Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Graphics Core Next: revoluční grafické jádro - část 1.

16.8.2011, Petr Štefek, technologie
AMD Graphics Core Next: revoluční grafické jádro - část 1.
Dnes se vydáme po stopách nové architektury AMD v oblasti GPU, která nahradí současnou architekturu využitou u GPU Cayman v Radeonech HD 6900. Pro mnohé možná bude překvapení, že zbrusu nová architektura VLIW4 půjde do důchodu.

AMD Fusion Developer Summit 2011


AMD na svém historicky prvním proběhlém setkání s vývojáři pro svou platformu Fusion, které je příznačně nazvané AMD Fusion Developer Summit (AFDS), vypustilo do světa mnoho zajímavých informací o svých budoucích projektech a architekturách. Podobná setkání ale neuskutečňuje jen AMD, již roky je pořádá i procesorový gigant Intel (IDF) a konkurenční Nvidia (GTC). Pro AMD jsou podobná setkání klíčová proto, aby dokázalo přesvědčit vývojáře o svých nových technologiích a zároveň od nich mohlo dostat zpětnou vazbu z jejich vlastní praxe. Již léta víme, že AMD potažmo ATI dokáže vyrobit opravdu zajímavý hardware, ale jeho kapacity jsou občas z části nevyužity. Důležitá je proto podpora ze strany software a ochota vývojářů novinky implementovat.

Fusion Developer Summit 2011 se točilo hodně okolo několika zásadních věcí, které jsou pro AMD do budoucna klíčové. První klíčový bod bylo určitě Llano, které je pro AMD první opravdové mainstreamové APU a společnost na podobné vlně staví valnou část své budoucnosti. Nyní jde o pouhou ochutnávku toho, co se v této oblasti může dít za pár let. Dokážete si představit svůj domácí počítač na jediné desce s jediným čipem a dostatečným výkonem pro herní aplikace nebo zpracování videa a podobná náročná využití? Já rozhodně ano a jak se zdá, tak pro AMD je tento krok jistou konkurenční výhodou.





Druhý klíčový bod AFDS bylo efektivní využití grafických karet AMD v aplikacích náročných na grafický výkon a využití tohoto hardware ve výpočetní sféře. Na summitu byli přítomni zástupci Microsoftu, Acceleware, Adobe a zástupci z akademické sféry, kde byly živě diskutovány současné a budoucí projekty s využitím výpočetní síly grafických jader.

Posledním zásadním bodem programu byly chystané novinky v oblasti budoucích architektur. AMD má samozřejmě velké plány a nestydí se o ně podělit s námi smrtelníky. Pro AMD je klíčové, aby se nestávalo to, co bylo zvykem v minulosti u ATI, kdy hardware na špičkové úrovni srážely špatné ovladače, neochota vývojářů a také problémová implementace do stávajících API MS DirectX a dalších. AMD tedy bude tlačit na to, aby novinky byly využitelné v praxi již od svého uvedení, což je také stěžejní pro jejich okamžitý prodejní úspěch. Jedním z těchto projektů má být tvz. Graphics Core Next.





AMD Graphics Core Next je architektura další generace GPU, a to jak ve sféře diskrétních grafických karet, tak v segmentu APU, kde jde o spojení CPU a GPU do jediného čipu. AMD plánuje v příští generaci architektury pro GPU pořádně změny, které ale odráží potřeby trhu. Když mluvíme o potřebách trhu, pak je jasné, že půjde primárně o to, aby grafické karty nebyly v budoucnu jen grafické karty, ale spíše akcelerátory různorodých aplikací. Samostatným jednoúčelovým GPU by za 5 let měla zvonit hrana.

To ovšem neznamená, že by schopnosti akcelerace samotné grafiky šly stranou a ze současných grafických karet by se staly akcelerátory pro všechno a pro nic. Když se podíváme zpět, tak vývoj grafických karet je poměrně pomalý a mezi milníky lze počítat třeba rok 2002 a podporu shaderů a pak následně vznik unifikované architektury. Když se podíváme do současnosti AMD, její největší změnou za poslední léta je postupný odchod od architektury VLIW5 na VLIW4, která je prozatím k vidění pouze u high-endových Radeonů HD 6900. Graphics Core Next ale bude podle AMD takovým krokem kupředu, že dosavadní minoritní změny architektury jsou pouhým malým krůčkem.

Jak už jsme naznačili výše, pro AMD bude klíčové, aby nová architektura uměla velmi dobře akcelerovat jak grafiku, tak výpočty. Se současnou VLIW4 architekturou se v případě GPU Computingu již o mnoho dále reálně posunout nedá a je třeba začít s novou architekturou na zelené louce a nenést si dědictví současných architektur GPU jen málo vhodných pro výpočetní úkony, které dnes zastávají CPU. Graphics Core Next bude pro AMD snad ještě větším krokem než současná Architektura Fermi pro Nvidii.

AMD Fusion Developer Summit se nesl ve znamení tzv. heterogenního computingu, což znamená pouze jediné, a to aby vývojáři v budoucnu dokázali v těchto tzv. heterogenních aplikacích využít efektivně výpočetní síly jak GPU, tak i CPU jader systému. Klíčem k výraznějšímu úspěchu je totiž využití obou těchto výpočetních pracantů na maximum. Samozřejmě vše zřejmě nepůjde tak úplně hladce, jak by si AMD možná představovalo, ale my se dnes podíváme na to, co od svého projektu Graphics Core Next očekává. S trochou nadsázky by se dalo říci, že AMD bude v budoucnu stát na dvou nohách, jimiž jsou architektury Bulldozer a Graphics Core Next.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.