Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

8x GeForce FX 5200

10.9.2003, Martin Štěpánek, recenze
8x GeForce FX 5200
Čtenáři se velmi často setkávají s porovnáním jednotlivých karet mezi sebou, ale většinou se jedná o karty s různými čipy. Dnes jsme se rozhodli trochu otočit a vybrali jsme zástupce různých výrobců se stejným čipem. Tím je jeden z nejlevnějších, tedy čip GeForceFX 5200.
Testovali jsme opět na naší referenční sestavě:
  • základní deska Intel D850EMV2
  • procesor Intel Pentium 4 - 3.06 GHz, (jádro Northwood, FSB 533 MHz)
  • paměť 2x Samsung 256 MB RDRAM PC1066
  • disk Western Digital WD1200JB (120 GB, 7200 ot/min, 8 MB cache)
  • DVD-ROM Toshiba SD-M1502
  • Sound Blaster Live! 5.1
  • monitor AOC 7A+

Testovalo se pod systémem Microsoft WindowsXP Professional CZ Service Pack 1, DirectX 9.0a (4.09.000.0900). Byli použity Detonator verze 44.03. AGP režim 4X aktivní, Aperture Size nastavena na 256 MB, základní takt FSB byl 133 MHz (533 MHz QDR), frekvence pamětí byly nastaveny na defaultní hodnoty. Ovladače pro čipset základní desky a řadič disku byl pro desku Intel D850EMV2 použit přímo ze systému Windows. Desktop byl v rozlišení 1024 x 768 ve 32-bitové barevné hloubce, vertikální frekvence obrazu byla 100 Hz.

Poznámka: zde je přehled rozlišení a jejich barva v testu.




Obr. 64 - 3DMark 03

Na pomyslném výkonnostním konci se zařadili obě karty s 64-bit paměťovou sběrnicí. Rozdíl mezi těmito kartami pak byl způsoben pomalými paměťmi u karty ManLi (pouze 333MHz oproti 400MHz u PixelView). Roli tak nehraji ani velikost paměti, která by hovořila pro ManLi.
Pokud budeme dále zkoumat výsledky karet, je nejrychlejší kartou bez přetaktování Gainward. Ten vydělává na vyšším taktu, především pak na taktu pamětí 440MHz. Ale rozdíl mezi Gainwardem a MSI je v 1600x1200 pouhých 24 bodů, tedy necelé 3%.
Po přetaktováním se čelní pozice prohazují a do čela se dostává MSI. Rozdíl mezi MSI a Asusem se po přetaktování pohybuje okolo 4%.
Trochu zklamáním pro mě byli výsledky karty Leadtek. Obzvláště potom při taktování.
Dobře si vedla karta XpertVision, ale jen do momentu než jsem začal taktovat. To se karta zařadila na poslední místo mezi kartami se 128-bit pamětí.


Obr. 65 - 3DMark 2001SE

Zde je situace velmi podobná té v testu 3DMark 03, jen na druhé místo se po přetaktování dostala karta Inno3D, která tak odsunula Gainward.
Je nutné ještě vyzvednout výkon karty Gainward, která se bez přetaktování pohybovala před přetaktovanými kartami Leadtek a XpertVision.
Zde je také nutno podotknout, že u karet z jádrem GeForceFX 5200 nezáleží ani tolik na frekvenci jádra, ale úzkým hrdlem je právě frekvence pamětí, jak dokazoval Gainward a MSI po přetaktování.



Obr. 66 - CodeCreatures

Situace mezi kartami na špici je velmi vyrovnaná, zajímavější je však konec pelotonu. Zde vlaje ManLi a PixelView, obě karty s 64-bit paměťovou sběrnicí. Rozdíl mezi ManLi a Gainwardem se v rozlišení 1600x1200 pohybuje okolo 100%!!! V nižším rozlišení to není tak drastické, ale stále je rozdíl větší než velký.


Obr. 67 - Commanche 4

V rozlišení 1600x1200 jsou výsledky všech karet počínaje Inno3D a konče Gainwardem stejné, bohužel však pro hraní nedostačující. Proto pokud chcete hrát Commanche 4, zůstává z nabídky jen rozlišení 1024x768 a nižší.
Situaci nepomohlo ani brutální přetaktování karty MSI.



Obr. 68 - Quake III

Výkon ManLi se dá vyjádřit jedním slovem- ubohý. Dobře si vedou karty Gainward, MSI a Asus.



Obr. 69 - Unreal Tournament 2003

Čísla jsou možná na první pohled zavádějící, ale jedná se o součet framerate z 5 map, tedy pokud si vydělíte výsledek v 1600x1200, dostaneme výsledný framerate okolo 26fps, což je pro hraní nedostatečné. V 1024x768 je výsledek již lepší, 50fps se dá považovat za hratelný framerate.
Výsledky karet jsou obrazem předchozích grafů. Jen je možné si všimnout, jak se se vzrůstajícím rozlišením zvětšuje rozdíl mezi kartami, a karty s vyšší frekvencí pamětí se dostávají více do vedení.


Obr. 70 - Unreal Tournament 2003 se zapnutým 4x FSAA a 8x AF

Rozdíl mezi kartou Inno3D a Gainward je 10%. Rozdíl mezi ManLi a Gainwardem je 85%.
Zde je opět vidět propastný rozdíl mezi kartami se 128-bit paměťovou sběrnicí s těmi s pouze 64-bit.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.