AMD Radeon HD 6800: novinky v architektuře
1.11.2010, Petr Štefek, technologie
Zbrusu nové Radeony HD 6800 jsme si již otestovali a nyní přichází řada na článek o tom, co se změnilo s dalším evolučním krokem v architektuře DirectX 11 grafických jader společnosti AMD. Novinek je opravdu dost, tak si je pojďme popsat.
Kapitoly článku:
- AMD Radeon HD 6800: novinky v architektuře
- Display Port 1.2 - co vše pro nás vyřeší?
- HDMI 1.4a, akcelerace videa a 3D filmy
Pokud se týká doprovodných technologií a kontrolerů mimo samotný čip Barts, došlo zde oproti staršímu Cypressu ke značnému upgradu nebo změnám. Máme zde upgrade dekódování videa nebo strategii zobrazování na více monitorech, kde se budeme stále více setkávat s DisplayPortem. Tento nový výstup je totiž stále více spjatý u AMD se zobrazováním Eyefinity na více monitorů, kde je hlavní výhodou oproti DVI to, že pro každý výstup není třeba nezávislý clock generátor, takže už nebude problémem na jedné kartě provozovat až 6 monitorů. Měli jsme zde samozřejmě už modely se šesticí mini DisplayPorty, ale ty byly opravdu drahé a navíc nedisponovaly žádným jiným výstupem.
Problémem tak nebude konektivita, protože ze dvojice karet Radeon HD 6800 můžete snadno obsloužit šestici monitorů a zachovat i případné další možnosti jako propojení počítače a televize nebo receiveru. Celá potíž s Eyefinty je 6 samostatných monitorů, které si jen tak na stůl nepostavíte a stále je tu velmi otravná přítomnost rámečků monitorů. Řešením by bylo uvedení speciálních monitorů se spojitými panely bez rušivých přechodů. Prototypy podobných monitorů sice existují, ale ve výrobě je neuvidíme dříve než za pár let. Stále postrádám OLED monitory, které by vše řešily i svými dalšími vlastnostmi, jako je pružnost nebo průhlednost.
Nové Radeony HD 6800 splňují se svými DisplayPorty specifikaci 1.2, která ještě oficiálně neexistuje, a tak je pro jistotu nazývána pouze jako DiplayPort 1.2 Ready. Na trhu ještě ani nejsou žádná další zařízení s touto podporou. Čím je tedy DisplayPort 1.2 výjimečný? Především rychlostí, která je oproti specifikaci 1.1 dvojnásobná. K dispozici je 21.6 GB/s (17.28 GB/s pro video), což je také asi dvakrát více než u klasického dual-link DVI.To jsou pořád jen teoretická data, ovšem co když vám řeknu, že díky DisplayPortu 1.2 můžete obsluhovat dva monitory s extrémním rozlišením 2560x1600 nebo čtveřici monitorů s rozlišením 1920x1200? Všechny možnosti zaštiťuje technologie zvaná Multi-Stream Transport.
Multi-Stream Transport spojuje do jednoho streamu data pro několik monitorů, což je naprosto unikátní. Možností, jak této technologie využít, jsou rozsáhlé, ale musíte počítat s tím, že budete potřebovat monitory podporující MST nebo speciální hub, který signál rozvede do monitorů. Monitory propojíte sériově skrz jejich MST rozhraní nebo paralelně skrze výše zmiňovaný hub. Toto zařízení už ovšem může disponovat výstupy HDMI/DVI/D-sub a připojíte tak i starší monitory. Kde se podobný hub dá koupit? Zatím nevíme.
Díky tomu, že Radeony HD 6800 splňují specifikace DisplayPort 1.2, již výrobci nemusí obětovat pro využití šestice monitorů všechny ostatní výstupy. Žádné speciální modely, žádné speciální návrhy karet, existují jen jediné verze Radeonů HD 6800 schopné všeho. Jak už jsem zmiňoval výše, periferie kompatibilní s DisplayPortem 1.2 nebudou na trhu dříve než v roce 2011. AMD je tak s Radeony HD 6800 poněkud vpředu před ostatními, ale to není nikdy na škodu.
Limitem pro předchozí dual-link DVI nebo DisplayPort bylo rozlišení 2560x2048 při 60 Hz a 24bitových barvách. Když uvážíme dvojnásobnou propustnost nového DisplayPortu, leží limity až na 4096x2160 při 50 Hz a 30bitových barvách. Pokud by vám nestačila vylepšení v oblasti obrazu, pak přidávám, že změny jsou i na straně přenosu audia, kde v minulosti byla značná omezení na straně prostorového HD audia, jako jsou kodeky Dolby TrueHD a podobně. Nyní nebude problém ani 8kanálové LPCM se vzorkovací frekvencí 192 kHz a s rozlišením 24bitů. Limitní bariérou je až 48 Mb/s. DisplayPort 1.2 je v této oblasti plně srovnatelné s HDMI, které tyto vlastnosti má už od verze 1.3.
