Aliens vs. Predator 3: výkon a polemika o přínosu DirectX 11
19.3.2010, Petr Štefek, recenze
V dnešním artiklu se podíváme na výkony jednotlivých karet a procesorů ve zbrusu nové hře Aliens vs. Predator 3 a také na vliv jednotlivých technologických vymožeností DirectX 11 na snímkovou frekvenci.
Kapitoly článku:
Aliens vs. Predator 3 je vizuálně poměrně přitažlivá hra, ale díky přehnaným očekáváním a podpoře AMD ve svých prohlášeních o chystaných DirectX 11 titulech pro Radeony HD 5000 jsme asi jednoduše čekali větší grafické orgie a hráči na různých diskuzních fórech mluví otevřeně o zklamání. Grafická stránka hry je poměrně náročná pro starší karty (například Radeon HD 3800 nebo GeForce 8800GT), kde budete muset jít s úrovní detailů dolů poměrně razantně, abyste využili alespoň rozlišení 1680x1050 u vašeho 22" monitoru. Když odhlédnu od relativně průměrných kvalit hry pro jednoho hráče, tak Vetřelci nabídnou poměrně slušnou porci zábavy, k jejíž konzumaci si nachystejte alespoň Radeon HD 4770 nebo GeForce 9800GT.
Celkovému žebříčku pod DirectX 9 podle očekávání dominují Radeony HD 5800 následované GeForce GTX 285/275. V rámci fairplay byly grafické karty porovnávány v DirectX 9. Pod DirectX 11 byl pak naměřen vliv aktivace vymožeností, jako je teselace nebo pokročilé stíny. Zjištění je relativně pozitivní, protože DirectX 11 nabízí při stejném nastavení detailů podstatně vyšší výkon, jenž ovšem poté opět vezme za své aktivací výše zmiňovaných pokročilých stínů. Tato "featura" má nejpodstatnější vliv na výkony a její aktivaci přitom pouhým okem při hraní hry nezaznamenáte. Smutné, ale pravdivé. Teselace je podobnou pohádkou, ale vliv na výkon je překvapivě malý ve srovnání s jinými herními tituly.
Pro hraní tedy nezbývá nic jiného, než doporučit aktivaci nějakého vyššího levelu vyhlazování a současné vypnutí pokročilých stínů a teselace, které nejsou úplně tím hlavním lákadlem. Jako určitý experiment můžete laborovat s některými kvalitnějšími algoritmy vyhlazování, neboť to bude mít na vizuální stránku hry podstatně větší vliv, než mají zde "nefungující" nosné technologie DirectX 11.
Majitelé DirectX 11 hardware ale nemusí věšet hlavu, neboť se zdá, že alespoň výkonnostně si polepší nad úroveň starších karet (počkejme ale na oficiální ovladače pro karty Nvidia GeForce, které by měly vyřešit problémy s padáním hry - GeForce 197.13 beta) a mohou si tedy dovolit více v oblasti výše zmiňovaného vyhlazování. Různé typy procesorů nemají na snímkovou frekvenci téměř žádný vliv, a tak se nemusí strachovat ani majitelé slabších dvoujádrových procesorů AMD nebo Intel.