3DMark z pohledu grafika
7.2.2013, Pavel Kovač, recenze
Pokud vyjde nový 3DMark, znamená to vždy takovou menší revoluci. Uživatelé sdílejí své skóre a porovnávají výkon PC. Jaký je však nový 3DMark z grafického pohledu? Zaměstnává vůbec Futuremark schopné grafiky?
Kapitoly článku:
- 3DMark z pohledu grafika
- 3DMark - Ice Storm
- 3DMark - Cloud Gate
- 3DMark - Fire Strike
- 3DMark jako celek
Nový 3DMark s sebou přinesl jednu velkou změnu. Porovnávání x86 a ARM architektury mezi sebou. Až čas však ukáže, zda byl tento krok proveden správně a zda se Futuremarku vyplatí. V současné době lze jen těžko předpovídat.
Co je však jasné již nyní, je jistá nadvláda mobilní sféry. Ať chceme nebo ne, tablety a telefony se staly nedílnou součástí dnešního světa. Ten, kdo bude mobilní segment přehlížet, bude jistě zatracen. Ve Futuremarku jsou si toho vědomi, a tak do svého produkty přidali vlastně vše, co je k tomu potřeba. Ve své podstatě lze na nový 3DMark nahlížet jako na Windows 8. Stejně jako ony přidávají podporu pro mobilní platformu, stejně jako ony změnil i 3DMark koncept a ne všechny testy jsou náročné.
Celkové grafické pojetí je trochu rozporuplné. Ten, kdo nemá DirectX 11 grafickou kartu, si neužije vlastně žádný pěkný test. První, který je specializován na tablety a vlastně ARM architekturu, nemá cenu ani na herních počítačích pouštět. Framerate se pohybuje v desítkách až stovkách násobku frameretu potřebného pro plynulé hraní. Druhý test je již lehce náročnější, ale i tak neukazuje vlastně nic nového. Navíc jeho grafické pojetí je více než kontroverzní. Teleportační brána v mracích je zahalena v mlze, která tam vlastně nemá co dělat a navíc skrývá spoustu detailů, které by mohla stanice a loď mít.
Až poslední test ukazuje, co dnešní grafické karty dokáží. Spousta částicových systému, barevné korekce, bokeh efekt a mnoho dalšího. Díky tomu je poslední test téměř k nerozeznání od spousty dnešních filmů a v podstatě jde o takovou menší předzvěst toho, jak bude vypadat grafika v budoucích konzolích.
Přesto si myslím, že nový 3DMark přinesl konečně nějakou inovaci a může se díky tomu dostat na výsluní. Jeho multiplatformost je zkrátka nevídaná a v podstatě nemá konkurenci. Je až s podivem, že nikdo nepředběhl Futuremark a nevyrobil podobný test již před několika lety. Každopádně nyní tu je a rozhodně se těšíme na nasazení v Androidech, Windows RT a iOS.
Hodně zvláštní je cenová politika. Pokud si chcete jen benchmark pustit a nechat si vygenerovat pár čísel, máte vše zdarma. Ale jakmile potřebujete něco víc (i dost základní spouštění testu separátně, nebo neustálé opakování na test stability PC), musíte zaplatit kolem 500 Kč ($24,95). A pokud chcete ještě zkoumat kvalitu obrázků nebo si výsledky nechat vygenerovat do XML, zaplatíte neuvěřitelných 20 000 Kč ($995). Tato částka mě osobně přijde naprosto přestřelená. Vždyť za takovou cenu (o cca 20 % víc) získáte již menší balík od Adobe. Navíc Futuremark vydělává na reklamě od MSI. Její logo se objevuje v průběhu benchmarku tolikrát, až to hezké není. Představte si, že si něco koupíte a ještě navíc na vás vyskakuje reklama. Je to jako kdyby uprostřed filmu na DVD na vás vyskočila reklama na prací prášek.
