3DMark: testujeme výkon DirectX 12
8.6.2015, Pavel Šantrůček, recenze
3DMark je jedním z prvních nástrojů pro testování režie 3D API a ačkoliv se objevilo hned několik více či méně povedených článků o měření DirectX 12 pomocí 3DMarku, my si dnes provedeme měření svá vlastní a samozřejmě nezůstane pouze u nich. Aktualizováno.
Kapitoly článku:
Test: DirectX 11 Single-Thread
Single- thread rendering najdete ve velké většině dnešních her. API Overhead, tedy režie samotného 3D API je zde značná, to ale ostatně uvidíte až později, kdy budete mít možnost nějakého srovnání. Výkon frontendu, tedy Command Processoru grafických karet, zde nemůže hrát jakoukoli roli (také uvidíte až dále), takže rozdíl výkonu jde na vrub pouze ovladačům grafických karet jednotlivých výrobců. Výsledky asi nikoho nepřekvapí a Nvidia si zde drží opravdu veliký náskok.
Je zajímavé, že ten výkonnostní náskok Nvidia vůči AMD nelze z vytížení procesoru nijak moc vyčíst. U obou výrobců se vytížení procesoru pohybuje někde kolem 30 % a vytížení jednotlivých jader je spíše chaotické a náhodné.
Stejně jako u procesoru se i vytížení grafických karet pohybuje v průměru někde těsně nad hranicí 30 % u obou výrobců.
Co tedy celkově říci o dnes nejpoužívanějším způsobu renderingu přes DirectX 11? Je to prostě bída, která si podává ruku s nouzí. I když je většina pracovního vytížení (workload) aplikace 3DMark nasměrováno na obsluhu DirectX, procesor zůstává kvůli sériovému zpracování příkazů tohoto API naprosto nevytížen. Právě díky samotnému API nemůže procesor dodávat grafické kartě více dat, která je samozřejmě nutně potřebuje a pokud ani grafická karta zrovna nepracuje na nějakých náročnějších grafických úlohách, které by ji alespoň nějak vytížily, jednoduše se musí jen tak poflakovat. Výsledkem zde ovladače grafických karet Nvidia poráží ovladače AMD poměrně vysokým rozdílem.
AMD zde poněkud selhává a určitě by s tím mělo opravdu něco udělat. Naprosto zbytečně tak přichází odhadem tak o 5 % až 15 % výkonu ve hrách, který pak musí nahánět výkonem svých grafických karet, avšak ne vždy tu ztrátu lze dohnat, protože tyto ztráty pochází z domény procesoru a ne grafické karty. Je jasné, že odladit ovladače k vyšším výkonům není určitě jednoduché, o to větší respekt tedy vzbuzuje „driver team“ Nvidia. Naopak, černý puntík si z tohoto testu za své ovladače odnáší AMD.
Poznámka:
Při testování 3DMarku na operačním systému Windows 8.1 podávaly v tomto testu ovladače Nvidia výsledek ještě zhruba o 30 % vyšší. Nebylo to vždy a za všech okolností, my se ale na tento problém zaměříme někdy příště.