Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3DMark z pohledu grafika

7.2.2013, Pavel Kovač, recenze
3DMark z pohledu grafika
Pokud vyjde nový 3DMark, znamená to vždy takovou menší revoluci. Uživatelé sdílejí své skóre a porovnávají výkon PC. Jaký je však nový 3DMark z grafického pohledu? Zaměstnává vůbec Futuremark schopné grafiky?



První test se jménem Ice Storm je určen pro testování převážně mobilních zařízení. Tedy pro telefony, tablety a low-endové počítače. Je založen na DirectX 9 a na mobilních platformách OpenGL ES 2.0. Jeho grafická podoba je velmi jednoduchá a opravdu představuje základ. Jeho smysl je však z dnešního pohledu asi nejvýznamnější. Díky tomu, že se stejný benchmark provozuje na Windows s x86 procesory a současně poběží i na ARM (i když rozdíl je v DirectX vs OpenGL ES), dokáže porovnávat mobilní platformu a desktop. To bylo do dnešního dne téměř nemožné. Existuje spousta benchmarků pro Android, které jsou kvalitní a na porovnání mobilů mezi sebou se možná budou hodit i více, ale nikdy nešlo srovnávat x86 a ARM.

Ale to ukáže až čas, zda to opravdu platí a jestli nejsou rozdíly v grafickém pojetí resp. rozdíl mezi DirecX a OpenGL ES verzí velké. Prozatím je benchmark pro ARM nedostupný, takže lze jen spekulovat.

Nyní se však podíváme na grafickou podobu prvního testu.





Protože jde o nejvíce základní test, je jasné, že textury nebudou nikterak detailní a použití speciálních efektů bude omezeno na jednoduché částicové systémy. Rozhodně se zde nesetkáme s realistickými odrazy, HDR efekty a podobně. V podstatě nejsofistikovanější efekt je zde motion blur s osmi samply. Designové pojetí celého prvního testu je doslova pohádkové. Vesmír kolem hýří barvami a ledové kry vypadají spíše jako z planety Xen. Občas dokonce led vypadá jako nějaký sliz. Navíc hornina pod ledem se sem tam leskne, což vypadá přinejmenším podivně. Nu, což. Jde o test zaměřený na tablety a telefony, kde se grafické pojetí her teprve usazuje a hlavně zde jakási pohádkovost může být i vítána. Takže ve výsledku pokládám test za velmi povedený z funkčního hlediska, ale nikoli z designerského. Jedinou jeho nevýhodou je fakt, že na běžném herním PC dosahuje FPS velmi vysokých hodnot. Kdy naposled jste viděli FPS kolem několika tisíců?





Detailnost textur je velmi nízká a navíc jsou často použity hodně neutrální textury. Prakticky celá vesmírná loď je pokryta jednou opakující se texturou bez většího důrazu na mapování. Také filtrování textur je velmi jednoduché a obraz tak ztrácí detaily. Inu je vidět, že jde o test pro mobilní zařízení. Bohužel detailnost textur není vše. Pokud je grafik schopný, dokáže i s velmi malým objemem dat provést téměř zázraky. Bohužel to vyžaduje dlouhé ladění a na ty v rámci benchmarku není moc čas. Daleko více potřebují programátoři čas na odladění enginu a vlastně grafická podoba je až tak moc nezajímá.