ATi vs. nVidia - kompletní test mainstreamu
20.5.2004, Zdeněk Kabát, recenze
V uplynulých týdnech jste si mohli na našich stránkách přečíst srovnání mainstreamu obou velkých grafických gigantů. Dnes Vám přinášíme souhrnný článek, ve kterém se budeme detailně zabývat výkonem všech 14 testovaných grafických karet - Radeonů 9600 a GeForce FX 5500, 5600 a 5700. V článku najdete bezpočet tabulek a grafů a samozřejmě vyhodnocení poměru cena/výkon.
Kapitoly článku:
Testovací sestava
Testovalo se na naší referenční sestavě:
Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 1, dále jsem nainstaloval DirectX 9.0b a ovladače Catalyst 4.2 pro ATi, resp. ForceWare 56.72 pro nVidii. V 3DMarku 2001SE a 3DMarku 03 byly použity nejnovější patche (330, resp. 340). Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to ve třech rozlišeních a dvou nastaveních optimalizací (bez FSAA/AF a s 4xFSAA, příp. AF).
Vzhledem k tomu, že grafy jsou relativně rozsáhlé a obsahují 14 grafických karet ve třech rozlišeních, rozdělil jsem je v rámci přehlednosti na jednotlivé strany podle testů. Proto se nemusíte obávat rozsahu, na jedné straně jsou nejvýše 4 grafy. Navíc se na každé straně nachází tabulka s procentuálním srovnáním k nejvýkonnější kartě v daném testu, takže si můžete udělat obrázek, jak jsou jednotlivé verze výkonné.
3DMark 2001SE
Graf 1 – 3DMark 2001SE (bez FSAA)
Graf 2 – 3DMark 2001SE (4x FSAA)
Tento test představuje hlavně výkon grafických karet ve většině současných her a je zaměřen na DirectX 8.1. Výkon je odstupňován hlavně podle paměťové propustnosti, na chvostu jsou 64-bitové karty. Při zapnutém FSAA se pak dostávají výše grafické karty ATi, ale jejich nevýhodou je velký výkonnostní postih v rozlišení 1600x1200 (souvisí s technologií SmoothVision).
Zde jsou procentuální rozdíly:
Testovalo se na naší referenční sestavě:
- Základní deska Intel D850EMV2 (čipset i850E)
- Procesor Intel Pentium 4 3,06GHz (jádro Northwood, 533MHz QPB)
- Paměť 2x Samsung 256MB PC1066 RDRAM
- HDD Maxtor D740X 6L040J2 (40GB, 7200 ot./min)
- HDD Seagate Barracuda 7200.7 ST380011A (80GB, 7200 ot./min)
- Sound Blaster Live! 5.1
- Zdroj Fortron FSP350-60PN(PF)
Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 1, dále jsem nainstaloval DirectX 9.0b a ovladače Catalyst 4.2 pro ATi, resp. ForceWare 56.72 pro nVidii. V 3DMarku 2001SE a 3DMarku 03 byly použity nejnovější patche (330, resp. 340). Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to ve třech rozlišeních a dvou nastaveních optimalizací (bez FSAA/AF a s 4xFSAA, příp. AF).
Vzhledem k tomu, že grafy jsou relativně rozsáhlé a obsahují 14 grafických karet ve třech rozlišeních, rozdělil jsem je v rámci přehlednosti na jednotlivé strany podle testů. Proto se nemusíte obávat rozsahu, na jedné straně jsou nejvýše 4 grafy. Navíc se na každé straně nachází tabulka s procentuálním srovnáním k nejvýkonnější kartě v daném testu, takže si můžete udělat obrázek, jak jsou jednotlivé verze výkonné.
3DMark 2001SE
Graf 1 – 3DMark 2001SE (bez FSAA)
Graf 2 – 3DMark 2001SE (4x FSAA)
Tento test představuje hlavně výkon grafických karet ve většině současných her a je zaměřen na DirectX 8.1. Výkon je odstupňován hlavně podle paměťové propustnosti, na chvostu jsou 64-bitové karty. Při zapnutém FSAA se pak dostávají výše grafické karty ATi, ale jejich nevýhodou je velký výkonnostní postih v rozlišení 1600x1200 (souvisí s technologií SmoothVision).
Zde jsou procentuální rozdíly:
3DMark 2001SE | bez FSAA | 4x FSAA |
Inno3D GeForce FX 5700 Ultra | 100,0% | 100,0% |
Sapphire Radeon 9600XT | 94,2% | 90,4% |
ASUS GeForce FX 5600 Ultra | 87,6% | 87,0% |
XpertVision GeForce FX 5700 | 85,5% | 82,7% |
Gigabyte Radeon 9600 Pro | 82,5% | 78,2% |
XpertVision Radeon 9600LE | 64,1% | 57,9% |
Galaxy Zeus GeForce FX 5600 | 67,9% | 53,9% |
Sapphire Radeon 9600 | 61,6% | 55,5% |
Inno3D GeForce FX 5700 LE | 61,9% | 53,3% |
Inno3D GeForce FX 5600XT 128-bit | 53,6% | 36,5% |
Inno3D GeForce FX 5500 128-bit | 54,0% | 31,7% |
Hercules Radeon 9600SE | 41,1% | 35,6% |
Inno3D GeForce FX 5600XT 64-bit | 38,9% | 20,6% |
Prolink GeForce FX 5500 64-bit | 35,5% | 17,9% |
Tab. 3 – Relativní srovnání výsledků 3DMarku 2001SE