Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3DMark z pohledu grafika

7.2.2013, Pavel Kovač, recenze
3DMark z pohledu grafika
Pokud vyjde nový 3DMark, znamená to vždy takovou menší revoluci. Uživatelé sdílejí své skóre a porovnávají výkon PC. Jaký je však nový 3DMark z grafického pohledu? Zaměstnává vůbec Futuremark schopné grafiky?



A je to tu. Nový 3DMark spatřil světlo světa 4.2.2013 a opět na sebe strhl pozornost spousty uživatelů. Tento 3DMark je ve své podstatě trochu revoluční, protože poprvé přináší podporu pro mobilní operační systémy v podobě Android, Windows RT a iOS. Díky tomu se možná opět dostane na výsluní a obnoví slávu kdysi perfektních 3DMarku 2001 a 3DMark 2003, které skutečně znamenali prověření celého PC. Většina uživatelů tehdy viděla jen "slideshow" a jeho grafická podoba byla sice kýčovitá, ale povedená.





Vzpomínáte na želvičku snažící se dostat z vody a stromy plné listí, co se třepotá ve větru? Také voda představovala technologickou novinku a vlastně až FarCry nebo Half-Life 2 přinesl podobné ztvárnění vody, a to o téměř dva roky později. Tehdy opravdu znamenal 3DMark velkou technologickou předváděčku toho, co se v budoucnu objeví ve hrách. Následující dva benchmarky od Futuremarku s pořadovým číslem 05 a 06 sice nepřinesly velké změny (skok pouze z DX9.0 k 9.0c), ale stále představovaly krvavé nároky na celé PC. Také jejich grafická podoba byla vesměs povedená. Sice oproti stíhačkám či želvě v 3DMarku 03 se nejednalo vždy o tak velký skok a spousta her již měla obdobnou grafiku, ale stále šlo o slušný benchmark.

Poté přišel 3DMark Vantage a 3DMark 11. Vantage přidal podporu DX10 a 11 samozřejmě DX11. Skok tu tedy byl znatelný, avšak grafická podoba hodně pokulhávala. Toporné animace postav a ztvárnění vody ve Vantage představovalo téměř výsměch tehdejším počítačům. Spousta her byla zkrátka hezčích a graficky propracovanějších. Reputaci spravil druhý test New Calico, který ukazoval pěkné (z grafického pohledu) ničení planety z orbity. Následující 3DMark 11 trochu napravil reputaci v zobrazování vegetace, které bylo slušně detailní a i podmořský svět byl pěkný. Animace však byla v obou případech docela tragická a listy v pralese vypadaly jako když s každým hýbe jeden číňan a ne vítr.





Celkově vzato má 3DMark spíše stagnující grafickou podobu. Často ustoupila grafika resp. technologie jakémukoli grafickému myšlení. Bylo úplně jedno, zda voda nevypadala jako voda, hlavně když na sobě nesla spoustu shader efektů a byla složená z miliónů polygonů. Ve své podstatě na tom není nic špatného, protože jde o benchmark a ne o hru. Zde nás opravdu zajímá pouze to, jak dobře otestuje grafickou kartu a procesor. Záleží hodně na technologii a grafická podoba jde stranou. Problém byl však v tom, že 3DMark v minulosti znamenal slušný benchmark a současně i hezký benchmark. A fakt, že to tak nebylo v nových verzích, zkrátka udělal hodně škody.

A nyní přichází nový 3DMark s prostým označením bez čísla. Jedná se tedy o takový reset celé série. Nevím, jak bude postupovat Futuremark v budoucnu, ale je docela možné, že začne pouze vydávat nové 3DMarky bez označení. Označení zůstane na redaktorech a nejspíše se usadí 3DMark z roku 2013 resp. pouze zkráceně 3DMark 13.

V následujících kapitolách se dočtete něco o grafické podobě. Ale o podobě z designového hlediska a ne z pohledu technologického. Technologie 3DMarku je ve zkratce popsána v samotných jeho specifikacích. Nuže, směle do toho.