Jednou z největších připravovaných novinek na poli grafických karet je tento dvouprocesorový rychlík. Následující řádky vám přináší krátkou recenzi a výsledky několika málo testů.
Jak jistě mnozí z vás tuší, používá tento grafický akcelerátor dva “obyčejné” čipy Rage 128. Každý z nich pracuje na frekvenci 125MHz a má k dispozici 32 MB paměti taktované na 143MHz. Tato výbava zajišťuje vynikající výkon ve “fill rate”, který činí 500 MPixelů/s. Pro srovnání, GeForce dosahuje maximálně 480 MP/S. Hodnota rychlosti paměti také není zanedbatelná, 4.576 GB/s podstatně převyšuje GeForce SDR s 2.656 GB/s. Parametrů verze DDR však zatím nedosahuje (5.312 GB/s).
ATI také používá ke zrychlení několik dalších triků. Podobně jako Matrox implementuje funkci automatické volby barevné hloubky Z-bufferu. Pokud hra přímo nevyžaduje 32bitovou hloubku, Z-buffer je přepnut na 16bit. Tím je v některých hrách dosaženo větší rychlosti ve vyšších rozlišeních. Bohaté výbavy se také dočkáte u DVD, pro které ATI již tradičně nabízí tu nejlepší podporu. Implementována je hardwarová podpora motion-compensation a iDCT/DCT. Zatížení CPU počítače je při přehrávání DVD titulů velmi malé.
Jak již bylo uvedeno, karta stále používá původní čipy a tudíž se nedočkáme žádných nových schopností. Uvedených hodnot, kterými překonává GeForce SDR dosahuje prostou “brutální silou” instalovaných dvou čipů. V okamžiku masového nástupu aplikací a her, podporujících T&L pak začne na nVidii ztrácet, neboť ani takovýto výkon nebude stačit pro plynulý chod her. Otázkou však zůstává, za jak dlouho se dočkáme jejich příchodu. Troufám si tvrdit, že to nebude dříve než za takových šest měsíců.
Nedostatkem který se zřejmě nebude líbit především hráčům rychlých 3D her typu Quake III Arena bude dvousnímková prodleva mezi vaší akcí (otočením se nebo třeba výstřelem) a jejím zobrazením na monitoru. Zatímco GeForce začne renderovat snímek sestavený na základě uživatelova vstupu okamžitě po dokončení rozpracovaného snímku, u Rage MAXX je tomu jinak. Procesor, který je blíže dokončení svého snímku začne poté pracovat na dalším (již ovlivněném vaší akcí). Druhý ale teprve dokončuje předchozí snímek, který musí být ještě zobrazen. Dá se říci, že obraz je během hry neustále pozadu o jeden snímek. Na druhou stranu pochybuji, že je mezi námi mnoho hráčů, kteří si tohoto povšimnou. Zvláště pak při frekvencích 60 fps a lepších, které tato karta na silnějších strojích bez problému zobrazí. Pokud však budete hrát po síti nebo Internetu, kdy se k prodlevě sítě připočítá ještě prodleva grafické karty, začne vám to možná vadit. Výběr grafické karty je ale na každém z nás.
K rozdělení práce mezi procesory je využito metody AFR (Alternate Frame Rendering), speciálně vyvinuté firmou ATI. Zde se mohou objevit menší nesrovnalosti v testech, které sledují výsledné hodnoty FPS. Při vypnuté vertikální synchronizaci (aby nic nebránilo maximální možné frekvenci) tak můžete naměřit menší hodnoty FPS, než jakých je karta skutečně schopna. Proto zdůrazňuji, že námi naměřené hodnoty nemusí být úplně přesné. S tím souvisí i stav ovladačů, které jsou zatím v rané fázi vývoje. S dalšími verzemi se zřejmě bude výkon zvyšovat. Zvláště pak v OpenGL, kdy karta tvrdošíjně odmítala překročit hranici 41 FPS, i když se ve vyšších rozlišeních jasně vyrovnala i GeForce. S podobnými problémy se u svých ovladačů OpenGL dříve potýkal i Matrox.
Testy byly prováděny na stroji osazeném procesorem Intel Pentium II 350MHz a 128 MB paměti. Instalován byl systém Windows 98. V nastavení byly vypnuty parametry V-sync. Bohužel jsme nikde v dialogu nastavení obrazovky Fury MAXX neobjevili volby týkající se “DualHead”, což je dalším znakem rozpracovanosti ovladačů. Přesto má karta výstup pro dva monitory a Windows nalezla dva grafické adaptéry. Nicméně dostat obraz na dva monitory se nám s aktuálními ovladači nepodařilo.
Ve 3D jsou samozřejmě podporovány standardy Direct3D a OpenGL ICD. Ani ve 2D karta nestojí stranou ostatních a podává dobré výsledky. Nechybí akcelerace DirectDraw a v rozlišení 1600x1200 bodů v 32 bitové barevné hloubce dosahuje slušných 90Hz.
Podmínkou úspěšné instalace je počítač s procesorem Intel Pentium II/III nebo Celeron (případně kompatibilní). Základní deska musí podporovat AGP 4X nebo 2X. Podle mého se jedná o jednu z nejvýkonnějších “ne T&L” grafických karet, která v mnohých ohledech i překonává GeForce SDR. S dokončením ovladačů se pak výkon jistě ještě zvýší. Zvláště pak v nižších rozlišeních. Přesná cena není zatím známa, ale výrobce se nechal slyšet, že bude nižší než u GeForce SDR. Jisté je, že směřuje do náročnějšího spektra uživatelů.
A na závěr ještě výsledky benchmarkových testů, na které určitě netrpělivě čekáte:
Rozlišení | Quake 3 | Forsaken | ||
Furry Maxx | GeForce | Furry Maxx | GeForce | |
640x480x16 | 40,5 | 61,5 | 169,4 | 84,2 |
800x600x16 | 40,8 | 61,4 | 149,7 | 84,3 |
1024x768x16 | 40,5 | 57,9 | 116,3 | 82,9 |
1600x1200x16 | 27,2 | 29,7 | 56,5 | 63,1 |
640x480x32 | 40,7 | 60,9 | 163,2 | 83,9 |
800x600x32 | 40,8 | 56,7 | 137,8 | 82,6 |
1024x768x32 | 38,9 | 40,8 | 105,6 | 75,1 |
1600x1200x32 | 19,4 | 14,8 | 43,3 | 32,7 |