AMD vs. Nvidia aneb grafické karty pod OpenCL
11.5.2012, Petr Štefek, recenze
Herních testů karet jsme už zde měli přehršel, a tak je čas zabrousit do trochu jiných vod. Dnes se budeme zabývat výkony současných GPU pod OpenCL a vyzkoušíme si řadu zajímavých benchmarků.
Kapitoly článku:
- AMD vs. Nvidia aneb grafické karty pod OpenCL
- CLBenchmark 1.1
- Adobe Photoshop CS6 beta
- Luxmark 2.0
- Sandra 2012
- Závěr
Dnes se podíváme na to, jak si vedou grafické karty mimo obligátní herní oblast, kterou obvykle testujeme. Hlavní pozornost bude věnována OpenCL, které má ambice nahradit izolovaná řešení jako CUDA (Nvidia) nebo DirectCompute. OpenCL se začíná prosazovat, a to především díky faktu, že jej podporují všechny důležité společnosti v tomto odvětví. Za všechny jmenujme např. Intel, AMD, Nvidii a také IBM.
První verze tohoto standardu OpenCL 1.0 byla na světě už v roce 2008. Nejlepší vlastností OpenCL je to, že není vázáno na konkrétní platformu jako je Windows, Linux nebo MacOS, ale jednoduše funguje na všech. OpenCL není vázán ani na konkrétní hardware a není proto potřeba práce s optimalizací pro určitý typ čipu nebo architektury. OpenCL vždy využívá možnosti konkrétního hardware.
GPU jsou tak hlavními kandidáty na efektivní využití pod tímto novým rozhraním OpenCL, které využije jejich teoretický výpočetní výkon i tam, kde doposud mohl sloužit pouze „obyčejný“ procesor (CPU) s omezeným počtem jader, respektive počtem současně zpracovávaných vláken.
OpenCL se bude do budoucna vyvíjet, i když je v současné době formálně zastaven a další verze bude velmi pravděpodobně uvolněna až příští rok. V této chvíli je OpenCL v aktuální verzi 1.2. Je zde ovšem nutné mít na paměti, že je vždy nutné mít instalovány poslední ovladače.
Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7-3770K 3.5@4.0 GHz chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Z77 s pamětí A-DATA DDR3 1600 MHz 2x 4 GB. Celý systém napájel 1200W zdroj Gigabyte Odin.
Testovací sestava běžela na operačním systému Windows 7 64bit SP1. Jako zobrazovací zařízení posloužil 30“ LCD monitor s maximálním rozlišením 2560x1600 px.
První verze tohoto standardu OpenCL 1.0 byla na světě už v roce 2008. Nejlepší vlastností OpenCL je to, že není vázáno na konkrétní platformu jako je Windows, Linux nebo MacOS, ale jednoduše funguje na všech. OpenCL není vázán ani na konkrétní hardware a není proto potřeba práce s optimalizací pro určitý typ čipu nebo architektury. OpenCL vždy využívá možnosti konkrétního hardware.
GPU jsou tak hlavními kandidáty na efektivní využití pod tímto novým rozhraním OpenCL, které využije jejich teoretický výpočetní výkon i tam, kde doposud mohl sloužit pouze „obyčejný“ procesor (CPU) s omezeným počtem jader, respektive počtem současně zpracovávaných vláken.
OpenCL se bude do budoucna vyvíjet, i když je v současné době formálně zastaven a další verze bude velmi pravděpodobně uvolněna až příští rok. V této chvíli je OpenCL v aktuální verzi 1.2. Je zde ovšem nutné mít na paměti, že je vždy nutné mít instalovány poslední ovladače.
Testovací sestava
Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7-3770K 3.5@4.0 GHz chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Z77 s pamětí A-DATA DDR3 1600 MHz 2x 4 GB. Celý systém napájel 1200W zdroj Gigabyte Odin.
Testovací sestava | |
Procesor | Intel Core i7-3770K 3.5@4.0GHz |
Zákl. deska | Asus P8Z77-V Deluxe |
Operační paměť RAM | A-Data Gaming Series DDR3 1600 MHz 2x 4 GB |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200 W |
Grafické karty | Gigabyte GeForce GTX 680 2048 MB Gigabyte GeForce GTX 580 1536 MB Gigabyte GeForce GTX 570 1280 MB Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024 MB Gigabyte GeForce GTX 550Ti 1024 MB AMD Radeon HD 7970 3072 MB AMD Radeon HD 7950 3072 MB AMD Radeon HD 7870 2048 MB AMD Radeon HD 7850 2048 MB AMD Radeon HD 7770 1024 MB Gigabyte Radeon HD 6970 2048 MB GIgabyte Radeon HD 6950 2048 MB |
Monitor | 30" LCD HP LP3065w |
Operační systém | Windows 7 64bit SP1 |
Testovací sestava běžela na operačním systému Windows 7 64bit SP1. Jako zobrazovací zařízení posloužil 30“ LCD monitor s maximálním rozlišením 2560x1600 px.
Použité ovladače
- Catalyst 12.4 WHQL
- GeForce 301.10 WHQL
Testovací benchmarky
- Luxmark 2.0
- SiSoft Sandra 2012 (SP4)
- CLBenchmark 1.1
- Adobe Photoshop CS6 Beta