AMD A6-3650: druhé želízko v ohni
26.7.2011, Jan Vítek, recenze
Na začátku července jsme vyzkoušeli výkon nového procesoru AMD Llano A8-3850 a nyní přišel čas i na jeho levnější a o něco slabší verzi A6-3650. Ta má přesto nabídnout slušný výkon díky 4 procesorovým jádrům a 320 Stream procesorům, takže pojďme na ni.
Kapitoly článku:
Testy integrovaných grafických jader
Nyní se budeme již zabývat oblastí, v níž by měly nové procesory AMD Llano excelovat, a sice výkonem jeho integrovaného grafického jádra Radeon se 320 Stream procesory na 443 MHz. Jednak si srovnáme jeho výkon s tím, co nabízí lepší model A8-3850, pak GPU Intel v dnešních procesorech Sandy Bridge Intel (HD Graphics 2000 a 3000) a také s tím, co ukrývá čipová sada AMD 890GX, čili Radeon HD 4290. Podívat se můžete také na výstupy utility GPU-Z, která však ještě není s grafickými jádry Sumo úplně seznámena.
AMD A8-3850
AMD A6-3650
Zaměříme se zde výhradně na reálné testy v šesti různě náročných hrách, které jsou starší (Company of Heroes, S.T.A.L.K.E.R.) nebo nové (Civilization pro DirectX 11, Starcraft 2).
Osobně jsem očekával, že rozdíly mezi výkonem A8-3850 a A6-3650 budou u her daleko výraznější, ovšem výsledky ukázaly, že se v řadě případů dočkáme nevýrazného poklesu snímkovací frekvence. Tyto všechny testy byly prováděny s výchozím nastavením hardwaru (v BIOSu byly tedy hodnoty nastaveny na Auto).
V další kapitole si pohrajeme s nastavením frekvence pamětí i procesoru a zde pouze uvedu, že ani prosté přepnutí pamětí (využili jsme 2133MHz moduly DDR3 od Kingstonu) na 1833 MHz se nemusí obejít bez problémů. U procesoru A8-3850 nebyl zaznamenán problém, ale A6-3650 nepracoval s 1833MHz RAM s příslušným nastavením napětí zrovna stabilně a některé testy (3DMark 11, benchmark Just Cause 2) často zamrzaly.
AMD Dual Graphics
Nyní následuje téma využití dvou grafických čipů, tedy konkrétně toho integrovaného a pak dalšího na samostatné grafické kartě. AMD tuto technologii nazývá Dual Graphics, ale v podstatě nejde o nic jiného než o trošku jinak pojatý CrossFireX.
V našem případě jsme tedy využili integrovaný čip Radeon HD 6530D a kartu Sapphire Radeon HD 6570 HM 512MB DDR5. Výsledkem je řešení, které můžeme nazývat označením Radeon HD 6610D2. Pokud jde ale o jeho zprovoznění a provoz, pak zde jsme se v minulém testu nevyhnuli problémům, o nichž si můžete sami přečíst. Zkušenost nás poučila, a tak jsme mohli již bez pokusů a omylů přejít k testování.
Jde především o to, Dual Graphics je podmíněno využitím jednak operačního systému Windows 7, pak je samozřejmě nutné mít nainstalovány dva grafické čipy (APU a na samostatné kartě), nejnovější ovladače a co je asi nejvíce důležité, hry musí běžet pod API DirectX 10 nebo 11. Dále se také dozvíme, že Dual Graphics nebude fungovat, pokuď výkon samostatné grafiky je pouze poloviční, nebo naopak více než trojnásobný oproti výkonu APU.
Provedeme si tedy už jen tři testy s využitím 3DMark 11, Alien vs. Predator (benchmark) a hry Just Cause 2, kde by měla technologie Dual Graphics pracovat dobře. Testovat ji na předchozích titulech vesměs nemělo žádný smysl.
Stejně jako v případě spojení grafického jádra Radeon HD 6550D a karty Radeon HD 6570 (výsledný Radeon HD 6630D2) jsme se i u Radeon HD 6530D + HD 6570 (= Radeon HD 6610D) dočkali výrazného nárůstu výkonu. Pak už si ale musíte uvědomit sami, zda vám takové navýšení stojí za koupi a provoz samostatné grafické karty a také případné problémy s tím spojené. Možná bude lepší se zaměřit na přetaktování, ale ještě před ním přijde na řadu spotřeba.