DisplayPort 1.2 má návaznost i na pseudo 3D zobrazování, které se pro mě stává trochu nepochopitelně opravdovým hitem. AMD přichází se svou technologií HD3D, která bude potřebovat více, než nabízí např. HDMI se svým rozlišením 1080p24. To je dostatečné pro sledování filmu, kde k plynulosti stačí stabilních 24 snímků za sekundu. Pro hry ale potřebujeme více, mnohem více. DisplayPort 1.2 dokáže obsloužit pro pseudo 3D až rozlišení 2560x1600 při 120 Hz, což znamená 60 Hz pro každé oko. Všechny tyto vlastnosti jsou ovšem pro běžného hráče bezpředmětné, ale za pár let mohou být zajímavé nejen pro nadšence schopné obětovat desetitisíce za nákup nejnovějšího hardware.
Problémem tak nebude konektivita, protože ze dvojice karet Radeon HD 6800 můžete snadno obsloužit šestici monitorů a zachovat i případné další možnosti jako propojení počítače a televize nebo receiveru. Celá potíž s Eyefinty je 6 samostatných monitorů, které si jen tak na stůl nepostavíte a stále je tu velmi otravná přítomnost rámečků monitorů. Řešením by bylo uvedení speciálních monitorů se spojitými panely bez rušivých přechodů. Prototypy podobných monitorů sice existují, ale ve výrobě je neuvidíme dříve než za pár let. Stále postrádám OLED monitory, které by vše řešily i svými dalšími vlastnostmi, jako je pružnost nebo průhlednost.
Nové Radeony HD 6800 splňují se svými DisplayPorty specifikaci 1.2, která ještě oficiálně neexistuje, a tak je pro jistotu nazývána pouze jako DiplayPort 1.2 Ready. Na trhu ještě ani nejsou žádná další zařízení s touto podporou. Čím je tedy DisplayPort 1.2 výjimečný? Především rychlostí, která je oproti specifikaci 1.1 dvojnásobná. K dispozici je 21.6 GB/s (17.28 GB/s pro video), což je také asi dvakrát více než u klasického dual-link DVI.To jsou pořád jen teoretická data, ovšem co když vám řeknu, že díky DisplayPortu 1.2 můžete obsluhovat dva monitory s extrémním rozlišením 2560x1600 nebo čtveřici monitorů s rozlišením 1920x1200? Všechny možnosti zaštiťuje technologie zvaná Multi-Stream Transport.
Multi-Stream Transport spojuje do jednoho streamu data pro několik monitorů, což je naprosto unikátní. Možností, jak této technologie využít, jsou rozsáhlé, ale musíte počítat s tím, že budete potřebovat monitory podporující MST nebo speciální hub, který signál rozvede do monitorů. Monitory propojíte sériově skrz jejich MST rozhraní nebo paralelně skrze výše zmiňovaný hub. Toto zařízení už ovšem může disponovat výstupy HDMI/DVI/D-sub a připojíte tak i starší monitory. Kde se podobný hub dá koupit? Zatím nevíme.
Díky tomu, že Radeony HD 6800 splňují specifikace DisplayPort 1.2, již výrobci nemusí obětovat pro využití šestice monitorů všechny ostatní výstupy. Žádné speciální modely, žádné speciální návrhy karet, existují jen jediné verze Radeonů HD 6800 schopné všeho. Jak už jsem zmiňoval výše, periferie kompatibilní s DisplayPortem 1.2 nebudou na trhu dříve než v roce 2011. AMD je tak s Radeony HD 6800 poněkud vpředu před ostatními, ale to není nikdy na škodu.
Limitem pro předchozí dual-link DVI nebo DisplayPort bylo rozlišení 2560x2048 při 60 Hz a 24bitových barvách. Když uvážíme dvojnásobnou propustnost nového DisplayPortu, leží limity až na 4096x2160 při 50 Hz a 30bitových barvách. Pokud by vám nestačila vylepšení v oblasti obrazu, pak přidávám, že změny jsou i na straně přenosu audia, kde v minulosti byla značná omezení na straně prostorového HD audia, jako jsou kodeky Dolby TrueHD a podobně. Nyní nebude problém ani 8kanálové LPCM se vzorkovací frekvencí 192 kHz a s rozlišením 24bitů. Limitní bariérou je až 48 Mb/s. DisplayPort 1.2 je v této oblasti plně srovnatelné s HDMI, které tyto vlastnosti má už od verze 1.3.
DisplayPort 1.2 má návaznost i na pseudo 3D zobrazování, které se pro mě stává trochu nepochopitelně opravdovým hitem. AMD přichází se svou technologií HD3D, která bude potřebovat více, než nabízí např. HDMI se svým rozlišením 1080p24. To je dostatečné pro sledování filmu, kde k plynulosti stačí stabilních 24 snímků za sekundu. Pro hry ale potřebujeme více, mnohem více. DisplayPort 1.2 dokáže obsloužit pro pseudo 3D až rozlišení 2560x1600 při 120 Hz, což znamená 60 Hz pro každé oko. Všechny tyto vlastnosti jsou ovšem pro běžného hráče bezpředmětné, ale za pár let mohou být zajímavé nejen pro nadšence schopné obětovat desetitisíce za nákup nejnovějšího hardware.