Futuremark má tedy příjmů dost, resp. možností příjmů je dost. A právě proto si myslím, že by mohl začít zaměstnávat i nějaké schopné grafiky, které po doladění enginu odladí i pojetí celého benchmarku. Pokud by totiž zaujal širší masy jen kvůli grafice, mohl by se stát opět 3DMark takovým pěkným demonstračním nástrojem v obchodech s počítači apod. V současné situaci si však nedokážu představit, že by někdo chtěl dobrovolně ukazovat 3DMark jako ukázku svého PC. 3DMark tak nejspíše zůstane pouze obyčejným bechmarkem, který se ovšem rozšířil na mobilní zařízení.
Co je však jasné již nyní, je jistá nadvláda mobilní sféry. Ať chceme nebo ne, tablety a telefony se staly nedílnou součástí dnešního světa. Ten, kdo bude mobilní segment přehlížet, bude jistě zatracen. Ve Futuremarku jsou si toho vědomi, a tak do svého produkty přidali vlastně vše, co je k tomu potřeba. Ve své podstatě lze na nový 3DMark nahlížet jako na Windows 8. Stejně jako ony přidávají podporu pro mobilní platformu, stejně jako ony změnil i 3DMark koncept a ne všechny testy jsou náročné.
Celkové grafické pojetí je trochu rozporuplné. Ten, kdo nemá DirectX 11 grafickou kartu, si neužije vlastně žádný pěkný test. První, který je specializován na tablety a vlastně ARM architekturu, nemá cenu ani na herních počítačích pouštět. Framerate se pohybuje v desítkách až stovkách násobku frameretu potřebného pro plynulé hraní. Druhý test je již lehce náročnější, ale i tak neukazuje vlastně nic nového. Navíc jeho grafické pojetí je více než kontroverzní. Teleportační brána v mracích je zahalena v mlze, která tam vlastně nemá co dělat a navíc skrývá spoustu detailů, které by mohla stanice a loď mít.
Až poslední test ukazuje, co dnešní grafické karty dokáží. Spousta částicových systému, barevné korekce, bokeh efekt a mnoho dalšího. Díky tomu je poslední test téměř k nerozeznání od spousty dnešních filmů a v podstatě jde o takovou menší předzvěst toho, jak bude vypadat grafika v budoucích konzolích.
Přesto si myslím, že nový 3DMark přinesl konečně nějakou inovaci a může se díky tomu dostat na výsluní. Jeho multiplatformost je zkrátka nevídaná a v podstatě nemá konkurenci. Je až s podivem, že nikdo nepředběhl Futuremark a nevyrobil podobný test již před několika lety. Každopádně nyní tu je a rozhodně se těšíme na nasazení v Androidech, Windows RT a iOS.
Hodně zvláštní je cenová politika. Pokud si chcete jen benchmark pustit a nechat si vygenerovat pár čísel, máte vše zdarma. Ale jakmile potřebujete něco víc (i dost základní spouštění testu separátně, nebo neustálé opakování na test stability PC), musíte zaplatit kolem 500 Kč ($24,95). A pokud chcete ještě zkoumat kvalitu obrázků nebo si výsledky nechat vygenerovat do XML, zaplatíte neuvěřitelných 20 000 Kč ($995). Tato částka mě osobně přijde naprosto přestřelená. Vždyť za takovou cenu (o cca 20 % víc) získáte již menší balík od Adobe. Navíc Futuremark vydělává na reklamě od MSI. Její logo se objevuje v průběhu benchmarku tolikrát, až to hezké není. Představte si, že si něco koupíte a ještě navíc na vás vyskakuje reklama. Je to jako kdyby uprostřed filmu na DVD na vás vyskočila reklama na prací prášek.
Futuremark má tedy příjmů dost, resp. možností příjmů je dost. A právě proto si myslím, že by mohl začít zaměstnávat i nějaké schopné grafiky, které po doladění enginu odladí i pojetí celého benchmarku. Pokud by totiž zaujal širší masy jen kvůli grafice, mohl by se stát opět 3DMark takovým pěkným demonstračním nástrojem v obchodech s počítači apod. V současné situaci si však nedokážu představit, že by někdo chtěl dobrovolně ukazovat 3DMark jako ukázku svého PC. 3DMark tak nejspíše zůstane pouze obyčejným bechmarkem, který se ovšem rozšířil na mobilní zařízení.