Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Asus PA248Q: grafické překvápko?

30.7.2012, Pavel Kovač, recenze
Asus PA248Q: grafické překvápko?
Společnost Asus vždy nabízela klasické kancelářské monitory, ale s příchodem e-IPS se vrhla také na grafický segment. Série Pro Art slibuje kalibrované barvy již z výroby a režim QuickFit. Udělá si Asus v grafickém segmentu své hnízdečko?

Odezva


V OSD menu naleznete položku Trace Free, což není nic jiného, než regulace technologie Overdrive. Výchozí nastavení má hodnotu 60 a monitor má v tomto případě hodně vysoký překmit. Daleko lepších výsledků dosáhnete při nastavení na hodnotu 20. Ale abyste měli důkaz, tak zde máme měření pro obě hodnoty.

Nejprve se podívejme na Trace Free = 60.










Všimněte si, že překmit se vyskytuje ve valné části měřených odezev. V některých případech je navíc hodně velký a dosahuje cca 40 %. Na malou chvilku je tedy zobrazena jasově o 40 % jiná barva, a to jistě nechcete. Navíc tím vznikají duchy v obraze při pohybu.

Nyní se již podíváme na Trace Free = 20.









Všimněte si, jak se odezva sice v některých případech prodloužila, ale zase je odstraněn překmit, a to ve valné většině případů. Co čert nechtěl, tak procentuální hodnocení těchto odezev je prakticky stejné (rozdíl 0,2 % ve prospěch Trace Free = 20). Většině uživatelů však jistě bude vyhovovat verze bez překmitů. Doporučuji tedy hodnotu 20. Nižší již překmit odstraní úplně, ale prodlužuje odezvu až nepříjemně.

Podívejme se ještě na samotný průběh odezvy. Na prvním obrázku vidíte onen překmit, který je doslova hrůzostrašný. Ale počkejte si na průběhy při hodnotě Trace Free = 20.




0-175-0 (20 ms na dílek)




50-200-50 (20 ms na dílek)


No není to krása? Prakticky ideální průběh. Takto ideální průběh se vyskytoval ve velkém počtu odezev, ale občas se překmit stále ještě vyskytl. Ne však tolik výrazný - obvykle do 15 %.




0-175-0 (20 ms na dílek)




50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


Inputlag je u grafických monitorů obvykle problém. Precizní zpracování obrazu si žádá svůj čas. A i tak je na tom Asus PA248Q, jeho inputlag má hodnotu 27 ms.




Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


Po delší době tu máme monitor s poměrem stran 16:10. Je to příjemná vzpruha po té salvě 16:9 monitorů. Pro pracovní nasazení je 16:10 daleko lepší a pro filmy se naopak hodí spíše širokoúhlejší. Pokud se tedy přenesete přes menší širokoúhlost, tak vás monitor odmění velmi dobrým barevným podáním, kterému zkrátka není téměř co vytknout. Dobré je i podání černé barvy, které sice není tak pěkné jako u VA panelů, ale na IPS jde o nadprůměr. Na vině je i lehce vyšší kontrast než je běžné. Pokud si nastavíte odezvu na Trace Free 20, tak jste odměněni rychlou odezvou a nerozmazaným obrazem. Bohužel podsvícení tak bezchybné není. Jsou zde průsvity, a to hlavně v rozích a největší pak najdete v levém horním rohu.







Prosvítání obrazu je bohužel u levných monitorů problém


A zde již přikládám důkaz průsvitů. Čísla jsou jasná. Prakticky dvojnásobný jas v levém horním rohu oproti zbytku monitoru. A nespraví to ani "zkalibrování" na 120 cd/m2..








Hraní her


Při hraní her je potřeba dobře nastavit Trace Free hodnotu. Někomu nevadí překmity a chce lepší odezvu. Dokonce to někomu může pomoci protože pohybující se objekty zkrátka mají světlou konturu. A pokud má něco konturu, tak je to i lépe vidět. Nejvíc si překmitu (hodnota Trace Free na 60) všimnete u her od Valve, a to konkrétně na hře Half Life 2 a jejích epizodách. Testováno na druhé epizodě s vypnutým motion blurem. Pokud Trace Free vypnete úplně, tak duchy/kontury zcela zmizí. Obraz se však lehce rozmaže, a tak se stále potvrzuje, že nejlepší je hodnota 20. Také Unreal Tournament který až takové problémy nemá.