karty je stejné, ale to je pochopitelné, protože nad 100 % už jít nejde. Počáteční pozvolnější nárůst vytížení GPU je zde patrný stejně jako u vytížení CPU.

Co se tedy týká DirectX 12, musíme konstatovat, že vše nasvědčuje tomu, že citelně nižší výkon grafických karet Nvidia vůči AMD nebude způsoben nevýkonnými ovladači, ale s největší pravděpodobností se bude opravdu jednat o méně výkonný frontend grafických karet Nvidia, který nestíhá přijímat a rozdělovat Command Buffery v takové rychlosti, jak mu jsou zasílány z 3D API. To by samozřejmě mohla být velká nevýhoda grafických karet Nvidia při příchodu nových počítačových her, které budou kompatibilní s DirectX 12.

Proč mají tedy grafické karty Nvidia při testu DirectX 12 citelněji nižší výkon, než grafické karty AMD? Na to zatím nemáme jasnou odpověď. Příští ovladače Nvidia snad napoví více a my se mezitím budeme těšit na WHQL ovladače AMD, abychom si je mohli také otestovat. Předpokládáme ale, že do vydání Radeon Fury to asi nebude.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.