AOC Q2963Pm: 21:9 za lidovku
27.5.2013, Pavel Kovač, recenze
Pokukujete po filmovém monitoru? Nepřesvědčil vás Dell U2913WM? Možná právě pro vás je tu nový AOC Q2963Pm, který poskytuje za malý peníz slušný zážitek. Navíc přidává i slušné barvy bez kalibrace!
Kapitoly článku:
Odezva
V nedávné recenzi AOC i2369Vm jsme se zaměřili na odezvu z pohledu položky Overdrive v menu. Zde je tato položka zastoupena naprosto stejně. Ovšem tentokrát se místo nastavení na Slabé změnilo na Střední. Je tu opravdu dobře vidět, že každý monitor potřebuje Overdrive trošku jiný a jinak nastavený. AOC na to jde pěkně od lesa a nechává v tomto pěkně volbu na uživateli.
Průměrné odezvy 10,2 ms pro rise a 9,8 ms pro fall jsou sice relativně vysoké, ale na druhou stranu se prakticky nikde nesetkáme s překmitem A pokud zde někdy nějaký nastane, tak rozhodně nepřesáhne 5% hranici.
Pokud se podíváme na průběh odezvy 0-175-0, tak bude asi všem jasné, že průběh je téměř ideální.
0-175-0 (20 ms na dílek)
Podobně je na tom i odezva 50-200-50. Zde se sice vyskytl drobný překmit. Ten ovšem pro oko není rozhodně viditelný.
50-200-50 (20 ms na dílek)
Inputlag
Horší je to s inputlagem. Ten totiž dosahuje 36 ms a to není zrovna málo.
Inputlag (20 ms na dílek)
Sledování videa
Právě na sledování videa je monitor určen. Díky poměru stran 21:9 je valná většina nových filmů zobrazena bez okrajů. Samozřejmě například televizní seriály jsou uzpůsobeny poměru stran 16:9. Právě seriály jsou tedy zobrazeny s pruhy na levé a pravé straně. Je to trochu nezvyklé, ale po chvilce to přestanete vnímat. Osobně jsem sice stále zastáncem u 27 a výš poměru stran 16:10, resp. v horším případě 16:9, ale věřím, že si tento ultraširokoúhlý formát své příznivce najde.
Video jako takové je až nezvykle hluboké. Je to dáno o něco lepší černou barvou a matnou povrchovou úpravou. Odezva pro filmy naprosto dostačuje a barvy jsou až nečekaně věrné. Pleťová barva je přirozená a obloha nepřepálená. Celkově jde tedy o velmi slušný výsledek.
Fotografie podsvícení
Podání černé barvy patří také k těm lepším. Pokud se podíváme na jas při 120 cd/m2, tak je asi všem jasné, že černá je slušně hluboká. Samozřejmě nedosahuje kvalit VA panelů, ale to IPS asi nikdy nebude.
Hraní her
Při hraní her sem tam narazíte na nepodporu rozlišení 2560×1080, ale obvykle se jedná pouze o adventury. U FPS her je z 99% toto rozlišení podporováno. Díky tomu získáte vlastně jiné FOV a vidíte více do stran. Ve své podstatě nahradíte dva monitory vedle sebe a zbavíte se jejich předělu. Ale pozor! Někdo vás může nařknout, že podvádíte, protože vidíte moc do stran.
Bohužel u her se hodně projevuje velký inputlag, který je o to víc vidět při více širokoúhlém monitoru. Je obecně známo, že například blikání CRT monitorů bylo vidět pěkně periferním viděním. A podobné to je i u inputlagu. Daleko více jej vnímáme právě periferním viděním. Odezva je pro hry dostatečná, je však kažena právě oním velkým inputlagem.