Asus PA238Q: konec dominance TN panelů?
22.11.2011, Jakub Doležal, recenze
Jednou to zkrátka muselo přijít, do stojatých vod TN monitorů totiž dorazil dravec. Říká si PA238Q a přináší 23“ IPS panel, LED podsvícení, pivot či tovární kalibraci. V rukávu však má ještě další esa a navíc jej pořídíte za 6 500 Kč.
Kapitoly článku:
Odezva
Jednou z nevýhod, která se pojí s IPS technologií, je pomalejší odezva oproti TN panelům, ostatně to je např. důvod, proč se tyto monitory hodí spíše pro grafiku a nikoli hráčům FPS her. Moderní monitory vybavené posledními generacemi IPS panelů již tento problém částečně eliminovaly, nicméně bavíme se o výrazně dražších modelech, než je dnes testovaný Asus P238Q.
Již při měření odezvy Rise jsem často zavítal nad hodnotu 20 ms, což by se pro extra rychlé zobrazení nehodilo. Bohužel se takto vysoká odezva odehrávala prakticky při většině odstínů a jen v několika čestných výjimkách klesla pod 10 ms. Uvidíme, jak si panel povede při „zhasínání“ pixelů.
Při hodnotách Fall byla situace o něco horší, monitor si totiž nedokázal pohlídat elektroniku a na osciloskopu se často objevovaly „podstřely“ (undershoot), které bohužel prodlužují výsledný čas odezvy. Několikrát jsem také zavítal k hodnotám 30 ms, což už začíná být poměrně dost dlouhá doba.
Celkově lze tedy tedy říci, že je panel uvnitř monitoru poměrně pomalý a jako dárek herně založenému uživateli bude působit spíše jako kanadský žertík. V případě grafických úprav, či jiné statičtější práce s počítačem však tyto hodnoty nejsou nikterak omezující. Důtku jako vždy uděluji výrobci za tabulkovou hodnotu odezvy 6 ms udávanou ve specifiakcích, která je daleko od reality.
Dostáváme se k pravidelným ukázkám průběhu odezvy z prostředí osciloskopu. Jako první se podívejme na změnu 0-175-0, která začala poměrně slibně, avšak v horní části došlo k mohutnému „přestřelu“ (overshoot) a výsledná hodnota tak narostla na nepříjemných 22 ms.
Ani u odezvy 50-200-50 nedokázal monitor udržet funkci Overdrive na uzdě a výsledkem jsou znovu přestřely, které navíc zasáhly rozsvícení i zhasnutí pixelu. Viditelnější a měřitelný je především ten u hodnoty Rise. Na druhém konci křivky to až tak hrozné není, nicméně v jiných odstínech to bylo ještě o něco horší.
Rychlost odezvy je možné částečně ovlivňovat v OSD menu skrze položku TraceControl. Nastavovat můžete rozmezí 0-100 a v továrním nastavení má tato funkce hodnotu 60. Provedl jsem měření na změně 50-200-50 ještě pro krajní hodnoty intervalu a výsledky si můžete prohlédnout v následující tabulce. Pokud nastavíte hodnotu 0, tak se prakticky eliminuje Overdrive, naopak v případě hodnoty 100 jsou již výkyvy příliš vysoké. Osobně doporučuji se držet někde na středu, nebo zkrátka nechat oněch továrních 60.
%
|
Rise (ms)
|
Fall (ms)
|
Celkem (ms)
|
0
|
13,6
|
10,4
|
24
|
60
|
17
|
18
|
35
|
100
|
20,8
|
18,4
|
39,2
|
TraceControl 0%
TraceControl 100%
Inputlag
Měření zpoždění elektroniky LCD monitoru oproti staršímu CRT prozatím nepozbývá důležitosti, neboť nedávno testované monitory prakticky do jednoho v tomto testu propadly. Dnes se k nim přidá ještě Asus P238Q, kterému trvá zpracování signálu až o 30 ms déle, než zhruba 8 let starému CRT monitoru.
Součástí testování je i flashové video s rychle se pohybujícími objekty (zajíci a kraslice). Zde si vedl Asus P238Q překvapivě dobře, na druhou stranu je nutné poznamenat, že se celá scéna odehrává jen v určitých barevných odstínech, což může hrát monitoru do karet.
Sledování videa
Je složité, s vědomím vysokých hodnot odezvy, nehledat na dnes testovaném monitoru problematické zobrazení rychlých scén. Nicméně při sledování filmů jsem si prakticky žádných větších obtíží nevšiml. Naopak potěšující bylo zobrazení barev, které sice neodpovídá plnohodnotnějším (dražším) IPS panelům, ale i tak je zde jistý posun oproti TN konkurenci vidět.
Jenže tuto výhodu vzápětí Asus ztratil podprůměrným zpracováním podsvícení. Proč to říkám právě u filmů a nikoliv až v další kapitole? Právě proto, že prosvítající pravou stranu monitoru uvidíte především při nočním sledování vašich oblíbených snímků. Snažil jsem se tento neduh zachytit zrcadlovkou a za sebe mohu říci, že to docela ruší. Letmé prohlédnutí diskuzí naznačuje, že nejsem jediný, komu takový monitor dorazil.
Zrcadlovka nezachytila scénu zcela přesvědčivě, v praxi je to ještě o něco horší.
Hraní her
Sledování filmů provází většinou uvolněnější atmosféra, a proto drobné fragmenty v obraze v důsledku pomalé odezvy monitoru jistě prominete. Zcela jiná situace však nastává u her, kdy jste plně soustředění na veškeré dění před vámi a jakékoliv zpoždění vás v mžiku odesílá do pozice pozorovatele ostatních přeživších hráčů.
Nemohu s jistotou říci, že je Asus PA238Q na hry naprosto nevhodný, nicméně osobně jsem měl čas od času pocit, že monitor úplně nestíhá. Bavíme se především o FPS hrách či různých závodních simulátorech. Pokud jste však občasní nenároční hráči, tak se tohoto monitoru bát nemusíte.